2021-08-20, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Smältningen av isen har nästan helt stannat av i arktis nu i augusti. Intressant.

Om det stämmer ska vi vara glada. Men det kommer bli ännu mera avsmältning nästa sommar, så vi får inte stanna upp i vårt arbete.
Citera
2021-08-20, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Fossilindustrin har makt att påverka de förtroendevalda, det är så det fungerar. Vem kan lägga 1 miljard dollar på påverkans kampanjer? Du kallar det lite pengar, men det är ju enorma summor det handlar om.
Det ger naturligtvis makt. Och att vi är beroende av de fossila bränslena, det kan inte politiker blunda för heller.

Därför är det sedan länge fossilindustrin som är vinnare, för de fortsätter ju göra enorma vinster, de fortsätter skada klimatet och de behöver inte ens betala för skadorna. Vet du att flera miljoner människor dör för tidigt på grund avgaser? Dessa liv kan sparas om vi stoppar utsläppen.

Politikerna tillfredsställer opinionen med löften om utsläppsbegränsningar. Opinionen är stor, i hela världen är det en majoritet som vill ha åtgärder för att rädda klimatet. Och opinionen är inte nöjd med löftena, eftersom de måste vara mer ambitiösa och de måste framförallt bli verklighet.

Det är vad som krävs för att klara 2-graders målet. 1,5 grad verkar vi ha missat, det kommer inom några årtionden bara. Med allvarliga konsekvenser som följd. Vi som är vakna och inte blundar för verkligheten ser svåra katastrofer nu, som högst sannolikt beror på de fossila utsläppen och uppvärmningen. Det kommer att bli värre.

Fossilindustrin gynnas helt klart, trots att deras verksamhet leder till allvarliga problem. Den skadar oss alla. Förnybar energi kan byggas ut, för att ersätta den gamla. Men vi behöver också vänja oss vid mindre konsumtion, eftersom vi tär för mycket på resurserna i den rika världen. Vi skulle alla må bättre om vi löste dessa problem och hade en sundare livsstil.

Du tycker väl inte att det är demokrati att stora företag bromsar nödvändig utveckling? Det är ju inte ens förnuftigt, eller hur?

Sedan vill jag påminna dig om min fråga: Vilka är dina skäl till att blunda för klimatförändringarna och ignorera klimatforskarna? Har du några sakliga argument, så borde du redovisa dem här. För hittills har du bara framställt dig som en representant för fossilindustrins desinformatörer.

Långt inlägg utan något svar. Vilket gör att jag måste upprepa av vad jag skrev. Om oljeindustrin hade haft makten så hade inte klimatfrågan legat så pass högt upp på agendan, den hade varit förpassat till att vara en fråga för hippies. Om du säger att de har makten så bör du demonstrera hur det går ihop att i princip all retorik (som förs offentligt) och politiska åtgärder går emot dem, och hur deras makt yttra sig i praktiken?

Tillfredställa opinionen? Skojar du? Det är ju politikerna själva som har drivit denna fråga ihop med msm och big tech, den kommer absolut inte ifrån folket, folket har ju bara hjärntvättats under resans gång.

Jag kan påminna dig om att du ska utveckla din fråga som sagt, om du vill ha ett svar. Jag kan också påminna dig om min fråga till dig. Tror du seriöst att Greta hade blivit en världskändis om frågan inte redan drevs av makthavarna?
Citera
2021-08-20, 23:17
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Så här 16 år senare så är det bara att konstatera att propaganda verkligen fungerar. Nu ska allt vara fossilfritt och grönt och detta under ett domedagsparaply som heter klimatförändringar; något som aldrig går att bevisa eller motbevisa. Det är det perfekta att basera sin tes mot: Du är untouchable.

Hela miljörörelsen i Sverige iallafall förtjänar att mördas. I grannländerna är det inte lika illa, men nästan. Det är så ohederligt och intellektuellt bekvämt. Om jag vore en seriemördare så skulle jag ge mig ut efter dessa "forskare" som sedan 90talet skrämt och ljugit för hela världen på grund av anslag.

Så här sexton år senare, får jag väl erkänna att jag hade fel. I vissa delar. Klimatet värms upp, det behöver man inte vara miljöpartist för att begripa.

Frågan är - är det människan som åstadkommit detta? Ptja, nog har vi påverkat en del. Hela skulden är nog inte vår. Solens cykler, vår egen planets rörelse osv har nog också betydelse.

Det viktiga är förstås att vi - som art - har vuxit upp i ett klimat och när klimatet ändrar sig, så kommer vi ju att få ändrade levnadsvillkor. Havet stiger, städer som ligger vid vatten - som väldigt många gör - kommer att bli översvämmade. Temperaturen ändras.

Att det har skett förut, utan oss, är ju en klen tröst. Vi måste ju se till att VI överlever.
Ett sätt är att bygga dammar. Ett annat är att försöka minska vår egen påverkan. Lär inte stoppa processen helt, men kanske saktas den ner så vi hinner komma på något bättre.

