Citat:
Ursprungligen postat av
Fleuch
Vad är det som ska accepteras? Växthuseffekten som inte funkar som ett växthus utan som en filt men inte riktigt som en filt?
Vad är det du själv accepterar när du accepterar växthuseffekten?
Alla dessa system har stora likheter. Även om energitransporterna ser olikaartade ut med reducerad konvektion i filten och växthusets fall, medan det i växthuseffektens fall, i atmosfären handlar om radiativa effektreduktioner.
Det gemensamma är att de alla har en värmekälla. I filtens fall är det människokroppen. Med en skyltdocka med en filt uppstår inte samma fenomen eftersom skyltdockan inte är någon värmekälla.
I växthuset och i växthuseffekten är det solen som är denna värmekälla. Temperaturen ökar genom att begränsa effekten ut och endast ut, och hålla effekten in som en approximerad konstant.
Om jag ska vara ärlig har jag svårt att se hur man kan erkänna någon av dessa exempel, men förkasta någon av de andra, då alla bygger på samma fysiska mekanismer och skillnaden består endast i typen av värmekälla och medium för energitransporten. En kastrull på en spis med och utan lock är ett annat exempel. Och det går säkert att finns fler. En bil som står ute i solen på sommaren osv osv.
Även om det jag frågade om var den atmosfäriska växthuseffekten i inlägget du citerade. Vilket också uttryckligen specificerades.