Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-21, 09:04
Vad händer uppe i Kangos?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OrelP1/oviss-framtid-for-kangos-gar-inte-att-spranga-bort

En enorm ispropp tydligen, har inte hänt förut. Dom kraftiga temperatur svängningarna som ligger bakom.
Citera
2021-12-21, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Vad händer uppe i Kangos?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OrelP1/oviss-framtid-for-kangos-gar-inte-att-spranga-bort

En enorm ispropp tydligen, har inte hänt förut. Dom kraftiga temperatur svängningarna som ligger bakom.
Hur menar du att temperatursvängningar har gjort så älven har bottenfrusit?
Citera
2021-12-21, 11:38
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
Hur menar du att temperatursvängningar har gjort så älven har bottenfrusit?

Det var mildväder där i helgen som gjorde att älven öppnade sig, sedan blev det minusgrader igen vilket har skapat en propp.
Så tolkar jag det iaf.
Hade det varit is hela tiden hade det förmodligen inte bottenfryst.
Nu fick man en försmak av en tidig vårflod.
Citera
2021-12-21, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Det var mildväder där i helgen som gjorde att älven öppnade sig, sedan blev det minusgrader igen vilket har skapat en propp.
Så tolkar jag det iaf.
Hade det varit is hela tiden hade det förmodligen inte bottenfryst.
Nu fick man en försmak av en tidig vårflod.

Du menar mildvädret i Pajala där högsta temperaturen har varit -0,9C under december. Tror du isen i älven hinner smälta då?
https://www.smhi.se/vader/observationer/mina-observationer-wow#id=183750
Citera
2021-12-21, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Har uppgett ett hundratal källor tidigare i tråden.
Dessutom har du ensam inte förmånen att avgöra vad som är en trovärdig källa eller ej.

Samtliga 97%-99% nonsensstudier har blivit debunked flera gånger om.

Till råga på allt så är det raka motsatsen till vetenskaplig metodik att hänvisa till konsensus...

Väljer man att följa utvecklingsstörda Greta får man räkna med att ha fel.

"Debunked"? Skojar du eller?

Nej detta är enkelt. 99 % av alla forskare säger samma sak. Men det passar inte dig, dina personliga åsikter eller din livsstil, så du väljer att tro de övriga 1 %.

Ofta samma personer som inte tror på vaccin, har låg utbildning och gillar Amerikanska högerpopulister.

Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Du menar att Lennart Bengtsson inte är trovärdig? Källa på det tack?

Ni klimatfånar är verkligen intressanta. Vad har du för diagnoser?

Nej, men finns tusentals andra forskare som säger emot honom. Det är snarare ni som är intressanta, som motsäger vetenskap. Högmod eller dumdristighet, eller både och.
Citera
2021-12-21, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Källa på att olja står för 15 gånger mer energi än fladderkraft hittar du på:

https://ourworldindata.org/global-energy-200-years?country=

Var står det att jag är för vindkraft, som jag antar att du refererar till?
Citera
2021-12-21, 20:07
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94

Nej detta är enkelt. 99 % av alla forskare säger samma sak. Men det passar inte dig, dina personliga åsikter eller din livsstil, så du väljer att tro de övriga 1 %.

Ofta samma personer som inte tror på vaccin, har låg utbildning och gillar Amerikanska högerpopulister.

Nej, men finns tusentals andra forskare som säger emot honom. Det är snarare ni som är intressanta, som motsäger vetenskap. Högmod eller dumdristighet, eller både och.
Tusentals forskare minsann? Ta inte i så du skiter ned blöjan.

Och vad menar du med säger emot?

Du är medveten, hoppas jag, om att det inte är forskarkollektivet som styr forskningen?
Citera
2021-12-21, 20:07
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:

Struntprat. Forskarna säger ingenting i undersökningen. En tramsig algoritm som skannat efter sökord i ingressen till allehanda studier som inte har ett skit med klimatet att göra. Om inte ingressen sa ett skit om klimatet så buntades den ihop med "håller med" högen.

Ren nonsensmetodik.

Vetenskapsmän sysslar inte med konsensus. Bara marxister som inte vill ha en ordentlig vetenskaplig granskning som gör det.
Citera
2021-12-21, 20:09
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Var står det att jag är för vindkraft, som jag antar att du refererar till?

Det var underförstått av sammanhanget. Du verkar svagbegåvad och då ligger det nära till hands att du hejar på fladderkraften.

My bad. Finns säker svagbegåvade som vill ha kärnkraft. Dumt av mig att generalisera.
Citera
2021-12-21, 20:15
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:

Konsensus är 1,6%.

Sug på den klimatmupp.

https://www.econlib.org/archives/2014/03/16_not_97_agree.html
Citera
2021-12-22, 08:52
Medlem
Vi kan väl ta en uppdatering på den globala medeltemperaturen från rådata:

The Earth's Temperature
Currently: 56.99°F/13.88°C
Deviation: -0.21°F/-0.12°C

Fortfarande under det 30-åriga medelvärdet.

Jag vill påminna om de senaste åren också:

Previous Years
The recorded global temperature for previous years:
2015 average: 0.98 °F (0.54 °C) below normal
2016 average: 0.48 °F (0.27 °C) below normal
2017 average: 0.47 °F (0.26 °C) below normal
2018 average: 1.33 °F (0.74 °C) below normal
2019 average: 0.65 °F (0.36 °C) below normal
2020 average: 0.00 °F (0.00 °C) below normal

Alla under eller på det 30-åriga medelvärdet.

Källa:

http://temperature.global/

Klimatgastarna brukar omedelbart attackera källan när något stör deras fantasier, men då vill jag påpeka att källan är rådata från alla mätstationer världen över. Datan är samma data som klimatlobbyn använder, skillnaden är att här är den obehandlad, man har inte gjort några ”justeringar”. Ett medelvärde av rå data helt enkelt. Så rent det kan bli. De redovisar allt på hemsidan, ni kan själva kontrollera och göra egna beräkningar för att se att det stämmer.

Titta ut genom fönstret idag 22 december, ser ni något som faller utanför normalvariation? Slappna av, klimathotet är inte verkligt, det är en psykisk sjukdom.
Citera
2021-12-22, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Klimatgastarna brukar omedelbart attackera källan när något stör deras fantasier, men då vill jag påpeka att källan är rådata från alla mätstationer världen över.
Någonsin funderat på varför seriösa institut inte bara tar rådata rakt av? Stationer är ojämnt fördelade över jorden, de flyttas, gamla försvinner och nya tillkommer osv. Man måste göra en hel del beräkningar för att få ett användbart svar.

Det där är bara en samlings meningslösa siffror från en anonym samling individer som skapat en irriterande svåröverskådlig webplats. Har du fattat hur de räknar? Var hittar man i så fall detta?

Varför är de så måna om att vara helt anonyma med sina meningslösa siffror? De har t o m plockat bort alla uppgifter om vem som äger domänen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in