Och min egen käpphäst - ett tredje sätt är att vi planterar oss på fler ställen än bara på den här planeten. Något som våra rikaste också kommit på, för varför skulle annars Bezos, Branson och Musk satsa så mycket på rymden?
Citera
2021-08-21, 00:48
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatdiktatur
Jorden brinner upp på vissa platser

För att folk envisas med att slänga fimpar och blixtar envisas att slå ner och starta skogsbränder.
Var inte orolig. Bara vi beskattas hårdare i Sverige så löser vi båda problemen...

Citat:
Ursprungligen postat av Klimatdiktatur
och översvämmas på andra platser.

Kallas för väderlek.
Senast redigerad av Cancerogen 2021-08-21 kl. 01:06.
Citera
2021-08-21, 01:01
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Så cherrypicking är bara okej då ni gör det? Som vanligt då.

Var inte ens fråga om cherrypicking i egentlig mening. Orkade bara med ett dataset och valde Stockholm.

Vem som helst kan ladda ner dataseten för de fem andra mätstationerna i Sverige.
Gör inte någon skillnad. Graferna är i princip identiska. Ingen uppvärmningstrend öht vad gäller Sverige.

Enligt klimathotslärljungarna skall temperaturskillnaderna bli större ju längre norrut man kommer. Inget av detta påstående kan dock skönjas i observerat data. Jävligt märkligt...

Trist för Gävle att dom har underdimensionerade dagvattenbrunnar, men översvämningarna har inte ett skit med "klimatet" att göra.
Citera
2021-08-21, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Det viktiga är förstås att vi - som art - har vuxit upp i ett klimat och när klimatet ändrar sig, så kommer vi ju att få ändrade levnadsvillkor. Havet stiger, städer som ligger vid vatten - som väldigt många gör - kommer att bli översvämmade. Temperaturen ändras.

Att det har skett förut, utan oss, är ju en klen tröst. Vi måste ju se till att VI överlever.
Ett sätt är att bygga dammar. Ett annat är att försöka minska vår egen påverkan. Lär inte stoppa processen helt, men kanske saktas den ner så vi hinner komma på något bättre.

(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Citera
2021-08-21, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Så här sexton år senare, får jag väl erkänna att jag hade fel. I vissa delar. Klimatet värms upp, det behöver man inte vara miljöpartist för att begripa.

Frågan är - är det människan som åstadkommit detta? Ptja, nog har vi påverkat en del. Hela skulden är nog inte vår. Solens cykler, vår egen planets rörelse osv har nog också betydelse.

Och min egen käpphäst - ett tredje sätt är att vi planterar oss på fler ställen än bara på den här planeten. Något som våra rikaste också kommit på, för varför skulle annars Bezos, Branson och Musk satsa så mycket på rymden?
Och du har inte lärt dig någonting: se vad din politik gjort med samhället!
Citera
2021-08-21, 08:20
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Och du har inte lärt dig någonting: se vad din politik gjort med samhället!

Min politik? Jag har då inte haft något som helst med den förda politiken att göra.
Citera
2021-08-21, 08:23
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Långt inlägg utan något svar. Vilket gör att jag måste upprepa av vad jag skrev. Om oljeindustrin hade haft makten så hade inte klimatfrågan legat så pass högt upp på agendan, den hade varit förpassat till att vara en fråga för hippies. Om du säger att de har makten så bör du demonstrera hur det går ihop att i princip all retorik (som förs offentligt) och politiska åtgärder går emot dem, och hur deras makt yttra sig i praktiken?

Tillfredställa opinionen? Skojar du? Det är ju politikerna själva som har drivit denna fråga ihop med msm och big tech, den kommer absolut inte ifrån folket, folket har ju bara hjärntvättats under resans gång.

Jag kan påminna dig om att du ska utveckla din fråga som sagt, om du vill ha ett svar. Jag kan också påminna dig om min fråga till dig. Tror du seriöst att Greta hade blivit en världskändis om frågan inte redan drevs av makthavarna?
Nej, du har fel igen. Det är precis som jag skrev.

För varje inlägg visar du att du inte vet något alls om klimatförändringarna. Och inte vill veta något heller. Ditt förnekande bara fortsätter och fortsätter. Du sprider desinformation och är uppenbart helt politiskt styrd i din inställning. Och du kan inte ge ett enda sakligt skäl till ditt förnekande. Du är språkrör för fossilindustrins intressen, helt klart.

Som jag har skrivit förut: Det är forskare som har upptäckt att den globala medeltemperaturen ökar. Det är forskare över hela världen som mer än ett halvt sekel studerat klimatförändringarna och när deras resultat började få uppmärksamhet bildades IPCC.

De flesta politiker har inte visat något intresse alls. I vår riksdag är det MP och V som drivit frågan och sent omsider tog sig sossarna an den och i någon mån C. I övrigt är intresset nästan obefintligt. Och ungefär så ser det ut i hela Väst.

