2010-05-26, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xtremist
Jag är förvirrad! Vissa säger att temperaturen inte har stigit sedan 2001 och andra säger att 2000-2010 var det varmaste decenniet på jätte länge, vem är att lita på? Vad visar mätningarna? Vad säger satelitdatan? Det som är skumt är väl att det både finns grafer som visar att temperaturen visst har stigit sedan 2001 och vissa som visar att den faller efter 1998 när det var som varmast
Här är en väldigt bra länk som behandlar frågeställningen. Problem uppstår när man drar för stora växlar på korta trender i brusiga data:
Citat:
Ursprungligen postat av Tamino
The simple fact is that short time spans don’t give enough data to establish what the trend is, they just exhibit the behavior of the noise. Of course that raises an interesting question: how long a time span do we need to establish a trend in global temperature data?

Här kan du för övrigt få fram grafer över satellitdata.
Senast redigerad av lucas2.0 2010-05-26 kl. 15:53.
Citera
2010-05-26, 16:13
Medlem
Masse112s avatar
Citat:
Jag är förvirrad! Vissa säger att temperaturen inte har stigit sedan 2001 och andra säger att 2000-2010 var det varmaste decenniet på jätte länge, vem är att lita på? Vad visar mätningarna? Vad säger satelitdatan? Det som är skumt är väl att det både finns grafer som visar att temperaturen visst har stigit sedan 2001 och vissa som visar att den faller efter 1998 när det var som varmast

På vilket sätt skulle dom två inte kunna ske samtidigt?

på 30-40 talet var det lika varmt som nu. Sedan sjönk det för att igen stiga till 2000-talet. Sedan har stigningen försvunnit och temperaturen varit nästan plant, en svagt avtagande trend går att urskilja. Detta trots att koldioxidhalten stigit konstant. Så båda påståendena stämmer. Orsaken till "varmaste decenniet" är alarmisters förvrängande av fakta då naturen inte gör som dom vill, dvs att temperaturen borde stiga i takt med koldioxidhalten.

För övrigt, alla som vill diskutera klimatet är välkomna till theclimatescam.se Där finns kunnigt folk och det är väldigt hög nivå på diskussionerna.
Citera
2010-05-26, 16:43
Medlem
blondie-590s avatar
Citat:
Vissa säger att temperaturen inte har stigit sedan 2001 och andra säger att 2000-2010 var det varmaste decenniet på jätte länge, Vad visar mätningarna?

Det beror på VAR man mäter och HUR man räknar vilket i sig bara visar vilket buffel och båg klimatforskning blivit men nu är tydligen BOJAn (Karin BOjs) borta och vi går mot "nya" tider.
Kom ihåg att C02-halten har inget alls med jordens temperatur att göra.
Denna inbankande grundsats stämmer inte.
Att CO2 -halten bevisligen i vår atmosfär stiger påverka inte jordens "medeltemperatur."
Citera
2010-05-26, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Masse112
På vilket sätt skulle dom två inte kunna ske samtidigt?

på 30-40 talet var det lika varmt som nu. Sedan sjönk det för att igen stiga till 2000-talet. Sedan har stigningen försvunnit och temperaturen varit nästan plant, en svagt avtagande trend går att urskilja. Detta trots att koldioxidhalten stigit konstant. Så båda påståendena stämmer. Orsaken till "varmaste decenniet" är alarmisters förvrängande av fakta då naturen inte gör som dom vill, dvs att temperaturen borde stiga i takt med koldioxidhalten.

För övrigt, alla som vill diskutera klimatet är välkomna till theclimatescam.se Där finns kunnigt folk och det är väldigt hög nivå på diskussionerna.
Okej tack, jag skulle dock vilja se grafer som visar detta som jag möjligtvis skulle kunna använda i ett skolarbete.
Jag läser redan theclimatescam dagligen
Citera
2010-05-26, 18:09
Medlem
Citat:
Okej tack, jag skulle dock vilja se grafer som visar detta som jag möjligtvis skulle kunna använda i ett skolarbete.
Det finns inga globala grafer som visar detta eftersom det är mycket varmare nu än för 50 år sedan. På vissa ställen på jorden var det dock väldigt varmt på 30-talet, så det inns en del grafer över lokal temperatur som uppvisar det beteendet. Den globala grafen ser ut så här

Vidare, de senaste decenniet avviker inte på något spektakulärt sätt från de föregående 30 årens trend. Den här grafen visar det på ett fint sätt. Den heldragna linjen är en regression från 1975 - 2000 och den streckade linjen är en extrapolering från 2000 - 2010. Data från 2000 ser inte ut att avvika från trenden.
Citera
2010-05-26, 18:09
Medlem
Masse112s avatar
Citat:
Jag läser redan theclimatescam dagligen

