Citat:
Ursprungligen postat av Klimatskeptiker
Det enda fysiken säger om detta är att koldioxid kan absorbera vissa våglängder av ljuset. Denna del ger endast en marginell uppvärming. Den andra delen som handlar om positiv feedback är inte bevisad och bygger inte, som du tycks tro, på etablerad fysik.
Att det finns feedbacks är fastslaget. Den aggregerade storleken diskuteras, och huvudfåran av forskningen ger oss 1-3,5C utöver den direkta uppvärmningen av CO2. Att du väljer att tro på ett sidospår är din sak. Och jo, feedbacks i sig är fysik de också, om än i annan skepnad.
Citat:
Bevis för detta har lagts fram ett antal gånger i den här tråden bland annat till dig om jag inte misstar mig.
Det jag minns är att någon slängde fram en ifrågasatt artikel från en svensk vetenskapshistoriker. Å andra sidan har jag ett guldfiskminne, så överraska mig vettja. Varför väljer du att sätta all tilltro till enstaka artiklar som talar för din sak, och inte minst står i stark kontrast mot konsensus?
Citat:
Över eoner har solens inverkan varierat ja. Det har det även gjort på kortare tidsintervall. Det som i dessa tidsskalor kan ses som brus är däremot koldioxidens inverkan på klimatet.
Länka gärna till något som styrker ditt påstående, för min bild är en annan. Menar du att solens varierande strålning, över kortare tid, haft stor global inverkan på jordens klimat?
Citat:
Du lider fortfarande av villfarelser ser jag. Det är absolut inte alls ett odiskutabelt faktum att 100% är på min sida vad gäller arsenalistaa's inlägg. De flesta skulle nog, om du frågade, anse att solen har en ganska ansenlig påverkan på jordens klimat.
När jag skrev att 100% var på min sida, så syftade jag självklart på vetenskapmän inom relevanta discipliner. Samma sak gäller, om du missat det, alltid i mina inlägg. Min åsikt är ointressant. Att du anser mitt påstående att 100% av vetenskapsmännen anser att arsenalistaa's inlägg är humbug, är naturligtvis humbug i sig. Såvida förstås, du inte skall börja leka hårklyvningsleken. Låt mig upplysa dig att alla naturvetare är överens om solens betydelse för vårt klimat, så detta utgör ingen nyfunnen vetenskaplig uppenbarelse av närmast religiös karaktär, trots din övertygelse om motsatsen. Läs gärna mitt inlägg till arsenaalista igen för en uppenbarelse.
Citat:
EDIT: PS. Har du uppdaterat wikipedia med din definition på statistiskt signifikant än?
Haha, jag hade glömt detta (och inte minst att det var du, men tack för att du påminde mig om ytterligare en orsak till att hålla dig kort), men förstår nu att det satte djupare ärr i din självkänsla än vad jag förstod då. Du förstår vännen, jag behöver inte uppdatera något. Jag har min statistiklitteratur. Du har, vilket är helt uppenbart med tanke på din argumentation kring denna detalj, några misstolkade taglines och en alldeles för stor kostym, som du förvisso tycks anse sitta smakfullt och stilenligt. Jag har inget behov av att klä av dig den. Jag tycker rentav det är nyttigt för min sak, och inte minst lite kul, att se dig famla runt i det inbillade ljuset av din självövertygelse. Påminn mig gärna snart igen så får vi se hur det blir framöver.