2010-01-25, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timbah
Vem bryr sig? Kom med fakta som motstriver det han säger istället för att känna dig sårad över lite varma ord. Förövrigt typiskt för vänster- och miljörörelsen, det är mer känslor än fakta i debatten och då går det som det går. Det roliga är väl att ni automatiskt tror att ni vunnit diskussionen nu för att ni tar avstånd från detta vulgära övergrepp på det fria ordet osv.

Jag vet inte vad jag ska säga. Hur kan du tycka att det är fel att begära ett trevligt klimat att diskutera i? Det är inte för att vara PK eller "lura publiken" som jag skriver detta. Helt enkelt i tron om att det är lättast att nå ett konsensus. Det handlar inte heller om att "vinna" en debatt. En debatt handlar för mig om att diskutera för att nå klimax. Sedan om detta betyder att jag i slutet måste säga att "ja, du har nog rätt, ditt sätt att se på saken var nog det bästa" så betyder det inte att jag har "förlorat". Snarare att vi båda har vunnit.

Jag tycker att jag tog ett ställningstagande och bidrog till debatt. Lägg din energi på att kommentera det istället.

Jag påstod inte heller att jag blev sårad. Jag ville verkligen bara att det skulle bli en trevligare stämning, för jag tycker verkligen om trevliga stämningar.

Sedan så förstår jag inte riktigt ditt avståndstagande till miljörörelserna. Miljörörelserna vill trots allt bara ditt bästa. Tycker du inte att vi bör bry oss om miljön, eller hur ser du egentligen på saken?
Citera
2010-01-25, 23:58
Medlem
MoLoKs avatar
De som läser den här tråden och inte bara läser Aftonbladet/Expressen/DN/SvD känner ju till att Glaciergate skakat om IPCC rejält. Den kallas i svensk skitpress för "en oskyldigt mänskligt misstag". Vad det handlar om är, för den som bara läser FB, att i IPCC's rapport från 2007 - samma rapport som ALLA våra politiker bygger sina åsikter om klimatet kring - så påstås det att glaciärerna på Himalaya har smält 2035 eller tidigare.

Först så påstod IPCC's ordförande att uppgifterna var korrekta och det var först efter någon vecka som det visade sig att "2035"-uppgiften kom ifrån en högst ovetenskaplig skrivning av... WWF.

Peer-review, forskare, publicering i respekterade tidningar etc. Ingenting av detta hade WWF-rapporten. Men det var värre än så, inte en enda glaciärforskare i hela världen ställer upp på påståendet att Himalayas glaciärer är borta om 25 år.

Ändå publiceras det påståendet i IPCC's 2007-rapport.

Om detta nu vore det ENDA uppenbart flagranta felaktiga påståendet skulle till och med jag hålla med om att det inte vore så illa. Men mina instinkter efter att ha studerat de här frågorna ett bra tag är att så inte är fallet.

Nu ska jag visa ett annat påstående och utmanar FB's gröna små vänner att backa upp ett annat påstående som är direkt taget från IPCC's 2007 rapport.

Citat:
Up to 40% of the Amazonian forests could react drastically to even a slight reduction in precipitation; this means that the tropical vegetation, hydrology and climate system in South America could change very rapidly to another steady state, not necessarily producing gradual changes between the current and the future situation (Rowell and Moore, 2000). It is more probable that forests will be replaced by ecosystems that have more resistance to multiple stresses caused by temperature increase, droughts and fires, such as tropical savannas.

Rowell & Moore: Global review of forest fires (2000) är skriven av WWF (precis som glaciärpåståendet) och ICUN (en grön lobbygrupp).

Moore's bakgrund:

Citat:
My background and experience around the world has required and developed high-level policy and analytical skills. I have a strong understanding of government administration, legislative review, analysis and inquiries generated through involvement in or management of the Australian Regional Forest Agreement process, Parliamentary and Government inquiries, Coronial inquiries and public submissions on water pricing, access and use rights and native vegetation legislation in Australia and fire and natural resources laws, regulations and policies in Indonesia, Vietnam, Thailand, South Africa and Malaysia.

Inte mycket vetenskapsman i Moore...

Den andra då?

Rowells bakgrund:

Citat:
Andy Rowell is a freelance writer and Investigative journalist with over 12 years’ experience on environmental, food, health and globalization issues. Rowell has undertaken cutting-edge investigations for, amongst others, Action on Smoking and Health, The Campaign for Tobacco-Free Kids, Friends of the Earth, Greenpeace, IFAW, the Pan American Health Organization, Project Underground, the World Health Organization, World in Action and WWF.