Först när varningarna från forskarna och IPCC blev mycket allvarliga, lyckades man samla sig i Parisavtalet, men motståndet var mycket stort. Fossilindustrin kämpade emot, de satsar som sagt enorma pengar på lobbying bland politikerna och desinformationskampanjer till allmänheten.

Man kan nog säga att Parisavtalet blev till, till stor del tack vare att många fattiga länder drev på. Många hade redan drabbats av klimatförändringarna, svåra orkaner, torka, som de blev tvungna att fly ifrån osv. Fast de inte hade några egna utsläpp att tala om.

Så det är helt fel av dig att säga att politiker är drivkraften i opinionen, de har tvärtom gjort allt för att ignorera den. Men en vändning kom med Greta och hennes rörelse. När miljoner unga över hela världen kräver åtgärder för att rädda klimatet, då är det svårt att ignorera.

Och de förutsedda extrema vädren har tagit ordentlig fart de senaste åren. Sånt går inte heller att ignorera.

Det är bara ni förnekare som kan ignorera sånt. Och ni kan inte ens förklara varför ni förnekar. Vilket tydligt visar att ni döljer era intressen och syftet med er kritik. Ni är oärliga och cyniska.
Citera
2021-08-21, 08:26
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Icke.

Jag tittar med båda ögonen och till skillnad från många så förstår jag vad jag ser.
Just nu ser jag ännu en fabricerad hockeyklubba i IPCC:s senaste rapport.

Dessutom får jag lite läskiga religiösa vibbar. Du låter precis som en nyfrälst som hävdar att man "måste öppna sitt hjärta och ta emot Jesus".

BS.
Vi ser i alla fall att den globala medeltemperaturen har ökat mycket och snabbt och att den har varit mycket mer stabil tidigare.
Citera
2021-08-21, 08:36
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Var inte ens fråga om cherrypicking i egentlig mening. Orkade bara med ett dataset och valde Stockholm.

Vem som helst kan ladda ner dataseten för de fem andra mätstationerna i Sverige.
Gör inte någon skillnad. Graferna är i princip identiska. Ingen uppvärmningstrend öht vad gäller Sverige.

Enligt klimathotslärljungarna skall temperaturskillnaderna bli större ju längre norrut man kommer. Inget av detta påstående kan dock skönjas i observerat data. Jävligt märkligt...

Trist för Gävle att dom har underdimensionerade dagvattenbrunnar, men översvämningarna har inte ett skit med "klimatet" att göra.
Tror du att Gävleborna tycker att det är trist? Blir man uttråkad av att ha källaren fylld med vatten, få saker förstörda, få skador på sitt hus, få tomter och vägar oframkomliga?

Eller blir man ledsen, arg och förtvivlad? Det är vad jag tror.

Dessutom är det så många som har drabbats samtidigt att det är svårt att få hjälp av myndigheter, de hinner inte, försäkringsbolagen hinner inte.

Du kallar det trist, jag tror att folk i Gävle kallar det katastrof.

Med stor sannolikhet är detta en konsekvens av uppvärmningen. Sambandet är klarlagt hur tydligt som helst att kraftiga skyfall och översvämningar ökar och kommer att öka ännu mer. I sommar har Tyskland haft enorma översvämningar, liksom även Kina flera gånger.

Uppvärmningen går fortare ju längre norrut man kommer. I Norrland har temperaturen ökat mer än i södra Sverige. I Arktis ökar den ännu fortare. Mätdata visar detta.
Senast redigerad av humanlife 2021-08-21 kl. 08:39.
Citera
2021-08-21, 08:37
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Så här 16 år senare så är det bara att konstatera att propaganda verkligen fungerar. Nu ska allt vara fossilfritt och grönt och detta under ett domedagsparaply som heter klimatförändringar; något som aldrig går att bevisa eller motbevisa. Det är det perfekta att basera sin tes mot: Du är untouchable.

Hela miljörörelsen i Sverige iallafall förtjänar att mördas. I grannländerna är det inte lika illa, men nästan. Det är så ohederligt och intellektuellt bekvämt. Om jag vore en seriemördare så skulle jag ge mig ut efter dessa "forskare" som sedan 90talet skrämt och ljugit för hela världen på grund av anslag.
Ett förslag på hur man skulle kunna göra som glad amatör för att bena ut hur den samlade vetenskapen ser på klimatförändringar är att börja sampla den. Om det känns för grötigt och jobbigt att börja leta själv har jag följande förslag:

Har du Facebook?

Gå in på de vetenskapliga tidskrifternas fb-sidor och tryck "gilla" eller "följ".

Då kommer du att få samplingen serverad i ditt flöde.

Gör detta för tidskrifter som nature, science, pnas, nature climate change och/eller andra med hög impact factor.

Det kan ta lite tid eftersom du även kommer att få annat i flödet som inte är klimatrelaterat. Mycket covid just nu. Men det kan också vara intressant .

Så har du bråttom kan du alltid gå in på deras sidor själv och börja scrolla ned tills du hittar artiklar inom klimat, se vad de skriver och sedan skrolla vidare för ett större urval.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in