2007-03-12, 08:31
Medlem
Dödshot mot forskare

Citat:
Scientists threatened for 'climate denial'

By Tom Harper, Sunday Telegraph
Last Updated: 12:24am GMT 11/03/2007

Scientists who questioned mankind's impact on climate change have received death threats and claim to have been shunned by the scientific community.
They say the debate on global warming has been "hijacked" by a powerful alliance of politicians, scientists and environmentalists who have stifled all questioning about the true environmental impact of carbon dioxide emissions.

Timothy Ball, a former climatology professor at the University of Winnipeg in Canada, has received five deaths threats by email since raising concerns about the degree to which man was affecting climate change.
advertisement

One of the emails warned that, if he continued to speak out, he would not live to see further global warming.

"Western governments have pumped billions of dollars into careers and institutes and they feel threatened," said the professor.

"I can tolerate being called a sceptic because all scientists should be sceptics, but then they started calling us deniers, with all the connotations of the Holocaust. That is an obscenity. It has got really nasty and personal."

Last week, Professor Ball appeared in The Great Global Warming Swindle, a Channel 4 documentary in which several scientists claimed the theory of man-made global warming had become a "religion", forcing alternative explanations to be ignored.

Richard Lindzen, the professor of Atmospheric Science at Massachusetts Institute of Technology - who also appeared on the documentary - recently claimed: "Scientists who dissent from the alarmism have seen their funds disappear, their work derided, and themselves labelled as industry stooges.

"Consequently, lies about climate change gain credence even when they fly in the face of the science."

Dr Myles Allen, from Oxford University, agreed. He said: "The Green movement has hijacked the issue of climate change. It is ludicrous to suggest the only way to deal with the problem is to start micro managing everyone, which is what environmentalists seem to want to do."

Nigel Calder, a former editor of New Scientist, said: "Governments are trying to achieve unanimity by stifling any scientist who disagrees. Einstein could not have got funding under the present system

http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2007/03/11/ngreen211.xml
Citera
2007-03-12, 08:51
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knightone
Dödshot mot forskare

http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2007/03/11/ngreen211.xml

Det där om något visar ju hur sjuk klimatforskningen är på väg att bli. Forskning med stark politisk koppling är aldrig bra och det är riktigt rutten på klimatfronten.
Citera
2007-03-12, 11:46
Medlem
DIF1891s avatar
Man kan se dokumentären via min blogg. Kolla signaturen.
Citera
2007-03-12, 17:30
Medlem
Såg den här artikeln igår. Det måste nog vara det sjukaste jag läst.

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/science/article1480669.ece

Om ni inte orkar harva er igenom hela, bläddra ner till slutet under rubriken Red Alert för att få se vad han vill ha sagt
Citera
2007-03-12, 17:49
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
Såg den här artikeln igår. Det måste nog vara det sjukaste jag läst.

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/science/article1480669.ece

Om ni inte orkar harva er igenom hela, bläddra ner till slutet under rubriken Red Alert för att få se vad han vill ha sagt

Huga. Det är ju skamligt att sådant där får publiceras. Snacka om sensationspropaganda. Undrar hur mycket som håller för en ingående vetenskaplig undersökning.

Så sent som imorse hörde jag på radio om undersökningar som tydde på att nordpolen var på väg att återhämta sig.
Citera
2007-03-12, 18:23
Medlem
Zaxxons avatar
Såg filmen Global warming swindle och tyckte den var väldigt bra. Har betraktat mig lite som neutral i klimatfrågan förut, men nu fan är jag en nyfödd skeptiker !

Smått skrämmande vad debatten om CO2 och människans påverkan av klimatet har urartat till. Eller nja, debatt och debatt.. Borde spänna fast Maria Wetterstrand i en stol a la A Clockwork Orange och låta henne se filmen.
Citera
2007-03-12, 18:47
Bannlyst
Såg även jag "The great global warming swindle" vilket naturligtvis väckte mitt intresse. Filmen var ju väldigt övertygande. Tänk om det skulle vara sant som de säger? Speciellt biten om att väst försöker förhindra utveckling i u-länderna föll mig i smaken.

