Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-06, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Tänker du på Sverige nu, eller hela världen?
Om Greta säger att det är rimligt att du begår självmord, för att rädda klimatet. Kommer du då att tycka att det låter rimligt?

Eller är du avvaktande och sväljer inte allt med hull och hår?
Det är ju inte rimligt att jag räddar klimatet genom att begå självmord. Det är dock rimligt att vi påverkar klimatet genom att elda galna mängder begravd kol.
Citera
2020-02-06, 19:36
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Du framstår lika skvattgalen som jag trodde, tack.

"Durrruhh if AL GORE told you to jump off a fookin' building, you'd do it huuuh?"

Exakt samma "retorik". Frågan om vem som sväljer vad med hull och hår återstår.

Stämde Al Gores förutsägelser i dokumentären "An Inconvenient Truth" (2006)? Den första oreviderade versionen d.v.s. Vilket resulterade i ett nobelpris. När var det jorden skulle gå under i den dokumentären, 2010?

Ser du ett problem här?
Senast redigerad av Mongoprofeten 2020-02-06 kl. 19:44.
Citera
2020-02-06, 19:43
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Det är ju inte rimligt att jag räddar klimatet genom att begå självmord. Det är dock rimligt att vi påverkar klimatet genom att elda galna mängder begravd kol.

Nja, det beror på vem man frågar. Hur mycket kommer just dina utsläpp att hota klimatet, under din livstid? Som död kan du inte bidra med några utsläpp. Eller har jag fel?

Det räcker med att du andas, så släpper du ut koldioxid. Så frågan är hur långt den här klimatalarmimen kan gå? Speciellt med tanke på att man manipulerar information på det här sättet (som exemplen i artiklarna länkade i trådstarten).
Citera
2020-02-06, 19:48
Medlem
Citat:
Nja, det beror på vem man frågar. Hur mycket kommer just dina utsläpp att hota klimatet, under din livstid? Som död kan du inte bidra med några utsläpp. Eller har jag fel?

Det räcker med att du andas, så släpper du ut koldioxid. Så frågan är hur långt den här klimatalarmimen kan gå? Speciellt med tanke på att man manipulerar information på det här sättet (som exemplen i artiklarna länkade i trådstarten).
Korrekt, det beror på vem man frågar.
Citera
2020-02-06, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Ett helt samhälle i Afrika utplånades när en sjö plötsligt frigjorde en stor mängd koldioxid. Det kan finnas miljoner andra ställen som pumpar ut gigantiska mängder koldioxid. Människan har utforskat 5 % av havet som täcker 71 % av hela planeten.
Återigen: varför skulle de naturliga utsläppen öka så drastiskt just nu? Vart tar våra utsläpp vägen?
Citera
2020-02-06, 19:59
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Återigen: varför skulle de naturliga utsläppen öka så drastiskt just nu? Vart tar våra utsläpp vägen?

Frågan man kan ställa sig är, har utsläppen ökat drastiskt tidigare under jordens historia?
Om det har hänt tidigare, vad skulle orsakerna kunna vara? Och då pratar jag om perioder för hundratusentals år sedan, etc.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2020-02-06 kl. 20:02.
Citera
2020-02-06, 20:03
Medlem
Citat:
Frågan man kan ställa sig är, har utsläppen ökat drastiskt tidigare under jordens historia?
Om det har hänt tidigare, vad skulle orsakerna kunna vara?
Jag känner inte till någon period då halten ökat så snabbt som nu. Gör du?
Citera
2020-02-06, 20:04
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Jag känner inte till någon period då halten ökat så snabbt som nu. Gör du?

Det var därför jag ställde frågan. Har klimatet ändrats genom jordens historia? Vad var orsakerna innan människan blev aktuell i den här frågan?
Citera
2020-02-06, 20:06
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Är det lett i bevis att det är en linjär koppling mellan partialtrycket koldioxid i atmosfären (antar i genomsnitt) och (genomsnittlig) temperatur?

Absolut inte. Desto mer koldioxid, desto mer energi för att värma upp det. Vilket gör att uppvärmningen blir lägre.

Det är ganska enkel termodynamik.
Citera
2020-02-06, 20:13
Medlem
Citat:
Det var därför jag ställde frågan. Har klimatet ändrats genom jordens historia? Vad var orsakerna innan människan blev aktuell i den här frågan?
Klimatet har ändrats av en massa skäl. Solen strålar gradvis ut allt mer energi, kontinenterna flyttar på sig vilket också ändrar havsströmmar och mängden vulkanism., jordbanan ändras fram och tillbaka, livet på jorden har blivit effektivare på att förbruka CO2 osv. Allt detta är dock i sammanhanget väldigt långsamma processer.

Den som vill förneka den mänskliga påverkan får nog hitta på lite mer solida argument. Sen tycks det finnas flera skolor bland förnekarna. En som hävdar att CO2-ökningen är helt naturlig och en som hävdar att människan står bakom men att den bara är bra.
Citera
2020-02-06, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Absolut inte. Desto mer koldioxid, desto mer energi för att värma upp det. Vilket gör att uppvärmningen blir lägre.

Det är ganska enkel termodynamik.
Nej, så enkelt är det inte. Tittar du istället på freoner som finns i mycket lägre koncentration är effekten linjär mot halten. För metan är sambandet om jag minns rätt bäst beskrivet som att effekten är proportionell mot roten av halten.
Citera
2020-02-06, 20:52
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Klimatet har ändrats av en massa skäl. Solen strålar gradvis ut allt mer energi, kontinenterna flyttar på sig vilket också ändrar havsströmmar och mängden vulkanism., jordbanan ändras fram och tillbaka, livet på jorden har blivit effektivare på att förbruka CO2 osv. Allt detta är dock i sammanhanget väldigt långsamma processer.

Den som vill förneka den mänskliga påverkan får nog hitta på lite mer solida argument. Sen tycks det finnas flera skolor bland förnekarna. En som hävdar att CO2-ökningen är helt naturlig och en som hävdar att människan står bakom men att den bara är bra.

Jag förnekar inte något, däremot tror jag inte på att människans aktiviteter hotar klimatet och livet på jorden. Det har inte blivit vetenskapligt verifierat än, i alla fall. Att IPCC och liknande fifflar med vissa siffror och modeller, hjälper inte direkt. Man blir bara mer misstänksam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in