2010-01-30, 18:18
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albriers
Du är en fanatiker, precis som alarmisterna. IPCC består av olika arbetsgrupper som behandlar olika delar av rapporterna. Det går inte att dra slutsatsen att det är en konspiration utifrån att en(?) person medvetet har undanhållit fakta. Det är synd att du ständigt övervärderar allt som talar emot AGW, det minskar förtroendet för dig och andra skeptiker. Även om hela IPCC skulle vara en korrupt organisation betyder det inte att AGW-teorin är fel.

Så utifrån det jag länkade så bestämmer du raskt att endast en person, ledaren själv, inom IPCC visste om att Himalaya 2035 var en ren och skär fantasi?

November 2009: IPCC informeras om att Himalaya 2035 inte bygger på vetenskap utan är en absurd gissning.

December 2009: Glaciärforskare går ut i media och påpekar att 2035 är en absurd siffra. IPCC svarar med att anklaga de forskarna för att syssla med "voodoo science". Cop15 pågår.

Januari 2010: IPCC erkänner att 2035 inte stämmer och tar bort det från sin rapport. Någon vecka senare avslöjas det att IPCC mycket riktigt känt till att uppgifterna var strunt i flera månader.

---

Har du lust att jag ska göra samma genomgång för att "40% av amazonas försvinner snart", "västs co2-utsläpp har orsakat naturkatastrofer i tredje världen", etc?

Gör dig inte dummare än nödvändigt nu.
Citera
2010-01-30, 18:47
Medlem
Albrierss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Så utifrån det jag länkade så bestämmer du raskt att endast en person, ledaren själv, inom IPCC visste om att Himalaya 2035 var en ren och skär fantasi?

Så vitt jag har sett så är det bara Pauchari som omnämts. Men givetvis visste fler om problemet, om jag inte minns fel så påpekade reviewers/författare att siffrorna troligtvis var fel redan när rapporten skrevs. Dessa personer kan knappast anses vara med i en konspiration. Inte heller kan man blanda in de tusen andra forskare som inte ens arbetat med det kapitlet. De som varit involverade i arbetet kring galciärerna lär ha varit lead author, review author och ett par forskare. Även om alla dessa medvetet skulle ha angett fel datum för glaciärerna kan man inte dra slutsatsen att hela rapporten är en konspiration.

Citat:
November 2009: IPCC informeras om att Himalaya 2035 inte bygger på vetenskap utan är en absurd gissning.

December 2009: Glaciärforskare går ut i media och påpekar att 2035 är en absurd siffra. IPCC svarar med att anklaga de forskarna för att syssla med "voodoo science". Cop15 pågår.

Januari 2010: IPCC erkänner att 2035 inte stämmer och tar bort det från sin rapport. Någon vecka senare avslöjas det att IPCC mycket riktigt känt till att uppgifterna var strunt i flera månader.

Ännu en gång, endast ett fåtal personer arbetar med glaciärerna i Himalaya.

Citat:
Har du lust att jag ska göra samma genomgång för att "40% av amazonas försvinner snart", "västs co2-utsläpp har orsakat naturkatastrofer i tredje världen", etc?

Gör dig inte dummare än nödvändigt nu.

Ännu en gång, endast ett fåtal personer som arbetat med det. Dessutom bevisar du nu att du är lika fanatisk som alarmisterna eftersom du gör precis samma fel som författarna inom IPCC gjorde genom förvränga uppgifter:
Citat:
Ursprungligen postat av Rowell, A. and P.F. Moore, 2000: Global Review of Forest Fires
Up to 40% of the Brazilian forest is extremely sensitive to small reductions in the amount of rainfall
Citat:
Ursprungligen postat av IPCC
Up to 40% of the Amazonian forests could react drastically to even a slight reduction in precipitation
Citat:
"40% av amazonas försvinner snart"

Du överdriver för att försöka förstärka din tes, precis som WWF och Greenpeace.
Citera
2010-01-30, 18:55
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Du överdriver för att försöka förstärka din tes, precis som WWF och Greenpeace.

Men trögo, det var ju därför jag använde " ".

När jag skriver Himalaya 2035 innebär det inte att JAG tror att allt har smält då utan vad IPCC säger.

Likaledes med "40% amazonas".

Och ja, det där handlade om bränder
Citera
2010-01-30, 19:31
Medlem
Albrierss avatar
Citat:
Men trögo, det var ju därför jag använde " ".

När jag skriver Himalaya 2035 innebär det inte att JAG tror att allt har smält då utan vad IPCC säger.

Likaledes med "40% amazonas".

