Citat:
Vi var väl överens om att det är den ökande temperaturen som driver igång förstärkningseffekterna?
Ursprungligen postat av Godowsky
Bra fråga faktiskt. Har aldrig funderat på den. Men en sak är klar, när temperaturen ökar (oavsett om det är temp eller CO2 som kommer först) så blir det återkopplingar/förstärkningseffekter.
Vilken process? Om det var 1 grad varmare så var det 1 grad varmare.
Vilken process? Om det var 1 grad varmare så var det 1 grad varmare.
Då borde ju den högre temperaturen på medeltiden drivit igång återkopplingrna?
Är det något jag inte förstår?
Citat:
1. Är ju fel. Man talar om temperaturökning per fördubbling.
280ppm CO2 beräknas ge 1 grads växthuseffekt. Mängden CO2 har stigit med 100ppm till c.a 380ppm.
1. Är ju fel. Man talar om temperaturökning per fördubbling.
Då räknar jag med att effekten ökar med en tredjedels grad. Rätta mig gärna om jag tänker fel.
Citat:
Alla vet att modellerna inte är ett facit för vare sig dåtid eller framtid. Men jag håller inte med dig i ditt sätt att avfärda dem. Man har idag ett enormt kunskapsberg att dra slutsatser från. Vad är det då som säger att just din författares bok skulle vara avgörande? Och kanske först och främst, hur kommer det sig att du är villig att bortse från tiotusentals andra forskares rön till förmån för just den du valt? Jag antar att du har ett mycket gott skäl.
Det handlar inte om en författares åsikt i boken utan det är en sammanställning av kunskapsläget för klimathistorien idag. Det är förmodligen fler som forskar i klimathistoriken än de som snickrar på klimatmodeller.
Alla vet att modellerna inte är ett facit för vare sig dåtid eller framtid. Men jag håller inte med dig i ditt sätt att avfärda dem. Man har idag ett enormt kunskapsberg att dra slutsatser från. Vad är det då som säger att just din författares bok skulle vara avgörande? Och kanske först och främst, hur kommer det sig att du är villig att bortse från tiotusentals andra forskares rön till förmån för just den du valt? Jag antar att du har ett mycket gott skäl.