Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Så, det du säger Quantilho är att:
De forskare som forskar på global uppvärmning är oense så till den milda grad att det är vansinne att säga att det råder konsensus inom forskningsvärlden.
Det är en konspiration (av?) att global uppvärmning orsakat av människan existerar - eller snarare på något sätt är relevant för vår eller resterande biologiskt livs fortlevnad på planeten.
Indoktrineringen i den nya läran är totalitär.
Först och främst, innan du svarar, vet om att min prestige i frågan är minimal. Jag har investerat mycket lite i den och är på intet sätt låst vid en åsikt. En kort slutsats som jag drar som möjlig är att man helt enkelt applicerat försiktighetsprincipen på frågan och kommit fram till att oj, de här gasernas ökning korrelerar med temperaturhöjningen, eller vad man nu kommit fram till, och därför dragit slutsatsen att koldioxid orsakar temp.höj. Men, som du ser, är inte alls insatt i frågan, så, jag skulle uppskatta länkar och undersökningar som stöder dina åsikter. Om det nu var som du skriver så MÅSTE det finnas gott om artiklar i Nature, Science etc som belyser just detta och skulle därmed bespara dig retoriken. Men om du menar att det är konspiration så tänker jag inte lyssna på dig.
De forskare som forskar på global uppvärmning är oense så till den milda grad att det är vansinne att säga att det råder konsensus inom forskningsvärlden.
Det är en konspiration (av?) att global uppvärmning orsakat av människan existerar - eller snarare på något sätt är relevant för vår eller resterande biologiskt livs fortlevnad på planeten.
Indoktrineringen i den nya läran är totalitär.
Först och främst, innan du svarar, vet om att min prestige i frågan är minimal. Jag har investerat mycket lite i den och är på intet sätt låst vid en åsikt. En kort slutsats som jag drar som möjlig är att man helt enkelt applicerat försiktighetsprincipen på frågan och kommit fram till att oj, de här gasernas ökning korrelerar med temperaturhöjningen, eller vad man nu kommit fram till, och därför dragit slutsatsen att koldioxid orsakar temp.höj. Men, som du ser, är inte alls insatt i frågan, så, jag skulle uppskatta länkar och undersökningar som stöder dina åsikter. Om det nu var som du skriver så MÅSTE det finnas gott om artiklar i Nature, Science etc som belyser just detta och skulle därmed bespara dig retoriken. Men om du menar att det är konspiration så tänker jag inte lyssna på dig.
Tja, vart ska man börja när du så totalt har blandat ihop allting till något osaligt hopkok.
1. Koncensus är ett till största delen politiskt begrepp och saknar relevans inom naturvetenskap. Det räcker med en motstridig observation (om den är korrekt utförd) för att kullkasta en hel teori.
Konspirationer hör hemma på konspirationsforumet och inte inom vetenskapen. Däremot råder det ju politisering av frågor och tolkningar, speciellt inom populistiska förklaringar. Global uppvärmning existerar (lyckligtvis!), men den relevanta frågan är ju hur stor roll människan spelar. Klimatet har ju alltid varit i förändring och om människan har någon avgörande roll är oklart.
Korrelation är det kul att du nämner, eftersom det är precis där många blandar ihop korrelation och orsakssamband. Att temperaturen och CO2 korrelerar betyder inte att den ena beror på den andra, bara att se samvarierar. Den observerade temperaturen korrelerar ju också väl med solfläckar, antalet pirater och mycket annat. I en del fall finns det ju fysikaliska samband som kan tyda på att det ena orsakar det andra, i andra fall saknas detta. Enbart en korrelation säger inte mycket.
Vad som sällan lyfts fram är att CO2-halten stiger först 800 år efter temperaturökningar i isborrkärnorna. Al Gore visar ju inte detta. Det innebär ju inte att CO2 inte kan orsaka temperaturökningar, men visar däremot att CO2 aldrig har varit en avgörande initiator till temperaturhöjningar i historien. Läs mer i Science. Eller varför inte en studie som visar hur plötsliga, abrupta och världsomspännande klimatförändringar har inträffat otaliga gånger i historien långt innan industrialiseringen. Du kan få hur mycket mer material som helst om du är intresserad.

Så du kanske kan lägga ad hominem-vapnet på hyllan nu i hopp om en sundare debatt? Annars får du gärna fortsätta i samma spår eftersom det bara visar min tidigare tes om att bättre och sakliga argument saknas