2011-01-26, 21:19
Medlem
FloydPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Utan CO2 skulle jorden vara ett isklot. Ingenting skulle existera. Vare sig liv eller växtlighet.

Tänk vilken skillnad så lite kan göra...

Utan växthusgaser vore jorden ett "isklot", ja. Men det jag undrar över är koldioxidens inverkan.
Citera
2011-01-27, 01:54
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hammermill
Nästan inga solfläckar, enligt systematiska observationer. Tidsperioden för Maunder och Dalton sammanfaller med Lilla Istiden respektive 1800-talets nedkylning
Men då tycks det lite konstigt att temperaturen ändå ökar just nu, trots extremt låg solaktivitet och därmed förväntade låga temperaturer, eller?
Citera
2011-01-27, 01:59
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
[...]Så de siffror vi diskuterar verkar helt enkelt inte vara relevanta utan det är bättre att titta på hur mycket temperturökning en fördubbling av koldioxidnivån beräknas ge.
Ökningen med 100ppm verkar enligt de flesta källor jag hittar ge en temperaturökning på 0,3-0,4 grader.
Jag föreslår att du släpper 100ppm = 0,3-0,4 grader. Förhållandet är logaritmiskt och inte linjärt.
Citera
2011-01-27, 02:02
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FloydP
Utan växthusgaser vore jorden ett "isklot", ja. Men det jag undrar över är koldioxidens inverkan.
Som sagt, utan CO2 vore jorden ett isklot.

Under istiden var det ca 5,5 grader (minns inte exakta siffran) kallare medeltemperatur än nu. Så om CO2 sänker den globala genomsnittstemperaturen med upp till 9 grader så torde det bli ännu mer is.
Citera
2011-01-27, 05:40
Medlem
Någon som har tips på en bra populärvetenskaplig bok om global uppvärmning och allt omkring som är (relativt) ā jour? Helst med så lite politik inblandat som möjligt och det gör inte så mycket om den är lite torr, även om man givetvis helst läser nåt som är skrivet med lite lättare ton. Pseudovetenskaplig litteratur av konspiratoriska foliehattar undanbes.
Citera
2011-01-27, 08:21
Medlem
Citat:
Jag föreslår att du släpper 100ppm = 0,3-0,4 grader. Förhållandet är logaritmiskt och inte linjärt.
0,3-04°c bygger ju på att det är just logaritmiskt och att det finns utsläckningseffekter.
Det är denna siffra som nämns för 100ppm CO2 ökning.
Har du sett beräkningar och rapporter som visat annat? Menar du att siffran borde vara större eller mindre?
Citera
2011-01-27, 08:24
Medlem
Citat:
Som sagt, utan CO2 vore jorden ett isklot.

Under istiden var det ca 5,5 grader (minns inte exakta siffran) kallare medeltemperatur än nu. Så om CO2 sänker den globala genomsnittstemperaturen med upp till 9 grader så torde det bli ännu mer is.
Det är knappast troligt att det berodde enbart på CO2 även om halten säkert var lägre då p.g.a. torrare klimat och mindre djur och växtlighet.
Vi är ju egentligen inte ens säkra på att det är något negativt med en global uppvärmning.
Varmare klimat innebär också fuktigare klimat och mer växtlighet som i sin tur kräver mer koldioxid i omlopp. Historien visar att vi gynnas av ett varmare klimat.
Problem blir det vid global nedkylning.
Senast redigerad av Bjorn-Ola 2011-01-27 kl. 08:27.
Citera
2011-01-27, 13:49
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
0,3-04°c bygger ju på att det är just logaritmiskt och att det finns utsläckningseffekter.
Det är denna siffra som nämns för 100ppm CO2 ökning.
Har du sett beräkningar och rapporter som visat annat? Menar du att siffran borde vara större eller mindre?
Men om du säger att 0,3-0,4 C per 100 ppm så är det inte logaritmiskt utan linjärt. Slå upp logaritm så förstår vi varandra bättre.

Eller vad menar du med "0,3-04°c bygger ju på att det är just logaritmiskt"?
Citera
2011-01-27, 15:40
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Det är knappast troligt att det berodde enbart på CO2 även om halten säkert var lägre då p.g.a. torrare klimat och mindre djur och växtlighet.

