Citat:
Ursprungligen postat av zek
En resurs ändlighet inte behöver betyda att den tar slut inom ett tidsperspektiv som gynnar klimatutvecklingen. Och din bästa uppskattning på när det ska hända är en hypotetisk uppskattning, som inte är tillräckligt tillförlitlig för att påverka konsensus av forskare kring klimatfrågan. Uppenbarligen.
Och då har vi inte kommit in på frågan om kol-förbränningen.
Och då kan vi verifiera det först 2030?
Och du tror att oljepriset är en bra indikator på Peak Oil?
Det är en non sequitur. IPCCs scenarier bygger på olika mängd förbränning av fossila bränslen. Hur mycket olja som återstår är en akademisk fråga, och vi är båda överens om att det förmodligen kommer att ersättas av kolförbränning ändå.
Nej, iofs, men det gäller dina energiförbrukningsscenarier också.
Tror du på honom?
Även om du gör det så gör inte majoriteten av forskare det. Tyvärr, och du vet att jag kan länka till massvis med Nature och Science-artiklar på det, så du kan inte tävla med mitt argument på en vetenskapligt respektabel nivå.
Klarar du inte av att föra din egen argumentation?
Det beror helt på när peaken kommer. Dessutom kan det ju vara som så att klimatforskarna väljer att bortse från problemet eftersom det ger mer spektakulära resultat. Den tanken är ju än mer skrämmande. Dessutom är ju också de dramatiska klimatförändringarna lika hypotetiska så vi ska nog inte kasta för mycket sten i glashuset
Själva peaken kommer att märkas väldigt fort. Det år produktionen minskar jämfört med året innan är enkelt att identifiera och med dagens känsliga situation kommer inte en sådan trend att låta sig döljas.
Oljepriset är en väldigt bra indikator. Varför skulle den inte vara det? Vissa faktorer som inte är kopplade till tillgången (skatt och liknande) kan man ju räkna bort, men de reella kostnaderna för ett fat råolja talar ju ett annat språk.
Det är definitivt en viktig fråga. Du kanske inte vet skillnaden på vart oljan konsumeras och hur kolet används? Olja används främst inom transporter där oljan utgör typ 95% av energibehovet. Kol används för värme/elproduktion. Så vi kan alltså inte ersätta oljan med kol i första taget. En dieselmotor går inte att köra på kol. Det blir alltså en lucka.
Visserligen finns det möjlighet till syntetiska bränslen men dessa kommer knappast att kunna fylla lyckan eftersom det tar lång tid att bygga ut fabrikerna för att kunna producera de mängder som behövs.
Vi kan ju vara väldigt säkra på att folk i uländer vill ha det bättre iallafall. Ska de får det bättre så behöver de mer energi. Så enkelt är det och därför kommer energibehovet att öka och därmed blir energiförbrukningscenarios tämligen träffsäkra.
Tro är inte en speciellt relevant fråga här. Jag har inte funnit några vetenskapliga fel i det han presenterat, vilket jag däremot inte kan säga om miljörörelsens påståenden. Som tidigare sagt är det inte kvantiteten som är viktigt utan kvalitet.
Du kan ju gärna presentera vetenskapliga brister i Lomborgs arbete om du hittar några. Men det mest intressanta vi kan extrahera från hans arbeten är ju miljörörelsens dåliga förmåga att lägga fram seriös vetenskap. Greenpeace som hävdar att 40% av alla livsformer skulle dö ut innan 2050 var exempelvis baserat på en artikel helt utan referenser. Den typen av missinformation och vilseledande är ett problem.
Givetvis klarar jag det. Men jag lät bli att ställa en del frågor eftersom McDuck ställde dem istället.
"Ursprungligen postat av Quantilho i diskussion om Aftonbladets klimathot:
Givetvis läser jag mer än rubrikerna, men det är ju många som bara läser rubrikerna då dessa på något sätt lyfter fram själva essensen i budskapet. Vill du förneka att det handlar om ren skrämselpropaganda i rubrikerna? Även om de vetenskapliga och djupare diskussionerna går i ett annat spår så matas ju allmänheten med ren skrämselpropaganda och förenklade versioner avsedda för att rättfärdiga olika saker.
Ditt svar:
I och med att det handlar om reproducerade fakta har jag svårt att se det som propaganda. Det är precis så skrämmande som problemet faktiskt är."
Jag ber dig härmed visa vad du grundar ditt påståenden om att "Räddad - från soldöden", "Dödens hetta", "Vårt land dränks", "Politikerna känner inte kniven mot strupen", "Forskare varnar: Klimathotet kan bli kejsarpingvinens död." är faktiska och handlar om reproducerade fakta.
Dessutom tolkar jag det som om att du tycker att Aftonbladets rubriker och liknande inte är skrämselpropaganda utan en realistisk bild av vad som väntar. Du får gärna rätta mig om jag tolkar fel.