Citat:
Ursprungligen postat av
casefold
Varför har du lagt på en grad? Förklara så en som inte förstår vetenskaplig metodik begriper.
Varför tror du att jag har lagt på en grad?
Jag utgår från att du har någon grund för detta påstående?
Jag har definitivt inte gjort det avsiktligt, men visst kan det ha smugit sig in något programfel. Låt oss kolla...
Rådata från SMHII är baserade på termometeravläsningar. Eftersom dom gjorts vid olika tider på dygnet under olika tidsperioder så har SMHI använt en metod,
Ekholm-Modéns formel, för att räkna om avläsningarna till dygnsmedeltemperatur. Detta har SMHI gjort. Resultatet av detta har jag laddat ner från SMHI.
Dom beräkningar som jag har gjort är att räkna fram månadsmedelvärden, årsmedelvärden och 11-årsmedelvärden. Där skulle ju något fel ha kunnat smugit sig in.
Numeriska data är inte så lätta att överskåda eftersom det är data för varje dag. 365-366 datapunkter per år.
För att du ska kunna jämföra gjorde jag ändå så här.
Jag gjorde två grafer. Som visar dagliga data från SMHI, dels för perioden 1859-01-01 till 1869-12-31 och dels för perioden 2015-01-01 till 2020-12-31. Jag beräknade medeltemperaturen för var och en av dessa perioder. I graferna har jag också ritat in periodens medelvärde.
Dom värden jag skrev tidigare uppskattade jag från grafen som visade 11-årsmedelvärden.
Nu beräknade jag istället medelvärden för perioderna ovan direkt från SMHIs data. Därför skiljer det lite.
Här är resultatet.
Stockholm (observatorielunden) medeltemperatur
1859-01-01 till 1869-12-31: 5.46°C
2015-01-01 till 2020-12-31: 8.69°C]
Ökning (Under ca 155 år): 3.23°C
Inte exakt samma som tidigare, men ganska nära. Då var det uppskattat från graf, nu var det beräknat direkt från SMHIs data.
Här är grafen som visar att ökningen under den här tidsperioden är ca 3°C.
https://ibb.co/4tWPMKm
Jag kan inte hitta felet på en grad som du påstår finns.
–