2011-01-25, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Bra fråga faktiskt. Har aldrig funderat på den. Men en sak är klar, när temperaturen ökar (oavsett om det är temp eller CO2 som kommer först) så blir det återkopplingar/förstärkningseffekter.

Vilken process? Om det var 1 grad varmare så var det 1 grad varmare.
Vi var väl överens om att det är den ökande temperaturen som driver igång förstärkningseffekterna?
Då borde ju den högre temperaturen på medeltiden drivit igång återkopplingrna?
Är det något jag inte förstår?

Citat:

1. Är ju fel. Man talar om temperaturökning per fördubbling.
280ppm CO2 beräknas ge 1 grads växthuseffekt. Mängden CO2 har stigit med 100ppm till c.a 380ppm.
Då räknar jag med att effekten ökar med en tredjedels grad. Rätta mig gärna om jag tänker fel.

Citat:

Alla vet att modellerna inte är ett facit för vare sig dåtid eller framtid. Men jag håller inte med dig i ditt sätt att avfärda dem. Man har idag ett enormt kunskapsberg att dra slutsatser från. Vad är det då som säger att just din författares bok skulle vara avgörande? Och kanske först och främst, hur kommer det sig att du är villig att bortse från tiotusentals andra forskares rön till förmån för just den du valt? Jag antar att du har ett mycket gott skäl.
Det handlar inte om en författares åsikt i boken utan det är en sammanställning av kunskapsläget för klimathistorien idag. Det är förmodligen fler som forskar i klimathistoriken än de som snickrar på klimatmodeller.
Citera
2011-01-25, 23:04
Medlem
Citat:
Utan CO2 skulle jorden vara ett isklot. Ingenting skulle existera. Vare sig liv eller växtlighet.

Tänk vilken skillnad så lite kan göra...
CO2 bidrar bara med 1 grads växthuseffekt.
Men den totala växthuseffekten är 30 grader och det är vattenångan som bidrar med mest.
Citera
2011-01-25, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hammermill
I
3. Att uppvärmningarna mellan 1910 och 1940 samt 1860 till 1880 inte var orsakade av människan

4. Att det inte finns någon naturlig förklaring till uppvärmningen efter 1950 eftersom den inte kan förklaras med hjälp av att räkna med solens eller vulkaners inverkan. Detta särställer enligt Jones uppvärmningen efter 1950 från alla andra uppvärmningar.

Om det inte finns någon naturlig förklaring för temperaturökningen efter 1950 och att den därför måste ha orsakats av människan, vad är då den naturliga förklaringen för uppvärmningen innan 1950?
Jag har inte sett någon förklaring för denna temperaturökning.
Är det inte möjligt att det är samma orsaker bakom temperaturökningarna och att det handlar om ett falskt samband mellan temperaturökningen efter 1950-talet och koldioxidökningen?
Senast redigerad av Bjorn-Ola 2011-01-25 kl. 23:15.
Citera
2011-01-26, 14:06
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Solen är trots allt jordens enda värmekälla, och jag tror inte att det är så många som håller med om att solens aktivitet inte har förändrats sedan 1975.
Solen är inte glömd i vare sig vetenskap eller modeller. Det finns, vad jag förstått, inget som pekar på att solen har förändrats mer än någon bråkdel av 1%. Om du har andra uppgifter så vore det intressant att se detta.

Poängen är att solens mekanismer är medräknade och förhållandevis välförstådda. Och med detta i åtanke är det svårt att hävda att den påverkat klimatet under den tid vi pratar om. Än en gång, forskarna har tittat på massor av tänkbara alternativa förklaringsmodeller (inklusive solen), men det finns ingen annan än AGW/ACC genom CO2 som kan förklara den mätta och observerade uppvärmningen. Det finns vissa förhoppningar på Svensmarks molntes, men vad jag förstått så förväntas det inte påverka mer än några få procent.
Citera
2011-01-26, 14:12
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
280ppm CO2 beräknas ge 1 grads växthuseffekt.

Temperatur har inte ett linjärt förhållande till CO2.

Citat:
Mängden CO2 har stigit med 100ppm till c.a 380ppm. Då räknar jag med att effekten ökar med en tredjedels grad. Rätta mig gärna om jag tänker fel.

CO2's totala växthuspåverkan är mellan 10-25% av ca 33 C. Det innebär 3,3-8 C. Med andra ord skulle vår jord vara ett isklot om det inte fanns CO2 i atmosfären.
Citera
2011-01-26, 16:04
Medlem
Citat:
Temperatur har inte ett linjärt förhållande till CO2.