Hehe, så en "policy analyst" och en journalist står bakom påståendet att 40% av Amazonas kan försvinna pga klimatförändringar...

WUWT avslutar:

Citat:
But the IPCC’s shamelessness did not end there. Dr North has searched the WWF’s reports high and low but can find no evidence of a statement to support the IPCC’s claim that “40 per cent” of the Amazon is threatened by climate change. (Logging and farm expansion are a much more plausible threat).

Så, var så goda, det visar sig att IPCC påstår saker inte ens de mest korrupta klimatforskarna är villiga att backa upp.

Länk till orginalpost: http://wattsupwiththat.com/2010/01/25/de-jour-gate-flavor-amazon/

Nån AGW-hysteriker här som har lust att kommentera det här (eller sakfrågan) och inte bara prata om känslor och hur de behandlas i tråden?
Citera
2010-01-26, 05:04
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fromseedtoweed
...allt som kan rättfärdiga skövling utav skog är mer eller mindre en "fiende" till mig.

På så vis tycker jag att climate gate delvis är ett klimathot även om jag anser att sanningen ska fram.

Denna artikel handlar mer eller mindre om skog. Du kan byta ut ordet "miljön" i rubriken mot "skogen":

Fossilbränsle räddar miljön -- biobränsle förstör den!

http://klimathot-gameover.blogspot.com/2009/02/fossilbransle-raddar-miljon-biobransle.html
Citera
2010-01-26, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Denna artikel handlar mer eller mindre om skog. Du kan byta ut ordet "miljön" i rubriken mot "skogen":

Fossilbränsle räddar miljön -- biobränsle förstör den!

http://klimathot-gameover.blogspot.com/2009/02/fossilbransle-raddar-miljon-biobransle.html

Jag har aldrig påstått att biobränslen är bättre. Jag antar att jag kanske bör sätta mig in i hur dåligt fossila bränslen är eller inte är även om jag fortfarande är helt övertygad över att avgaser är ohälsosamma att andas in..... men faktum kvarstår. Oljan kommer att ta slut. Solenergi, vindenergi och effektivisering är framtiden för mig.

Elbilen finns redan, alternativa lösningar finns redan. Jag har inte mycket till övers för oljebolagen faktiskt.
Citera
2010-01-27, 03:17
Medlem
Idag hörde jag på rapport att Ozonlagret ovanför antarktiskt har en avkylande effekt i form av ett det bildas vindar runt antarktiskt. Och i och med att Ozonlagret förminskas så måste vi släppa ut ännu mindre co2...

Har aldrig hört detta tidigare.
Citera
2010-01-27, 07:17
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att biobränslen är bättre. Jag antar att jag kanske bör sätta mig in i hur dåligt fossila bränslen är eller inte är även om jag fortfarande är helt övertygad över att avgaser är ohälsosamma att andas in....."

Orenade avgaser ska man förstås inte ha, och man ska förstås inte direkt andas in avgaser. Men många ämnen i avgaser finns naturligt och negativ påverkan av utsläpp tenderar att överdrivas.

Jag förstod det som att du ansåg att Climategate var ett klimathot för att skogen hotades om skeptikerna visar sig har rätt, men jag kan förstås ha missförstått dig.

Citat:
men faktum kvarstår. Oljan kommer att ta slut. Solenergi, vindenergi och effektivisering är framtiden för mig.

Elbilen finns redan, alternativa lösningar finns redan. Jag har inte mycket till övers för oljebolagen faktiskt.

Solenergi är idag extremt dyrt och skulle få vår ekonomi att typ krascha om vi satsade allt på att ha sådan i vårt energisystem -- även i Sahara-projektet. Det är också extremt dyrt och nämnda storskaliga projekt är jämte kostnad extremt äventyrligt med många potentiella nackdelar.

Vindkraft också mycket dyr och har många både miljömässiga och energiproduktionsmässiga nackdelar. Många experter menar -- trots att dagens sanning är att vindkraft är så bra -- att CO2 inte sänks av vindkraft i länder utan vattenkraft och högsta andel vindkraft vi kan ha i Sverige rent tekniskt är nog cirka 10% av elproduktionen. (Danmarks 20% idag bara en siffra. de exporterar över 80% av vindenergin till Norge bl a nattetid när vinden ger överskottsenergi och reglerkraft räcker att fylla efterfrågan.)