Efter att ha läst lite motargument köper jag inte längre den skitfilmen för fem öre, men ni som är mer insatta kanske kan motargumentera dessa motargument -> http://reasic.wordpress.com/2007/03/10/the-great-global-warming-swindle-questions-answered/

Lycka till.
Citera
2007-03-12, 19:54
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnnamedPlayer
Efter att ha läst lite motargument köper jag inte längre den skitfilmen för fem öre, men ni som är mer insatta kanske kan motargumentera dessa motargument -> http://reasic.wordpress.com/2007/03/10/the-great-global-warming-swindle-questions-answered/

Lycka till.

Hmm, ja jag vet inte.. För att kolla upp det där med 800år eftersläp mellan temperatur och CO2 kollade jag lite på http://www.realclimate.org/index.php/archives/2004/12/co2-in-ice-cores/

Din länk ovan verkar vara en sammanställning av en diskussion från det forumet.

Påståendet (motargumentet) att det INTE släpar efter verkar ganska klent. Mycket vaga utsagor som "could have", "probable". En ganska smålustig mening
Citat:
Some (currently unknown) process causes Antarctica and the surrounding ocean to warm. This process also causes CO2 to start rising, about 800 years later.
Jaha... så efter 800 år slutar denna okända process av någon okänd anledning, men lägligt nog hade den resulterat i en tillräckligt höjning av CO2 som då självklart står för resterande temperaturökningen i 4000 år ?

Nåja, vill inte ge sken av att vara kunnig nog att uttala mig i frågan, men det är då inte direkt övertygande.
Citera
2007-03-12, 20:23
Medlem
Han gör ett stort nummer av att solaktivitetskurvan inte korrelerar efter 1980. Jag tänkte också på detta då jag såg filmen och förstod att det skulle tas upp som motargument. Lite klantigt att de inte visade hela kurvan från början. Men detta är inget mot hockeyklubban med hela lilla istiden bortcensurerad som IPCC hade tidigare.

Det tog inte bort andemeningen i filmen om orsak och verkan av koldioxid och temperatur – varmt hav kan lösa mindre gas än kallt. Kall öl skummar mindre än varm.

Argumentet att de kosmiska partiklarna skulle vara för små blir märkligt för alla som sett en dimkammare.

Han förklarar bort den bristande korrelationen mellan koldioxid och temperaturen under efterkrigstiden med att det är ett komplex samband. Samma argument skulle kunna användas för solaktiviteten efter 1980.

Vilket motargument är det du särskillt har tagit fasta på.
Citera
2007-03-12, 21:41
Avslutad
Har bara hunnit en fjärdedel idag och det enda jag lärt mig är att det finns 2 sidor av myntet.
Det finns väl betydligt större ekonomiska intressen FÖR att tona ner industrins påverkan på vårat klimat.

Tycker dock det är bra att den ifrågasätter något som de flesta (inkl mig) tog för givet var den enda sanningen...typ.
Citera
2007-03-12, 22:07
Medlem
DIF1891s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Det finns väl betydligt större ekonomiska intressen FÖR att tona ner industrins påverkan på vårat klimat.
Om du vill tjäna pengar och göra karriär inom klimatforskningen så rekommenderar jag dig att ställa dig på alarmisternas sida. Det är en mångmiljardindustri. På den andra sidan får du utstå spott och spe, utfrysning och till och med hot. De som framträtt i dokumentären är modiga och förtjänar all heder och respekt.
Citera
2007-03-13, 08:23
Bannlyst
Jag är besviken på er, samtidigt som det är skönt att inte tvivla längre.
Synd bara att den där jävla filmen var så övertygande, för de flesta som ser den kommer inte att bry sig om att kolla upp den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in