Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-16, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Sicilien korrekt.
Du säger att jorden aldrig varit varmare, men det har du inga belägg för.
Allt går i cykler, och många faktorer spelar in. Jordaxelns lutning, aktiviteter på solen, med mera.
Domedagen är inte här, och om den är det så beror det på annat. Slappna av och njut av vädret.
Tack, du kan erkänna att du inte kan stava. Det ger en hint om din intelligens...
Jordaxelns lutning är 23.5°. Solakttiviten är i cykler på ca 11 år.
Allt har varit lugnt i tiotusentals år. Men när vi har ändrat atmosfären med sjukt mycket mer växthusgaser så blir det varmare.
Det är helt normalt! Säger de som är idioter.
Frågor på det?
Citera
2023-07-17, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissGorilla
Tack, du kan erkänna att du inte kan stava. Det ger en hint om din intelligens...
Allt har varit lugnt i tiotusentals år. Men när vi har ändrat atmosfären med sjukt mycket mer växthusgaser så blir det varmare.
Frågor på det?

Jag har en fråga:

Växthusgaser gör så att det blir mycket varmare.

Varför har ingen kommit på någon praktisk användning för denna egenskap hus växthusgaserna?
Citera
2023-07-17, 01:22
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag har en fråga:

Växthusgaser gör så att det blir mycket varmare.

Varför har ingen kommit på någon praktisk användning för denna egenskap hus växthusgaserna?
Absorbtionsspektrometri används inom bland annat vården för att monitorera patienters ventilation.

Just absorbtionsspektrometri är en väldigt vanlig teknik för att detektera sådant man vet att man letar efter. Principen är enkel.

Man sänder ut "ljus" i våglängder som man vet att det man letar efter absorberar och en detektor på motsatta sidan registrerar hur mycket av detta ljus som transmitteras/attenueras i mediet som man låter flöda emellan ljuskälla och detektor. Och med hjälp av denna signal och en referens (som används för kalibrering) och ett matematiskt samband kan koncentrationen av det man letar efter bestämmas.

Genom att välja en ljuskälla som strålar i koldioxidens absorbtionsband (IR-källa) kan man på det sättet mäta hur mycket/lite koldioxid patienters utandningsluft består av.

Men det är kanske off topic i denna tråd.
Senast redigerad av MrArtur 2023-07-17 kl. 01:29.
Citera
2023-07-17, 01:32
Medlem
XEXXE69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Är det någon som ens har ifrågasatt oljeindustrins vinstintresse? Du tycks däremot inte förstå att fossila bränslen är det som möjliggjort den utveckling där över 8 miljarder människor kan leva på jorden. Det saknas fungerande alternativ till fossila bränslen. Du förefaller helt oförmögen att förstå hur världen fungerar i verkligheten.

Kärnkraft ja tack.
Allt annat är trams.
Citera
2023-07-17, 09:13
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Då kan väl jag kontra med att de som förringar klimathotet har än mindre aning om vad de pratar om.

Så kan folk i varje motsvarande stort område säga och i slutända görs då ingenting av någon. Tycker du det är bra?

Diskuterar vi om det är ett hot eller bästa metoderna att motverka det?

1. Det vet jag inte, så det är inte omöjligt. Men ändå bara ett påstående.

2. Nej, så kan inte varje folk säga! Om Bahrain, Saudiarabien, Kanada, Brunei, Australien, Estland, USA, Kina, Ryssland, Luxemburg, Norge med flera började göra något åt sina utsläpp så skulle det spela roll.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Miljo/Utslapp-internationellt/Koldioxid-per-capita/?graph=/25471/1/all/

3. Du skulle kunna straffbeskatta allt som går att beskatta med hänvisning till miljön i Sverige, så att alla CO2 utsläpp från Sverige försvinner, och Sverige blir obeboeligt, då skulle det påverka de totala utsläppen med mindre än 2 promille. Det är min poäng!
Det är inte i Sverige insatserna och skatterna behövs... När skall folk förstå det?
Citera
2023-07-17, 09:26
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit

3. Du skulle kunna straffbeskatta allt som går att beskatta med hänvisning till miljön i Sverige, så att alla CO2 utsläpp från Sverige försvinner, och Sverige blir obeboeligt, då skulle det påverka de totala utsläppen med mindre än 2 promille. Det är min poäng!
Det är inte i Sverige insatserna och skatterna behövs... När skall folk förstå det?
Blanda inte ihop klimat och miljö. Miljön i Sverige är något vi i Sverige kan påverka, till skillnad från klimatet.
Dock får miljön många gånger kliva åt sidan för klimatåtgärder som ändå inte gör nån skillnad.

