Citat:
Ursprungligen postat av
suppose
Matematiken är enkel. Vi kan utgå ifrån Model 3 som förbrukar 1,5 kWh/mil. För att få 1/3 av förbrukningen behöver vikten bli 1/3, luftmotståndet 1/3, och övrig förbrukning som belysning, uppvärmning, kylning, osv minskas till 1/3. Det sista är kanske den största utmaningen med tanke på hur stora glasytor bilar har. Värmen strålar ut (och in).
Enkelt kanske, men fel.
Det är elementär fysik att vikten inte har den betydelse dom du ger den. Viktens betydelse beror i hög grad på topologin. Så länge vi åker på stora vägar i t.ex. Mellan-, Sydsverige eller östra halvan av Norrland så har inte vikten den betydelse som du anger.
Som jag skrev är det luftmotstånd och rullmotstånd som har stor betydelse för energimängden som går åt för transport.
Vi kan uppskatta det övriga som du anger. Räkna med 100 km/t. Då tar 10 km 6 minuter, 0,1t.
Belysning, led-baserad. Ca 80 watt, dvs. 0,008 kWh på 6 minuter.
Värme och AC är hittills ineffektiv i elbilar. Det beror delvis på att elbilar fortfarande har lika usel isolering som fossilbilar. Det kommer att förändras när elbilar tillverkas för att vara elbilar. Med hygglig isolering och en effektiv värmepump, som i t.ex. Ionic. I en rimligt isolerad Ionic skulle förbrukningen för värme vara ca 10% eller mindre av totala förbrukningen. I den nuvarande Ionic-lösningen är "uppvärmningskostnaden" ca 20-25% av motorförbrukningen enligt en lågtemperaturtest i Norge.
Elbilen bör värmas upp från elnätet före avfärd. Inte från batteriet.
Det jag skrev om och som det ser ut som om elbiltillverkarna antingen inte fattat eller valt att avvakta med tills generation två av elbilar kommer, är att om man halverar luftmotståndet och rullmotståndet så minskar energiförbrukningen för förflyttningen med ca 45%.
Den minskningen kan man antingen använda till att reducera batterikostnaden med 45% eller till att nästan fördubbla räckvidden.
Det jag också skrev är att eftersom elbilstillverkarna hittills väsentligen har ignorerat denna stora besparingspotential så bör utformningen av dom stora statsbidragen till elbilar göras om. Så att dom gynnar energieffektiva elbilar, men inte elbilar som slösar med energi.
–