Här: http://www.woodfortrees.org/plot/hadcrut3vgl/from:1997/to:2010 kan du leka med olika mätserier och intervaller.
Citera
2010-05-26, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blondie-590
Kom ihåg att C02-halten har inget alls med jordens temperatur att göra.
Källa på det?
Citera
2010-05-26, 18:20
Medlem
Masse112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucas2.0
Det finns inga globala grafer som visar detta eftersom det är mycket varmare nu än för 50 år sedan. På vissa ställen på jorden var det dock väldigt varmt på 30-talet, så det inns en del grafer över lokal temperatur som uppvisar det beteendet. Den globala grafen ser ut så här

Vidare, de senaste decenniet avviker inte på något spektakulärt sätt från de föregående 30 årens trend. Den här grafen visar det på ett fint sätt. Den heldragna linjen är en regression från 1975 - 2000 och den streckade linjen är en extrapolering från 2000 - 2010. Data från 2000 ser inte ut att avvika från trenden.

Det senaste decenniet avviker klart och tydligt med en nedåtgående trend. Till och med en stor del av alarmisterna erkänner detta, men skyller på att uppvärmningen tagit "paus".
Kolla här, här och här
Citera
2010-05-26, 18:25
Medlem
Masse112s avatar
Citat:
Källa på det?

Inte jag som skrev det men det är troligtvis ett snabbt skrivet uttryck för att skillnaden mellan att ha 380 ppm och låt oss säga 430 ppm av co2 är marginell för temperaturen på jorden med tanke på att påverkan är logaritmiskt avtagande och att inga förstärkningseffekter har kunnat bevisats och att dessa lika bra kunde vara negativ.
Citera
2010-05-26, 18:44
Medlem
SubPrimes avatar
Citat:
Här är en väldigt bra länk som behandlar frågeställningen. Problem uppstår när man drar för stora växlar på korta trender i brusiga data.
Håller absolut med. Du sågade dock hela AGW-teorin med det uttalandet, bara så du vet.

Hela AGW-teorin bygger ju på en period på 15 år, 1975 - 1990, som man anser bevisar teorin. Enligt IPCC så berodde nämligen inte uppvärmningen före 1940-talet på koldioxiden, 1945 -1975 blev det kallare och enligt IPCCs egen rapport så stod ökad sollinstrålning för den största största ökningen under slutet av 1980-talet samt 1990-talet. Från 2000 och framåt har vi inte haft någon uppvärmning.

Om man sedan undersöker andra historiska temperaturgrafer (inte Mann et. al.) så ser man att uppvärmningen började på 1700-talet när lilla istiden hade sin kallaste period. Jag anser att det är ett misstag att välja att årtal och sedan påstå att detta är det "normala", särskilt när detta årtal är under återhämtningsperioden från lilla istiden. Man kommer också att se att uppvärmningen har ingefära samma hastighet under hela denna tid om man inte tar hänsyn till just korta trender.
Citera
2010-05-27, 00:35
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Vad man vill är ju att undertrycka alla signaler som inte är relaterade till temperatur. Det finns ju ingen poäng att använda ett träd som termometer om det för den instrumentella perioden helt saknar korrelation med just temperatur. Ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor torde alltså vara att trädet uppvisar en korrelation. Är denna korrelation orsakad av temperatur? Där kommer dendrologernas teoretiska och empiriska kunskaper in i bilden. Intressant att notera är den historiska samstämmigheten mellan olika proxytyper som visar en korrelation mot den moderna temperaturen. Det tycker jag tyder på att det faktisk är temp som man fångar upp. Men visst finns det osäkerheter, och detta betonas ju inte minst av forskarna själva.

Det här stycket är bra eftersom det så tydligt utkristalliserar skillnaden i svår syn på hur man gör forskning. I min värld så försöker man ta in signalen från andra faktorer just för att kunna sätta siffror på antaganden och i bästa fall bli helt oberoende av dem (ta ut forskaren ur datat). Om du har flera trädtyper i samma område med varierande respons för olika tillväxtfaktorer så har man en helt fantastisk möjlighet att sätta känslighetsfaktorer för var och en av dem eftersom man vet att de utsätts för samma temperatur, co2, fuktighet, molnighet, m.m, osv. Istället för att anta så försöker man lösa ut det. Det kan ju inte vara svårare än att titta på samma trädtyp över olika platser på jorden och anta att de olika platserna erbjuder samma tillväxtfaktorer eller att de ens såg samma klimatvariation.