Jag talade inte om att det berodde på CO2. Du drar slutsatser som inte har stöd i mitt inlägg. Det jag sade var att det under istiden var ca 5,5 C kallare och att CO2's totala påverkan på klimatet är inom spannet 3-9 grader. Således är det sannolikt att jorden skulle vara ett isklot om CO2 = 0ppm.

Citat:
Vi är ju egentligen inte ens säkra på att det är något negativt med en global uppvärmning.
Nej, forskarna är inte säkra. Men de hyser bl a starka farhågor för hur den snabba uppvärmningen påverkar, de för oss helt livsavgörande, ekosystemen.

Citat:
Varmare klimat innebär också fuktigare klimat och mer växtlighet som i sin tur kräver mer koldioxid i omlopp. Historien visar att vi gynnas av ett varmare klimat.
Detta är en vanlig skeptikerkommentar. Se punkten ovan.

Citat:
Problem blir det vid global nedkylning.
Ja, då blir det rentav ännu värre.
Citera
2011-01-27, 17:30
Medlem
hammermills avatar
Citat:
Men då tycks det lite konstigt att temperaturen ändå ökar just nu, trots extremt låg solaktivitet och därmed förväntade låga temperaturer, eller?

Ökar den verkligen nu? Det verkar någorlunda klart att norra halvklotet, exklusive nordpolen och Grönland får det kallare i detta scenario. SMHI:s mätstastistik för Sverige brukar komma ut i februari eller mars varje år, så det ska bli intressant att se. Jag bor i norra USA, där det varit relativt kallt de senaste åren. De varmaste åren i både USA och Sverige är fortfarande i början av 1930-talet.

http://data.smhi.se/met/climate/time_series/year/vov_pdf/

Enligt den engelske klimatfiorskaren David Parker, en av IPCC-rapportens huvudförfattare, har det inte varit någon global uppvärmning de senaste 10 åren (enligt en intervju från 2009):

http://sverigesradio.se/laddahem/podradio/SR_p1_vetandets_varld_080616120030.mp3

Min personliga prediktion: de närmaste 20 åren kommer Sverige, med några undantag, att ha kalla vintrar. Årsmedeltemperaturen kommer att ligga mellan 1 och 2 grader under 1990-talets årsmedeltemperatur. Vasaloppet kommer att finnas kvar, i motsats till vad SVT:s Pär Holmgren säger.
Citera
2011-01-27, 22:26
Medlem
Citat:
Men om du säger att 0,3-0,4 C per 100 ppm så är det inte logaritmiskt utan linjärt. Slå upp logaritm så förstår vi varandra bättre.

Eller vad menar du med "0,3-04°c bygger ju på att det är just logaritmiskt"?
En ökning med 100ppm innebär en ökning av koldioxidhalten med 30%.
Om koldioxidens växthusverkan totalt är säg 5 grader så innebär 0,3 graders ökning bara 6% ökning. Det är inte linjärt.

Eftersom koldioxid bara absorberar värme i vissa frekvensband så får varja ökning en allt mindre påverkan eftersom det mesta av värmen i de frekvensbanden redan är reflekterat eller absorberat.
Till slut kan man alltså komma till en punkt då koldioxidhalten kan öka utan att vxthuseffekten ökar, om jag förstått det hela rätt.
Citera
2011-01-27, 22:39
Medlem
Citat:
Nej, forskarna är inte säkra. Men de hyser bl a starka farhågor för hur den snabba uppvärmningen påverkar, de för oss helt livsavgörande, ekosystemen.

Den globala uppvärmning vi har haft under 1900-talet verkar inte skilja sig från tidigare övergångar från köldperiod till värmeperiod. Vi hade en lika snabb uppvärmning på 800-talet.
Skogsskövling är nog just nu det största hotet mot ekosystemen och det problemet har kommit i skymundan genom fokuseringen på klimatförändringen. Det största problemet med den globala uppvärmningen kan faktiskt vara att vi glömmer bort de verkliga miljöhoten.

Citat:
Detta är en vanlig skeptikerkommentar. Se punkten ovan.

Rätt, om du klassar alla klimathistorieforskare som skeptiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in