Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Ja, forskarna valde ju att byta namn på AGW nån gång för ett par decennier (långt innan det blev populär sysselsättning bland D&K-aspiranter) då man ju blivit varse att det inte bara var temperaturer som skulle komma att ändras...
Då var dina "forskare" lite mindre stöddiga och kunde alltså föreställa sig annat också än uppvärmning... Bra! Till det sämre nu!
Citat:
Precis som all forskning, vilket du skulle vetat om du hade så mycket som ett spår av minne från vetenskapliga metoder och filosofin. Så att du inte förstår vad de säger, och att de skulle vara "helt borta", är inget som vi övriga behöver fästa någon notis vid. För oss som inte inhämtar våra sanningar från bloggar eller MSM så är måttfullhet en dygd istället för det omvända. Men jag ser att det är lätt att hänföras av de ack så rättframma, definitiva & auktoritära godtyckliga penndragen från dina källor på TCS och SI.

Trist, väldigt trist Godowsky! Trodde att du var kapabel till att hålla en högre diskussionsnivå! Det är mig det är fel på! Konstigt att så många AGW-troende tar till det fulgreppet!? Fortsätter du med det, så slutar jag svara dig.
Har du synpunkter på vad jag missförstått, så skriv ut vad! Jag, liksom alla andra (även solen har fläckar

), kan ha missat något i hastigheten! Anta inte genast att jag har dåligt minne eller att det är något annat fel på mig! Du vet inte vad jag har för professionella erfarenheter och hur jag hanterat/utvecklat dem. Kan dock garantera att jag har bättre koll på vetenskaplighet och kvalitetskontroll än de flesta. Det låter sig väl göra här och du/flera inte tror mig, men bland mina kollegor anses jag snarast vara besatt av ovan nämnda faktorer.
Jag är inte "vetenskapsman", men jobbat med samma metoder, men vi i min bransch behöver inte vara vetenskapliga (och då menar jag mest med att inte behöva referera till vad andra gjort som kan tala emot mina slutsatser). Här är det pengar och tid som talar och vi undersöker inte alla långsökta alternativ, utan de sannolika! Tro inte att det är lätt! Finns många som tycker annorlunda! AGW är långsökt i mitt perspektiv!
Det är en extremåsikt att medeltemperaturen skulle inom kort komma att överstiga 6ºC pga av människan och därför blev jag spyfärdig när jag läste det på ett ställe där det inte borde stå, de borde veta/ana bättre!
Svenska Vetenskapsakademin är mycket försiktigare. Försiktighet är att föredra istället för domedagsprofetior: Domedagsprofeterna har alltid haft fel hitintills! Inget talar för att de ska få rätt nu, för fösta gången!
Citat:
Till att börja med så får du lov att kolla statistiken igen. Ingen avkylning har observerats. 2010 är tillsammans med 1998 det varmaste året. Och detta trots att 1998 hade en massiv El Nino. Det man däremot vet är att om vi inte tillfört CO2 så skulle det blivit kallare. Vi får se hur termometrarna reagerar när solaktiviteten kommer igång igen....
Men lek med tanken att ditt scenario trots allt blir fallet (för jag tolkar att din 'avkylning' syftar på de lokalt låga vintertemperaturerna detta och förra året)? Då skulle det kunna bli varje skeptikers värsta fasa. Att ha fel vad gäller ACC/AGW och att vi samtidigt får det kallare här i Europa. Hemska tanke, inte sant.
Uttryckte mig inte tydligt nog. Ber om ursäkt för det! Jag menade givetvis den långsiktiga (sedan sextusen år) trenden mot kallare klimat och en ny istid. Jag bryr mig föga om tio år, men ska man tro/lita på dina "klimatforskare" så tycks uppvärmningen tagit paus, trots ökade CO2-halter i atmosfären.
Citat:
Tack gärna.
Jag känner till några sådana snabba förändringar. De händer trots allt då och då. De mer allvarliga har lett till total kollaps av livsnödvändiga ekosystem, med massdöd som följd och i runda slängar när CO2-nivån är runt 1000 ppm (vi har gått från 280-395). Den senaste stora sådana förändringen var väl för 55 miljoner år sedan?
Anoxic event -
http://en.wikipedia.org/wiki/Anoxic_event
Lägger mig inte i föreställningarna om vad som hände för tiotals miljoner år sedan, utan det räcker gott nog med Kvartär (de senaste 0-2,5 My). Kvartärtiden karaktäriseras av långa kalla istider och korta varma mellanistider, kort och förenklat uttryckt. Alla/flesta undersökningar tyder på att transittiden varit extremt kort mellan extremt kallt och varmt. Just nu befinner vi oss i en mellanistid (interglacial). Hade det varit som tidigare skulle vi redan varit i nästa istid eller nära förestående. Vissa rön antyder dock att "vår" kan bli längre än andra. Skulle vilja veta mer själv varför somliga tror det, jag är ännu inte övertygad...
Så kolla lite på hur temp-kurvor mm anses kunna rekonstrueras via isborrkärnor från Grönland och Antarktis:
Vostok
och en annan lokal undersökning i norra Sverige:
Torneträsk
Tappat bort Grönland, men hittar nog den igen.
Själv tror/litar jag mest på lokala undersökningar. "Globala" är mest trams och saknar bevisvärde. SISU =Skit In = Skit Ut!
Citat:
Så du är överens med dina geofysikerpolare? Även de ser tydliga likheter med det som nu pågår.
Nja, där blandar du ihop det lite. Hade jag varit medlem i GS, hade jag sagt upp medlemskapet!
Återkommer om temperaturmätning och mening med "global medeltemperatur". Vilka är svårigheterna och varför älskar AGW-anhängarna detta. Jovisst, den senare är spekulation, men trolig...