2007-03-30, 12:15
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Det roliga var att Aftonbladet under en av de dagar som skulle bli allra kallast och stormigast hade toppstoryn att vi stod inför rekordvärme. Den nyheten flyttades snabbt långt ner på sidan. Dock har jag sparat en annan nyhetslänk för att gå tillbaka till i början av 2008, då vi har facit:
"2007 blir rekordvarmt"
http://www.aftonbladet.se/vss/klimathotet/story/0,2789,967780,00.html

=)
Experter inom väder/klimat... Känns ju som om man skulle ha mer rätt om man snurra en kula på ett roulettebord för att se vilken temperatur det blir, som uppenbarligen aftonbladet gör!
Citera
2007-03-30, 12:40
Medlem
herdens avatar
Aftonbladet tjatar på om sina lågenergilampor men gör själva inget för att minska energiförbrukningen.
De borde först sopa eget bord och få bort alla annonser som ökar fläkthastigheten allt eftersom processorerna i datorerna runt omkring i stugorna får arbeta hårdare.

Men just det, drabbar det dem själva blir det inte så roligt längre.

Samma med Al Gore, borde vara energieffektivare att följa med ett kryssningsfartyg eller lastfartyg över oceanen än att lösa flygbiljetter.

Men som sagt, det är alltid lätt att mästra andra och inte leva som man lär själv. Skulle kunna tänka mig att en sådan herre som Gore har en enorm energiförbrukning per år jämfört med t.ex snittamerikanen.
Citera
2007-03-30, 13:43
Medlem
kattungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herden
Samma med Al Gore, borde vara energieffektivare att följa med ett kryssningsfartyg eller lastfartyg över oceanen än att lösa flygbiljetter.

Men som sagt, det är alltid lätt att mästra andra och inte leva som man lär själv. Skulle kunna tänka mig att en sådan herre som Gore har en enorm energiförbrukning per år jämfört med t.ex snittamerikanen.
20 gånger mer för att vara ärlig.
Citat:
Ursprungligen postat av Moderna myter
Ja, inte sparar Al Gore själv på energi. Någon har kommit över Al Gores elräkningar, se här. Al Gore har ett hus i Nashville. 2006 förbrukade han för detta hus, kalla det gärna palats, 211 000 kWh - mer än 20 gånger genomsnittet i USA. Men Al Gore vill att alla andra ska minska sin förbrukning. För honom själv gäller andra regler. Kommer ni ihåg Nomenklaturan på 1970-80 talet i vårt grannland öster om oss? Allt för mycket påminner Al Gore om detta. Om man dessutom lägger till miljöguruns resor med privat jet över jorden, ja då är han en miljökatastrof. En obekväm sanning kanske.

http://myter.speechtime.com/2007/02/gr-som-jag-sger-inte-som-jag-gr.html
Citera
2007-03-30, 13:52
Medlem
herdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattunga
20 gånger mer för att vara ärlig.

Då var det som jag trodde och lite till!
Citera
2007-03-30, 22:33
Medlem
Butterss avatar
Bara för att Gore inte lever som han lär, och Peter Eriksson kör suv, betyder inte att vi andra inte bör leva på stenåldersnivå.

(Var är HL?)
Citera
2007-03-30, 22:49
Medlem
snabbmats avatar
Med tanke på vilken invandringsström som klimatförändringarna kommer att leda till finns det all anledning för tvivlande flashbackare att ta frågan på allvar.
Citera
2007-03-30, 23:02
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snabbmat
Med tanke på vilken invandringsström som klimatförändringarna kommer att leda till finns det all anledning för tvivlande flashbackare att ta frågan på allvar.
Ja tänk om alla driftiga ingenjörer från Tyskland mm tvingas flytta norrut för att de gillar hårda vintrar.
Citera
2007-03-30, 23:07
Medlem
snabbmats avatar
Citat:
Ja tänk om alla driftiga ingenjörer från Tyskland mm tvingas flytta norrut för att de gillar hårda vintrar.

Jag noterar ironin, men inte logiken.

Om man lyssnar till de mer dystra framtidsprognoserna, är det knappas hårda vintrar som lockar Tyska ingenjörer, dom kommer ha tillräckligt att stå i, utan törstande flyktingar från områden kring ekvatorn
Citera
2007-03-30, 23:15
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Jag noterar ironin, men inte logiken.

Om man lyssnar till de mer dystra framtidsprognoserna, är det knappas hårda vintrar som lockar Tyska ingenjörer, dom kommer ha tillräckligt att stå i, utan törstande flyktingar från områden kring ekvatorn
Fattar inte varför man om man bor vid ekvatorn väljer att flytta till Sverige. Enda anledningen är våra generösa välfärdssystem. Utan dem skulle de välja andra mål. Därför bör systemen utformas så att de är exklusivt för medborgare (om vi nu måste ha dylika välfärdssystem). Innan man blir medborgare måste man försörja sig själv.
Citera
2007-03-31, 02:22
Medlem
snabbmats avatar
Citat:
Fattar inte varför man om man bor vid ekvatorn väljer att flytta till Sverige. Enda anledningen är våra generösa välfärdssystem. Utan dem skulle de välja andra mål. Därför bör systemen utformas så att de är exklusivt för medborgare (om vi nu måste ha dylika välfärdssystem). Innan man blir medborgare måste man försörja sig själv.

Rätt hyggligt med OT på ditt inlägg

Men det finns fler skäl än ett välfärdsystem, generöst eller inte, att flytta till Sverige.
Flyktingströmmar kommer söka sig norr (och där ligger Sverige bra till) eller söderut mot polerna för att kunna leva ett drägligt liv utan torka, hungersnöd, narurkatastrofer osv som kan bli följderna av klimatförändringar
Citera
2007-03-31, 07:33
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Rätt hyggligt med OT på ditt inlägg

Men det finns fler skäl än ett välfärdsystem, generöst eller inte, att flytta till Sverige.
Flyktingströmmar kommer söka sig norr (och där ligger Sverige bra till) eller söderut mot polerna för att kunna leva ett drägligt liv utan torka, hungersnöd, narurkatastrofer osv som kan bli följderna av klimatförändringar
Det bjuder jag på. Tänker närmast på de som idag kommer från ekvator-nära områden.

Med tanke på att Saharaöknen blir mindre, inte större, så är det ingen akut fara på taket.
Citera
2007-03-31, 13:33
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herden
Aftonbladet tjatar på om sina lågenergilampor men gör själva inget för att minska energiförbrukningen.
De borde först sopa eget bord och få bort alla annonser som ökar fläkthastigheten allt eftersom processorerna i datorerna runt omkring i stugorna får arbeta hårdare.

Men just det, drabbar det dem själva blir det inte så roligt längre.
Aftonbladets "är du också miljösmart"-kampanj får åtminstone mig att vilja ta en extra biltur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in