Och ja, det där handlade om bränder

Det jag syftade på var att det du skrev inte stämde överens med det som stog i rapporten:
Citat:
Ursprungligen postat av IPCC
Up to 40% of the Amazonian forests could react drastically to even a slight reduction in precipitation
Citat:
"40% av amazonas försvinner snart"
Kan du inte själv se skillnaden?
Citera
2010-01-30, 20:21
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Det jag syftade på var att det du skrev inte stämde överens med det som stog i rapporten:

Kan du inte själv se skillnaden?

Vill du då vara snäll och förklara skillnaden mellan att 40% av amazonas försvinner och att 40% av amazonas "reagerar drastiskt"?

Vad för annat resultat kan de mena? Att 40% reagerar drastiskt men det händer ändå liksom inget? Definiera "reagerar drastiskt".
Citera
2010-01-30, 21:18
Medlem
slemmigsnigels avatar
I skrivande stund är det -16 här i gbg-området, jag kan inte komma ihåg när var så här kallt här tidigare. Januari 2010 måste väl vara en av de kallaste Januari någonsin?

Ursäkta om frågan tagits upp tidigare, men finns det några nya fakta om den gamla förklaringen man fått höra i många år om att golfströmmen avstannar i och med växthuseffekten?
Citera
2010-01-30, 23:55
Medlem
Albrierss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
I skrivande stund är det -16 här i gbg-området, jag kan inte komma ihåg när var så här kallt här tidigare. Januari 2010 måste väl vara en av de kallaste Januari någonsin?

Ursäkta om frågan tagits upp tidigare, men finns det några nya fakta om den gamla förklaringen man fått höra i många år om att golfströmmen avstannar i och med växthuseffekten?

Med gamla förklaringen menar du? Jag antar att du syftar på att isen i Arktis smälter och ökar sötvattenhalten som i sin tur stannar golfströmmen. Golfströmmen drivs huvudsakligen av vinden och jordens rotation, termohalineffekten är av mindre betydelse.

Gulf Stream safe if wind blows and Earth turns
http://www.nature.com/nature/journal/v428/n6983/full/428601c.html
Citera
2010-01-31, 04:23
Bannlyst
Citat:
Med gamla förklaringen menar du? Jag antar att du syftar på att isen i Arktis smälter och ökar sötvattenhalten som i sin tur stannar golfströmmen. Golfströmmen drivs huvudsakligen av vinden och jordens rotation, termohalineffekten är av mindre betydelse.

Gulf Stream safe if wind blows and Earth turns
http://www.nature.com/nature/journal/v428/n6983/full/428601c.html
Det lilla roliga är ju att isarna har smält sen senaste istiden och kanske till och med planat ut nu på senare tider. Så om nu golfströmmen skulle ändras på grund av arktis smältvatten så kan man inte direkt skylla på att det är vi människor som har förorsakat det.
Citera
2010-01-31, 10:39
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xtremist
Det lilla roliga är ju att isarna har smält sen senaste istiden och kanske till och med planat ut nu på senare tider. Så om nu golfströmmen skulle ändras på grund av arktis smältvatten så kan man inte direkt skylla på att det är vi människor som har förorsakat det.

Nej! Enligt oss AGW-hysteriker så har arktis var exakt likadan i tusentals år ja ända sen vi började köra omkring med HUMMERS och elda olja och orättvisor i tredje världen!

Det är ditt fel skicka nu pengarna till Haiti och Sudan för att du släpper ut co2. Hjälp dig själv att inte döda svarta mannen.
Citera
2010-02-01, 12:20
Bannlyst
Citat:
Nej! Enligt oss AGW-hysteriker så har arktis var exakt likadan i tusentals år ja ända sen vi började köra omkring med HUMMERS och elda olja och orättvisor i tredje världen!

Det är ditt fel skicka nu pengarna till Haiti och Sudan för att du släpper ut co2. Hjälp dig själv att inte döda svarta mannen.
Juste ja, och eftersom vi släpper ut så mycket co2 leder det till massa ologiska katastrofer, som vulkanutbrott och säkerligen kommer väl jordskorpan kollapsa och öar att försvinna under havet
Citera
2010-02-01, 19:23
Medlem
SubPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xtremist
Juste ja, och eftersom vi släpper ut så mycket co2 leder det till massa ologiska katastrofer, som vulkanutbrott och säkerligen kommer väl jordskorpan kollapsa och öar att försvinna under havet
Tyvärr är det ju på den nivån de flesta som förespråkar AGW ligger...
Citera
2010-02-01, 20:15
Medlem
Albrierss avatar
Danny Glover(skådespelare) säger att jordbävningen i Haiti orsakades av den globala uppvärmningen..
http://www.youtube.com/watch?v=a2ft5JkNWJA#t=1m50s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in