Elbilen finns, men vad har det med olja att göra? Det finns i många länder el producerad av olja (och/eller kol). Elbilar mycket begränsade och dyra, samt osäkert om miljöeffekter från batterier (samt ens om mer än några miljoner kan tillverkas). De har inte en chans på marknaden på många decennier, och effektivisering av fossildrivna bilar är effektivaste sätt att minska CO2.
Senast redigerad av ankademiker 2010-01-27 kl. 07:29.
Citera
2010-01-27, 10:09
Medlem
Citat:
Orenade avgaser ska man förstås inte ha, och man ska förstås inte direkt andas in avgaser. Men många ämnen i avgaser finns naturligt och negativ påverkan av utsläpp tenderar att överdrivas.

Jag förstod det som att du ansåg att Climategate var ett klimathot för att skogen hotades om skeptikerna visar sig har rätt, men jag kan förstås ha missförstått dig.

Climegate har inneburit för människor runtomkring mig att dessa har slutat bry sig totalt om allt som skulle kunna vara ett miljöhot. De anser att om CO2 inte är farligt så är väl resten marginellt. Jag tror tyvärr att många tänker så. Det tar helt klart död på en del miljömedvetna. Och "kampen mot CO2" förde med sig en hel del gott. Ät mindre kött, köp energisnåla produkter, värna om träden, konsumera klokt.

Men sanningen ska absolut fram!

Citat:
Solenergi är idag extremt dyrt och skulle få vår ekonomi att typ krascha om vi satsade allt på att ha sådan i vårt energisystem -- även i Sahara-projektet. Det är också extremt dyrt och nämnda storskaliga projekt är jämte kostnad extremt äventyrligt med många potentiella nackdelar.

Jo förvisso... men jag kan samtidigt tycka att det är värre med en jord som kraschar än en ekonomi. Och jag tror att solenergin, alternativt fusion är framtiden.

Citat:
Vindkraft också mycket dyr och har många både miljömässiga och energiproduktionsmässiga nackdelar. Många experter menar -- trots att dagens sanning är att vindkraft är så bra -- att CO2 inte sänks av vindkraft i länder utan vattenkraft och högsta andel vindkraft vi kan ha i Sverige rent tekniskt är nog cirka 10% av elproduktionen. (Danmarks 20% idag bara en siffra. de exporterar över 80% av vindenergin till Norge bl a nattetid när vinden ger överskottsenergi och reglerkraft räcker att fylla efterfrågan.)

Priset får vara väldigt högt för hållbara miljökällor. "många experter menar" Ja...det säger du. Min uppfattning, likt majoritetens, är att vindkraft är en, svag men hållbar och miljövänlig energikälla.

Jag ser fortfarande inte varför vi bör knyta oss till oljan. Vi måste bli effektivare och hitta hållbara energikällor.

Citat:
Elbilen finns, men vad har det med olja att göra? Det finns i många länder el producerad av olja (och/eller kol). Elbilar mycket begränsade och dyra, samt osäkert om miljöeffekter från batterier (samt ens om mer än några miljoner kan tillverkas). De har inte en chans på marknaden på många decennier, och effektivisering av fossildrivna bilar är effektivaste sätt att minska CO2.

Ja, batterier har jag då aldrig funderat över och du har säkert rätt... men hur som helst så kommer vi inte att kunna ha fossildrivna bilar för evigt. Jag lever i tron att om vi inte börjar reformera oss nu så kommer vi att gå in i väggen när oljan väl tar slut. Även om det finns mycket olja så ökar vi fortfarande vår oljekonsumtion.
Citera
2010-01-27, 14:42
Medlem
MoLoKs avatar
Råttorna lämnar det sjunkande skeppet. Det går i rask takt nu.

Citat:
A catastrophic heat wave appears to be closing in on the Intergovernmental Panel on Climate Change. How hot is it getting in the scientific kitchen where they’ve been cooking the books and spicing up the stew pots? So hot, apparently, that Andrew Weaver, probably Canada’s leading climate scientist, is calling for replacement of IPCC leadership and institutional reform.
If Andrew Weaver is heading for the exits, it’s a pretty sure sign that the United Nations agency is under monumental stress.

http://network.nationalpost.com/np/blogs/fullcomment/archive/2010/01/26/terence-corcoran-heat-wave-closes-in-on-the-ipcc.aspx

---

Kommer ni ihåg de första öarna som försvann pga GLOBALWARMINGCLIMATECHANGE?

Från independant 2006 - http://www.independent.co.uk/environment/climate-change/disappearing-world-global-warming-claims-tropical-island-429764.html:

Citat:
Rising seas, caused by global warming, have for the first time washed an inhabited island off the face of the Earth. The obliteration of Lohachara island, in India's part of the Sundarbans where the Ganges and the Brahmaputra rivers empty into the Bay of Bengal, marks the moment when one of the most apocalyptic predictions of environmentalists and climate scientists has started coming true.