CO2's totala växthuspåverkan är mellan 10-25% av ca 33 C. Det innebär 3,3-8 C. Med andra ord skulle vår jord vara ett isklot om det inte fanns CO2 i atmosfären.
Det tror jag inte stämmer. I alla källor jag hittat så är CO2 andel av växthuseffekten 1°c.
Den andel du anger gäller nog samtliga växthusgaser exklusive vattenånga.
Citera
2011-01-26, 16:08
Medlem
Citat:
Det tror jag inte stämmer. I alla källor jag hittat så är CO2 andel av växthuseffekten 1°c.
Den andel du anger gäller nog samtliga växthusgaser exklusive vattenånga.
Fast det här stöder ditt påstående.
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2006/01/calculating-the-greenhouse-effect/
Det verkar inte finnas någon konsensus här.
Jag får läsa på lite mer.
Citera
2011-01-26, 16:44
Medlem
hammermills avatar
Citat:
Solen är inte glömd i vare sig vetenskap eller modeller. Det finns, vad jag förstått, inget som pekar på att solen har förändrats mer än någon bråkdel av 1%. Om du har andra uppgifter så vore det intressant att se detta.

Poängen är att solens mekanismer är medräknade och förhållandevis välförstådda. Och med detta i åtanke är det svårt att hävda att den påverkat klimatet under den tid vi pratar om. Än en gång, forskarna har tittat på massor av tänkbara alternativa förklaringsmodeller (inklusive solen), men det finns ingen annan än AGW/ACC genom CO2 som kan förklara den mätta och observerade uppvärmningen. Det finns vissa förhoppningar på Svensmarks molntes, men vad jag förstått så förväntas det inte påverka mer än några få procent.

Det första 2011-numret av Illustrerad Vetenskap har en intressant artikel om solaktivitet och klimat, relaterat till UV-strålning, solvindar, radiovågor och solfläckar. Dr. Mausumi Dikpati föreslår att låg solaktivitet, mätt i antalet solfläckar, kan bero på att solens varma plasma förflyttar sig mot solens poler.

Artikeln menar också att dalarna och topparna i solens 11-årscykel har blivit lägre de senaste åren, och att en minskning på 6% av solens UV-ljusutstrålning har skett. Solvinden sägs ha minskat med 20% (oklart jämfört med när), och viss strålning i radioområdet ska vara den minsta sedan 1955. Solforskaren Mark Giampapa från ett solobservatorium i Arizona tror att solfläckarna kan vara på väg mot ett nytt minimum.

Denna studie pekar på att solfläckarnas inverkan på klimatet är underdimensionerad i klimatmodellerna:

http://climate.envsci.rutgers.edu/pdf/StottEtAl.pdf

Om man jämför solfläckar med Maunder-minimum och Dalton-minimum är det svårt att inte se en direkt och kraftig koppling mellan solfläckar och klimat. Jag menar inte att växthuseffekten inte existerar, men det verkar som att solen har en betydligt större inverkan på klimatförändringar än något annat.
Citera
2011-01-26, 19:45
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Om man jämför solfläckar med Maunder-minimum och Dalton-minimum är det svårt att inte se en direkt och kraftig koppling mellan solfläckar och klimat. Jag menar inte att växthuseffekten inte existerar, men det verkar som att solen har en betydligt större inverkan på klimatförändringar än något annat.
Och var det många eller få solfläckar under Maunder och Dalton?
Citera
2011-01-26, 19:48
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Fast det här stöder ditt påstående.
http://www.realclimate.org/index.php...nhouse-effect/
Det verkar inte finnas någon konsensus här.
Jag minns inte var jag hittade mina uppgifter. Men jag frekventerar ofta RealClimate och tror att iofs att de kan anses återge just konsensus med spannet 9-26% och 3-9 C.
Citera
2011-01-26, 20:41
Medlem
hammermills avatar
Citat:
Och var det många eller få solfläckar under Maunder och Dalton?

Nästan inga solfläckar, enligt systematiska observationer. Tidsperioden för Maunder och Dalton sammanfaller med Lilla Istiden respektive 1800-talets nedkylning:

http://www.suite101.com/content/maunder-minimum-variable-sun-a63106

Det verkar som att mönstret är just att topparna och dalarna blir mindre år för år när solen går mot ett mer ihållande minimum. Sedan får man kallare temperaturer i Europa (och förmodligen hela världen), och kanske effekter som torka i sydvästra USA. Teorin verkar stödja båda dessa händelser de senaste åren.
Citera
2011-01-26, 20:52
Medlem
Citat:
Jag minns inte var jag hittade mina uppgifter. Men jag frekventerar ofta RealClimate och tror att iofs att de kan anses återge just konsensus med spannet 9-26% och 3-9 C.
Det beror på hur man resonerar. Vattenånga och koldioxidens förmåga att reflektera och absorbera värmestrålning vid olika frekvenser överlappar varandra och deras verkan adderas inte fullt ut med varandra.
Dessutom avtar växthuseffekten vid ökande nivå, som du var inne på.
Sedan ser jag olika siffror på andel växthuseffekt beroende på om man tar med moln eller inte.
Så de siffror vi diskuterar verkar helt enkelt inte vara relevanta utan det är bättre att titta på hur mycket temperturökning en fördubbling av koldioxidnivån beräknas ge.
Ökningen med 100ppm verkar enligt de flesta källor jag hittar ge en temperaturökning på 0,3-0,4 grader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in