Jag är 100% med på att lägga pengar på att våran närmiljö ska bli bättre, men inte en spänn på klimatåtgärder. Möjligtvis till forskning så att andra länder får bättre förutsättningar.
Men att t.ex. skövla enorma mängder skog för att sätta upp en vindkraftsindustri är helt fucked up.
Citera
2023-07-17, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissGorilla
Frågor på det?
Ett litet påpekande i ämnet rättstavning: Du skriver ”Solakttiviten” men det korrekta är ”Solaktiviteten”. Det är lätt att slinta på tangenterna, och nu står det 1-1. Jag tänker dock inte jaga dig för alla grammatiska felaktigheter i tidigare kommentarer eftersom jag har överseende med sådana filurer som du.
”Allt har varit lugnt i tiotusentals år” är dock ett fel som jag inte kan överse med.
För 10 000 år sedan kunde du gå till Tyskland, och Sverige var delat i två halvor längs nuvarande Mälaren. Stockholm låg under vatten, och ytterligare några tusen år tidigare låg hela landet nertryckt under isen. Det har hänt mycket sedan dess.
Senast redigerad av MacMackay 2023-07-17 kl. 09:53.
Citera
2023-07-17, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Absorbtionsspektrometri används inom bland annat vården för att monitorera patienters ventilation.

Just absorbtionsspektrometri är en väldigt vanlig teknik för att detektera sådant man vet att man letar efter. Principen är enkel.

Man sänder ut "ljus" i våglängder som man vet att det man letar efter absorberar och en detektor på motsatta sidan registrerar hur mycket av detta ljus som transmitteras/attenueras i mediet som man låter flöda emellan ljuskälla och detektor. Och med hjälp av denna signal och en referens (som används för kalibrering) och ett matematiskt samband kan koncentrationen av det man letar efter bestämmas.

Genom att välja en ljuskälla som strålar i koldioxidens absorbtionsband (IR-källa) kan man på det sättet mäta hur mycket/lite koldioxid patienters utandningsluft består av.

Men det är kanske off topic i denna tråd.

Grejen med växthuseffekten är att det blir varmt.

Har någon kommit på en praktiskt användning för detta?
Citera
2023-07-17, 13:55
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Grejen med växthuseffekten är att det blir varmt.

Genom absorbtion av fotoner (=energikvanta).
Citat:

Har någon kommit på en praktiskt användning för detta?
Ja, som jag skrev senast.

Det flesta värmeöverföringstillämpningar här nere på jorden domineras av konduktion och konvektion. Det enda sättet för jorden att avge värme mot rymden är dock via radiativ värmeöverföring helt enkelt eftersom det inte finns några andra värmeledare när atmosfärstrycket går mot 0 och konduktiva värmeledare inte heller finns. Så jag gissar att det är ovanligt. Har du några förslag?
Senast redigerad av MrArtur 2023-07-17 kl. 13:58.
Citera
2023-07-17, 14:13
Medlem
Citat:
Genom absorbtion av fotoner (=energikvanta).

Ja, som jag skrev senast.

Nej, du beskrev inget som har med uppvärmning att göra.

Citat:
Det flesta värmeöverföringstillämpningar här nere på jorden domineras av konduktion och konvektion. Det enda sättet för jorden att avge värme mot rymden är dock via radiativ värmeöverföring helt enkelt eftersom det inte finns några andra värmeledare när atmosfärstrycket går mot 0 och konduktiva värmeledare inte heller finns. Så jag gissar att det är ovanligt. Har du några förslag?

Eld är varmt, kan användas för att laga mat. Varma källor, varmt, kan användas för att värma upp alla hus på Island, osv..

Växthuseffekten gör så det blir varmt. Men ingen har kommit på att ha den till någonting.

När ska du tillstå att detta är märkligt?
Citera
2023-07-17, 14:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Eld är varmt, kan användas för att laga mat. Varma källor, varmt, kan användas för att värma upp alla hus på Island, osv..

Växthuseffekten gör så det blir varmt. Men ingen har kommit på att ha den till någonting.

Atmosfären blir varmare eftersom CO2 absorberar värme. Det är svårt att komma på någon praktisk tillämpning av effekten utanför atmosfären.
Citera
2023-07-17, 15:17
Medlem
MrArturs avatar
Citat:

Finns nog inget jag kan skriva för att övertyga dig om att du har fel. Du får övertyga dig själv genom att läsa på.

Citat:

Det är inte ett dugg märkligt. Du har ju en förklaring i inlägget du citerade. Fråga om det är något du inte förstår istället. Den co2 - fyllda sträckan har också betydelse. Vilket leder till en del praktiska problem.
Senast redigerad av MrArtur 2023-07-17 kl. 15:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in