Vilket bevis! Vilken grej!

Men

vänta nu lite

va...

Citat:
KOLKATA: The lack of proper dredging and not global warming is behind the obliteration of two islands in the Sunderbans, if experts are to be believed. Around 10,000 people were rendered homeless when the Lohachara island vanished from the map in the late 1990s.

http://timesofindia.indiatimes.com/city/kolkata-/Vanishing-islands-Blame-on-KoPT/
articleshow/4352474.cms

Om bara de jävla indierna kunde sluta muddra bort sina egna öar...
Citera
2010-01-29, 00:42
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getapulien
Idag hörde jag på rapport att Ozonlagret ovanför antarktiskt har en avkylande effekt i form av ett det bildas vindar runt antarktiskt. Och i och med att Ozonlagret förminskas så måste vi släppa ut ännu mindre co2...

Har aldrig hört detta tidigare.

Alarmisterna tröttnar aldrig på att skicka ut skit till media som älskar att sprida dyngan.

Få se. Fall 1. Ozonhålet har börjat lagas nyligen, säg som på bilderna som visas på nätet, typ 2005 fanns det och nu finns det inte. Hur har en händelse som började 2005 kunna orsaka en utebliven temperaturhöjning som skulle ha pågått senaste 30 åren. Effekten som man försöker antyda kan då bara dölja en uppgång från den tiden och framåt.

Fall 2. Lagningen har varit successiv under 30 år. I så fall så borde vi har sett en stigning eftersom vi borde ha en reducerad mängd av denna skärmning under denna tid.

Dessutom. Antarktis är en vit plats som strålar som en svartkropp (is och snö har den egenskapen). Om man reducerar mängden moln så inte blir det varmare. Albedot på snö är väl sådär kring 0.9 men med en emissivitet på 0.99. Ta bort molnen och det blir kallare.

http://ams.confex.com/ams/pdfpapers/24145.pdf
Citat:
Over much of the Antarctic continent these parameters
combine such that clouds have a warming effect on the
surface year−round. This effect is unique to the
Antarctic.
Citera
2010-01-29, 09:09
Medlem
chamaemoross avatar
Oljan kommer per definition aldrig ta slut. Den kommer bara bli svårare att gräva efter. Alltså inget som stora maskiner inte kan fixa. Denna fråga sträcker ut sig till alla här:
Kör ni hellre toyota hybrider än mercedes och isåfall varför? Vem älskar inte S-klasser?
Citera
2010-01-30, 03:33
Medlem
MoLoKs avatar
Nu står det i The Times:

Citat:
The chairman of the leading climate change watchdog was informed that claims about melting Himalayan glaciers were false before the Copenhagen summit, The Times has learnt.

Rajendra Pachauri was told that the Intergovernmental Panel on Climate Change assessment that the glaciers would disappear by 2035 was wrong, but he waited two months to correct it. He failed to act despite learning that the claim had been refuted by several leading glaciologists.

The IPCC’s report underpinned the proposals at Copenhagen for drastic cuts in global emissions.

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article7009081.ece

Så, då var en stor del av den här diskussionen över.

Det var en konspiration trots allt. IPCC visste men konspirerade och höll det hemligt.

Skönt att ha rätt hela tiden
Citera
2010-01-30, 16:28
Medlem
Albrierss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Nu står det i The Times:

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article7009081.ece

Så, då var en stor del av den här diskussionen över.

Det var en konspiration trots allt. IPCC visste men konspirerade och höll det hemligt.

Skönt att ha rätt hela tiden

Du är en fanatiker, precis som alarmisterna. IPCC består av olika arbetsgrupper som behandlar olika delar av rapporterna. Det går inte att dra slutsatsen att det är en konspiration utifrån att en(?) person medvetet har undanhållit fakta. Det är synd att du ständigt övervärderar allt som talar emot AGW, det minskar förtroendet för dig och andra skeptiker. Även om hela IPCC skulle vara en korrupt organisation betyder det inte att AGW-teorin är fel.

Exempel:
Teori: Det kommer vara betydligt varmare på norra halvklotet om sex månader eftersom Mars kommer att bli en stjärna.

Din logik: Mars kan inte bli en stjärna, teorin är fel, det kommer inte vara varmare om sex månader.

Jag är själv skeptisk till AGW-teorion och IPCC som organisation, men man kan inte börja gapa och skrika om konspirationer och dödsförklara AGW varje gång något fel uppenbaras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in