Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Har vi någonsin gått mot en säker framtid? Din mening höjer sig på intet vis över de simplaste floskler och måste kategoriseras till domedagsprofeternas formuleringar.
....
Det understryker kanske "osäkerhet" i din retorik...

Se, du fick till det till slut. Golfapplåd.
För de av oss som försöker hålla balans är osäkerhet inget främmande ord.
Citat:
Det allmänheten bör veta är att stora noggranna opinionsundersökningar på vad klimatforskare anser (t ex klimatolog Hans von Storch och biolog Dennis Bray;
PDF) visar att inte så många tror på IPCC:s klimatmodeller (hälften verkar inte tro de fungerar för sin uppgift;
diagram) och att en stor del inte tror på särskilt svåra konsekvenser.
Du skriver i pluralis. Så vänligen backa upp det med länkar till några fler "stora noggranna" undersökningar som supporterar din syn på saken. Personligen känner jag inte till någon annan än Storchs. Men nog låter "stora noggranna" bra...
Nu var det ett tag sedan jag läste Storchs undersökning, men som jag minns den var den vansinnigt lång och med väldigt tveksamt frågeunderlag (och nu var jag snäll). Den hade garanterat rönt mycket mer uppmärksamhet om den inte varit så vinklad. Men det är nog en oxymoron.
Citat:
...en undersökning som ständigt nämns är en där (felaktigt!) även jag skulle räknas till de som tror på IPCC. Doran och Zimmerman (2009), som säger 97 procent enighet, men endast om att det blivit varmare och att CO2 är en potent växthusgas. Alltså missledande information om vad forskarna anser om IPCC klimatmodeller.
Nja, D&Z frågade ju faktiskt andra saker oxå, men jag antar att detta inte föll inom din önskade ram, och du av den anledningen valde att mörka det. Det som var intressant med D&Z var den närmast totala samsynen bland de ledande forskarna inom området.
Citat:
utan bl a att klimatkänslighet av många ledande atmosfärforskare bedöms måttlig, där förstärkande total positiv feedback inte bedöms vara kraftig eller ens finnas.
Av ren nyfikenhet undrar jag vilka dessa forskare är. Jag känner till en handfull (Lindzen, Spencer, Christy exv). Undrar just varför så många av dem är kreationister. Slump?
Så, varför trivs du så väl ute i periferin bland kreationister och oddballs med alternativa teorier? Och varför känner du dig så manad att försöka få det att låta som att ni trängs där ute i ödemarken? Bell-kurvan visar att 2-4,5 C är vad majoriteten anser, inte sant?