Inte alls.
Energieffektiva bilar eller inga bilar?
Energieffektivisering är ett centralt begrepp om vi ska kunna bygga fossilfria samhällen. Ibland läggs fokus på det, ibland inte. Att ljus har gått från glödtrådar till LED är bra, men det handlar om väldigt lite energi jämfört med t.ex. uppvärmning och transporter som förbrukar mångdubbelt mer än belysning.
Det du kanske ger uttryck för tycks vara en vanlig uppfattning bland vetenskapsförnekare här? Att all energieffektivisering automatiskt ger upphov till ett asketiskt, för att inte säga, ovärdigt, liv. Så behöver det inte alls vara.
Två egenskaper som man dock måste räkna med att ge upp om man vill ha energieffektiva landsvägstransporter med privatbilar är hög topphastighet och snabb acceleration.
Varför bilindustrin vill att vi hellre inriktar oss på hög topphastighet och snabb acceleration än på kostnadseffektiv förflyttning tål att fundera över. Jag tror att det handlar om vad som ger bästa lönsamhet för biltillverkare.
Energieffektivisering handlar ofta om att göra motsvarande som tidigare men med mindre energiförbrukning. Som jag ser det är "plan B", om energieffektivisering, som en följd av ovilja eller oförmåga misslyckas, att upphöra med eller kraftigt reducera verksamhet som förbrukar mycket energi. Det bör inte vara förstahandsalternativet.
Som jag ser det kommer vi på lite sikt att tvingas välja mellan energieffektiv privatbilism alternativt ingen privatbilism. Kanske inte just i Norge eller i Sverige, men i ett globalt perspektiv.
För att sätta lite perspektiv på vad en bil
egentligen behöver för effekt så kan det vara bra att se till två viktiga fakta.
1. Hur var det tidigare?
2. Vad används effekten till?
Hur var det tidigare?
Jag letade lite och hittade ett par specar på lite äldre 4-sitsiga bilar.
1930 Ford Model A
Weight: 1077.282 kg
Top Speed: 104.6 km/h (65 mph - Jämför 55 mph, som är vanlig maxhastighet i USA)
Power: 40 BHP (29.44 KW) @ 2200 RPM) (det fanns flera motoralternativ)
https://www.conceptcarz.com/s7026/ford-model-a.aspx
1950 Volkswagen Beetle 1100 Deluxe
Weight : 748.427 kg
Top Speed : 96.54 km/h (estimated)
Power : 30 BHP (22.08 KW) @ 3300 RPM
https://www.conceptcarz.com/s12212/volkswagen-beetle-1100-deluxe.aspx
Vad används effekten till?
Kanske borde man särbehandla statskörning och landsvägskörning, men jag utgår från att regenerering av bromseffekt är effektiv vid statskörning och "räknar" med blandad körning.
En bra bild av vad energin används till kan man få från ett s.k. sankey-diagram.
Förutsättningarna kan variera, men vid typisk transport är det luftmotstånd och rullmotstånd som ska övervinnas vid förflyttning. Acceleration behövs, men skillnaden i effektbehov mellan 0-100 på 3 sekunder och 0-100 på 18 sekunder är enorm.
I en fossilbil är det kanske ca 20% av energin som "stoppas in" som går till att övervinna luft- och rull-motstånd. Att minska dessa har liten betydelse eftersom ändå huvuddelen av effekten går till förluster.
En halvering av "motstånden" ger en besparing på ca 10%.
I en elbil är situationen en helt annan. Där kan man komma nära att 90% av effekten från batterierna går till att övervinna luft- och rull-motstånd. Att halvera dessa ger en besparing på ca 45%.
Hittills har ingen elbil byggts så att den optimerats för att vara elbil. Priset vi får betala för detta är stora tunga bilar med dyra batterier.
Kanske borde vi kalla det vi sett hittills för första generationens elbilar? Dom ser ut som fossilbilar, dom är gjorda som fossilbilar, men motorn och tanken har ersatts med elmotor och batterier.
Varför ser det inte ut som om bilindustrin är intresserad av att göra energieffektiva elbilar? Jag tror att det dels handlar om en kultur, som dom själva etablerat, men också om vad som är mest lönsamt.
Om, det som jag föreslog, en subventionering som trappas ner om förbrukningen överstiger 0,5 kWh/10 km, accepterades globalt, så skulle det nog få elbilstillverkarna på andra tankar.
–