Citat:
Ursprungligen postat av zek
Jasså, varför kan jag presentera hög impact-artiklar som stöder min ståndpunkt då?
Presentera gärna artikeln så kan vi diskutera vidare om den.
Citat:
Men innan dom presenterade sin nya rapport så stödde du inte den utsagan de gjorde i den äldre, så det känns som att du väljer en bekväm position i klimatfrågan där du inte litar på forecast innan den är verifierad.
Värt att notera är att du gör precis tvärtom med Peak Oil, alltså utgår ifrån att den forecasten är rätt innan du ser den verkliga utvecklingen.
Men här blir det en fråga om värdering. Du värderar Peak Oil högre än IPCC, jag värderar tvärt om. Anledningen till att jag värderar IPCC högre är just för att den är accepterad av konsensus, medan Peak Oil är omstridd.
Även om det finns hundraårig historia i Peak Oil, så finns det en 100 000-årig historia med data på klimat, så hur skulle det stärka ditt argument?
Ändå när jag talar med ekonomer säger dom att dom inte kan tro på Peak Oil för att det inte funnits någon resurs än som tagit slut.
Du mer än gärna precisera exakt vart i den nya rapporten som förutsägelserna stämmer överens med observationerna. Och för det andra så är saker inte sanna innan de är verifierade. Det är vetenskap vi sysslar med och då ska saker bevisas innan de är sanna.
Som tidigare sagt är peak oil annorlunda. Det har kommit produktionstoppar flera gånger tidigare och dess effekter har vi kunnat verifiera. Hur många dramatiska klimatförändringar orsakade av mänsklig aktivitet finns det i historien att jämföra med? Själva forecasten om när toppen inträffar har jag inte uttalat mig om och ärligt talat är det inte speciellt intressant. Det viktiga är just själva modellen och det faktum att IPCC inte använder den i sina scenarioberäkningar.
Även om du har 100 000-årig klimathistoria så är det är ovidkommande faktum här. Datan och tolkningarna är i en del fall omstridda, exempelvis i en Nature-artikeln där man kritiserade Manns arbete.
Sedan är jag nyfiken på hur du lyckas avläsa klimatförändringarnas ekonomiska/sociala effekter på samhället i datan. Det intressanta är ju vilka tänkbara effekter klimatförändringarna kan få för människan och kan du verkligen avläsa det i isdatan eller? Växthuseffekten bestrider jag inte, ej heller koldioxidökningen i atmosfären, utan det som jag vänder mig emot är de påstådda dramatiska samhällseffekterna med fatala/ödesdigra effekter som påstås komma.
Vetenskap är inte demokratisk så koncencus och majoritet är inte speciellt intressant. Som tidigare sagt har vi redan flera historiska exempel på peak oil-fenomen och dess dramatiska effekter på samhället, medan vi saknar motsvarande för klimatförändringarna.
Om du resonerar som ekonomerna samt tror att peak oil handlar om att oljan tar slut så behöver du nog läsa på lite mer. Peak Oil handlar om slutet på den ekonomiskt billiga oljan och det är en helt annan sak än någonting tar slut.
Citat:
Fast här är vi nog överens, förutsatt att oljan/kolet tar slut kommer priset att öka. Men det enda som kommer hända ur marknadsekonomisk synpunkt är att andra alternativ, som just nu är för dyra, kommer att bli intressanta.
Till exempel elbilen.
Varför stämmer då klimatutvecklingen med forecast?
Förhoppningsvis kommer nytänkande att slå igenom och nya energikällor kommer att implementeras, men det är en lång väg dit och vi kommer att dras med fossila bränslen under tiden eftersom det finns inte något alternativ som kan fylla dess plats.
Du kan gärna visa vart i IPCCs rapport klimatutvecklingen stämmer överens. Var ett tag sedan jag plöjde igenom den gamla och jag kommer inte heller ihåg vilka scenarios som var inblandade.
Citat:
Det påverkas av tillgången, men priset styrs inte enbart av tillgången.
Men att extrapolera från produktionssiffror och nytillkomna fyndigheter är ju lika fullt en spekulativ modell.
Tänk om det finns enorma fyndigheter som vi inte känner till än?
Som tidigare sagt tar man bort ovidkommande saker som skatter och annat. Produktionskostnaderna är det intressanta inte slutpriset för konsumenten.
Sedan handlar det om vad vi extrapolerar från. Vi har sett av nyfynden är stadigt avtagande och att behovet går kraftigt uppåt. Att utvecklingen fortsätter på detta sätt är fullt rimligt. Så givetvis är det spekulativt men mycket mindre spekulativt än klimatmodellering.
Givetvis kan det finnas enorma fyndigheter kvar att hitta. Men ska vi börja lägga in "om" i debatten så kontrar jag med: "Tänk om dt finns naturliga återkopplingar som kan lösa hela klimatproblemet och vi inte känner till än?
Citat:
Om dom inte har det, varför kan dom publicera hög impact-artiklar?
Gärna båda

Här har du en artikeln om Kanadas oljesand. Kanske inte jätterelevant men ändå. Den är vetenskaplig, intressant och visar på den typ av analys man gör inom peak oil.
http://www.tsl.uu.se/uhdsg/Publications/Tarsandsarticle.pdf
återkommer med fler artiklar senare när jag hunnit lägga upp dem på hemsidan. Det är tämligen organiserat omkring Aleklett och han har inte så bra koll på vart han har sina grejer.
Citat:
Såg just
en intressant artikel i Science (jan 2007) som bekräftar havsnivåhöjningen i IPCCs rapport. Havsnivåhöjningarna hör ju till en av osäkerheterna i rapporten.
Det är helt klart intressant men jag får kontra med några common sense-funderingar som jag plockade upp beträffande IPCCs scenarioberäkningar.
"For example, under even the most conservative story lines, the IPCC assumes that by the year 2100, per-capita GDP in the U.S. will be surpassed by the per-capita GDP of such countries as Estonia, Latvia, Lithuania, North Korea, Malaysia, Singapore, Hong Kong, Libya, Algeria, Tunisia, and Argentina. The more extreme story lines assume that by the year 2100 U.S. per-capita GDP will fall behind even more disadvantaged nations than these."