Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Ja, jag håller med om att det ser rätt illa ut. Vi får väl vänta och se om det kommer någon bra förklaring, annars är det ju onekligen problematiskt.
Dock får man komma ihåg att det här främst verkar handla om Jones och att det här inte förändrar innehållet i all klimatforskning.
Så det är alltså för dig rimligt att tro att Phil Jones är ett enda svart får inom denna forskargrupp, och att han sitter och på egen hand författar mail där han talar om att ändra modeller för att de ska matcha deras prediktioner, att radera data som efterfrågas med lagligt stöd(Freedom of information act), att slänga ut folk med avvikande åsikt från Peer review-processen, och skickar ut dessa till sina hederliga kamratforskare? Om de nu inte var med på det han skriver skulle de ju reagera på hans handlingar, eftersom de strider mot den vetenskapliga metoden samt utgör lagbrott.
Det är utomordentligt självklart att mailen som cirkulerat är komprometterande för alla parter involverade i dessa diskussioner, inte bara den som författat enstaka mail som du själv valt att acceptera för att på ett trovärdigare sätt kunna förneka de övrigas existens.
Om du nu ska vara med och diskutera de dokument som läckts så förslår jag att du
läser dem först.
Jag förstår inte hur du har mage att delta i diskussioner om vetenskap när du själv helt ignorerar underliggande material. Jag gissar att du själv håller vetenskapen som ganska högt, och har man såna principer bör man faktiskt granska materialet objektivt innan man uttalar sig.
Inte särskilt höga krav att ställa på dig.
Eftersom du säkert vill att de som tycker att det är något fuffens med mail som talar om att manipulera data eller förstöra material som använts till att författa IPCCs rapporter ska visa exempel på det, så att du själv kan sitta och hålla för öronen för att kunna ignorera det åskväder som är på väg(läs, inte läsa dokumenten själv och istället hänvisa till tredjepartsinformation från exvis realclimate som är samma personer som de vars mail läckt) postar jag här några korta utdrag. Du får själv gå in på länken om du vill se dem i sitt sammanhang(den gubben går alltså inte).
Citat:
-If they ever hearthereis a Freedom of Information Act now in the UK, I think I'll delete the filerather than sendto anyone.
-We alsohave a data protection act, which I will hide behind
-I'm getting hassled by a couple of people to release the CRU stationtemperature data.Don't any of you three tell anybody that the UK has a Freedom of Information Act !
-I propose, hoping that their is no loud objection, that we will includea line in our response indicating that we have confirmed that we getsimilar results using the GKSS Erik simulation. We'll leave it at that.We don't need to show that result necessarily, unless theeditor/reviewers demand to see proof,
-whether it is true or not is not what the publishers care about -- it ishow the journal is seen by the community that counts.
http://directorblue.blogspot.com/2009/11/milli-vanilli-of-science-hacked-emails.html
Och innan du försöker med det, dokumentens äkthet har konfirmerats redan av UEA och CRU, dock tror jag att Jones försökt revidera detta genom att bara erkänna att ett mail är äkta. Men man kan inte ta tillbaka någon annans uttalande.