Citat:
Just rekonstruktioner av historiska tempkurvor är ett intressant exempel. Det har det senaset decenniet producerats mängder av rekonstruktioner som alla har en grundläggande samstämmighet i mönstret - det var varmare på medeltiden än på lilla istiden och det är varmare nu än på medeltiden. Om vi nu inte vill politisera debatten utan välvilligt antar att dessa rekonstruktioner är gjorda av vetenskapsmän som är ärligt intresserade av att veta hur det historiska klimatet såg ut, så måste en kritik av dessa rekonstruktioner ha en solid vetenskaplig grund. Antag att det är som skeptiker tror, att det var varmare på medeltiden, varför faller inte dessa resultat ur algoritmerna, och varför producerar ingen skeptiker en egen rekonstruktion som plockar fram det skeptikern hävdar finns i rådatan?

Tja, gör det inte det? Det tog mig 10 minuters letande i böcker och på nätet för att hitta exempelvis detta: http://www.ncasi.org/publications/Detail.aspx?id=3025 (figur 3 sidan 6). En annan referens från China (http://www.springerlink.com/content/x7p7u45670j03083/fulltext.pdf) antyder att MWP nådde upp till 13.2 till 14 grader jämfört med nuvarande 13. Det tycks mig som ju mindre träringsdada desto varmare MWP.

Citat:
Alltså, lärdomen för diskussionen om global uppvärmning är att inte politisera debatten, åtminstonde inte innan man följt det vetenskapliga spåret till slutet. Jag skulle vidare vilja hävda att det i högre utsträckning är skeptiker som syndar på denna punkt eftersom de har en mindre volym vetenskap att luta sig mot.
Fast det låter som en definition av begreppet skeptiker, i annat fall hade han rubricerats som "main stream" (eller vad det skulle kunna heta på svenska). I vilket fall, den underliggande poängen här att olika vetenskaper utvecklar paradigm som kan vara mer eller mindre välgrundade.

Ett exempel på detta är vetenskaperna relaterade näringsfysiologin. Jag minns denna lärdom väl för att jag åkte dit på den själv. Den är inte ett bevis på att paradigmet som AGW håller sig till är fel utan att bevis på att all vetenskap, oberoende av hur stor och välfinansierad den är, inte behöver vara korrekt. Noteras skall (tycker jag) att människan är antagligen ett mycket bättre känt system än klimatet, men ändå delades det ut råd som -idag- anses olämpliga och av många rentav förkastliga.

Jag tror inte att det som hände då var en osannolik otur för näringsfysiologerna utan att det finns mekanismer som strävar mot konsensus, vad den än må vara. Mekanismen är väsentligen sammanfattad i begreppen normalvetenskap (myntat av Kuhn) och vetenskaper som berör oss så att säga kroppsligen har en större tendens att falla för dess negativa effekter (genom återkoppling via media) än de vetenskaper som i sammanhanget får betraktas som mer eller mindre kuriosa (som om det finns en Higgs-partikel eller hur man bevisar Fermats sista sats / förlåt alla matematiker och eftersom jag är fysiker så förlåter jag mig själv ).

Har detta någon som helst bäring på klimatvetenskap? Skulle tro det (annars hade jag väl inte suttit här snart 24.00 och skrivit istället för att sova). Jag tänker då (kanske inte helt) givetvis på de skattningar av hur säker vetenskapen är genom statistik och den statiska biasering kommer givetvis från att vetenskapsmännen inte drar -oberoende- slutsatser, vilket ju måste anses vara ett krav, i alla fall om vi skall tolka dessa 80-90-95% siffror på hur överväldigande stödet för AGW är som (typ upp till) 2 standardavvikelsers säkerhet på att AGW-teorin är rätt.

Så varför sitter jag här och försöker misstänkliggöra klimatvetenskapen? Egentligen försöker jag misstänkliggöra alla vetenskaper så att varje person tänker på argumenten först och främst och forskarens personliga övertygelse över sin förträfflighet sist. Innan jag skrev detta inlägget så lyssnade jag på 90 minuter av paneldebatt med AGW-anhängare (denna för att vara exakt) men trots att detta är gräddan (tydligen) så finns här strawmans och cirkelresonemang. Jag förstår ärligt talat inte hur så många personer kan vara övertygade om sina slutsatser utan att de tillsammans lägger fram en konsistent logisk kedja som stöd för sin övertygelse. Det omvända gäller också, om klimatvetenskap är så komplicerat att den logiska kedjan inte går att skapa, hur kan de vara så övertygade? Det kanske bara är jag som inte fattat logiken men, den risken får jag ta men tills dess så kan jag inte ställa mig bland anhängarna till AGW bara för att de är fler än jag. Det är ju en massivt icke-linjär process som bara leder till att alla tror samma sak och ingen vet varför.
Citera
2010-05-27, 02:51
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Tjoho alarmister. Vilken nivå bör vi lägga oss på?

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Mauna_Loa_Carbon_Dioxide-en.svg

Ingen alarmist som vill eller kan svara på denna fråga?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in