Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Vissa saker kan man ju inte veta exakt, bara skapa modeller för som kan beskriva hur någonting beter sig.
Vetenskapen drivs framåt av människor som vill kunna förklara det till synes oförklarliga.
Citat:
Precis som teorin om mänsklig klimatpåverkan.... Så med din logik duger ju inte den heller...
Vad menar du? Du har nog tolkat mig alldeles galet.
Citat:
Återigen en vag hänvisning till några mytiska "klimatforskare". Vilka är de egentligen? Jag har refererat till mängder av forskare som kommit på helt andra saker som kan tänkas förklara det hela. Eller som har kunnat rättfärdiga naturliga orsaker och avfärda mänsklig påverkan. Om du inte är beredd att lägga fram dina källor så har du ju inte så mycket att komma med här...
Nu gör du något som Häggström tar upp i sin artikel och du har gjort det många gånger förut.
Du framställer klimatforskarna som någon konstig liten grupp, den här gången är de "mytiska"! Mytiska?! Tusentals människor runtom i världen ägnar sig åt att studera klimatförändringarna, samla in data, jämföra, studera effekterna osv. Detta gedigna forskningsarbete har pågått i decennier och IPCC har till uppgift att följa detta, sammanställa och sammanfatta forskarnas upptäckter och slutsatser. Allt dokumenteras noga och vem som helst kan ta del av deras rapporter och mätdata.
Hur kan du kalla detta "mytiskt"? Vad är det som är konstigt?
Du får kalla det vad du vill. Jag anser i alla fall att deras arbete är ovärderligt. De gör verkligen en jätteinsats för vår framtid här på jorden.
Om du vill tala om något mytiskt, så är det bättre att återgå till din övertygelse om att den pågående klimatförändringen drivs av naturliga orsaker. Du tycker förvisso att klimatet är för komplext för att förstå sig på, men du är ändå helt säker på att det bara är "naturliga" processer.
Där har du något mytiskt!
Det är bra att hämta in fakta från olika håll och Internet erbjuder verkligen en storslagen möjlighet att komma åt information.
Men sedan måste ju vi människor använda vår hjärna till att granska informationen, undersöka om argumetationen håller, jämföra informationen med vår empiriska kunskap. Men världen är också så komplex att vi många gånger måste lita på dem som har ägnat åratal åt att studera ett ämne.
En tandläkare är expert på tänder och har troligen rätt när vi pratar om tänder. Däremot kanske jag inte kan lita på hans kunskap om cancer, diabetes eller liknande områden.
Jag menar att man måste vara noga med hur man förhåller sig till fakta och källor. Man måste granska sina egna resonemang. Vad grundar de sig på? Fakta? Rykten? Fördomar? Myter?
Ibland köper vi ett resonemang utan att fundera på vad det egentligen betyder. T ex idén att klimatförändringen drivs av naturliga faktorer för klimatet har ändrat sig många gånger under historien. Det är ju till synes ett alldeles logiskt resonemang. Men det betyder ju inte att det är en otvivelaktig sanning. Och det är vetenskapens uppgift att undersöka hur det förhåller sig.