Först och främst, det känns inte betryggande att ni båda rekommenderar mig att kolla upp vad ad hominem betyder på en diskussion på nätet, samt det är uppenbart att det finns svårigheter med att behandla information in om ni båda (Quan & Sub) tolkar det som att jag inte förstod vad det betyder. Den typen av information är extremt lättilgänglig och ni vet om det. Och om ni inte gör det så borde ni göra det. Det jag vänder mig mot är just retoriken, att det är extremt vanligt att man slänger sig med ad hominem och liknande bevingande latinska uttryck. Liksom det är extremt vanligt att man gör hitlerliknelser. När en person, i detta fallet Quantilho, dels gör liknelser med hitlerjugend samt använder uttryck som ad hominem, så känns retoriken väldigt fokuserad på "rätt - fel". Dessutom använder du själv ad hominem argument när du börjar prata om hitlerjugend = miljörörelsen, trots att du länkar till en sida som förklarar just det problemet. Jag försöker inte desperat anklaga dig för att vara revisionist. Läs vad jag skrev igen. Men ja, om ni vill säga något mer om det så gör det, annars går jag gärna vidare. Och - jag är säkert skyldig till ad hominem, men det är i sådana fall ni också, så det så. För min del avslutar jag gärna den här delen av diskussionen.
Subprime: vän av ordning ser att jag stapplar upp mitt svar. Dock bara två stycken, vilket är okej till skillnad från varje mening.
Quantilho:
Eftersom jag känner till ovanstående så kan det ju inte vara någon hemlighet. Men ja, om den förändring vi ser är s.k naturlig så spelar det ju hursomhelst ingen roll vad vi lägger våra resurser på, eftersom då står vi inför extrema habitatsförändringar som vi inte kommer kunna korrigera på ett sådant sätt att normalt liv kan fortgå. Det ska förstås riktigt jävla mycket till för att människan ska dö ut med tanke på vår otroliga förmåga till anpassning.
Artikeln om korrelation mellan höjning av temperaturen och CO2 gör heller ingen hemlighet om att man inte vet huruvida det hänger ihop eller inte. Däremot verkar deras resultat inte stödja den tesen, men knappast omkullkasta den heller. Jag kan bara läsa ingressen och första sidan, när de förklarar hur experimentet gått till så är det fackspråk av ett slag som jag inte behärskar, eller skulle behöva väldigt mycket tid för att förstå. Om det finns någonting av vikt som förbigått mig visa gärna.
Att 99% av jordens arter dött ut är väl en ganska vettig approximation även om just "dött ut" kanske inte är helt korrekt. I många fall har arter utvecklats till nya o.s.v. Men det har varit minst fem massutdöenden så att säga av biologiskt liv som vi känner till.
Såvitt jag vet så försöker inte någon leka gud och bestämma vilka arter som ska få leva och vilka som ska dö ut. Det finns åtminstone inte några biologer med sådana föreställningar. Tvärtom råder det konsensus (
) inom biologin att det extremt komplexa sambandet mellan en art och en annan ofta undgår våra observationer och därför läggs stor vikt på s.k bevarandebiologi, man försöker alltså att bevara alla arter som finns, eller åtminstone inte påskynda utrotningen av någon. Däremot finns det stora intressen att utrota arter som de som kallas skadeinsekter ex. v. Men aldrig ifrån biologer.
Natursystem? Men ja, ekosystemen är i konstant förändring. Förändring utan människa sker dock mycket, mycket långsamt och väldigt successivt. Nya rön visar att man tror att den kambriska explosionen (läste det i DN men hittar inte artikeln nu) verkligen var en explosion och att det inte tog mer än några miljoner år för organismer att växa sig enorma tack vare det syrerika klimatet, men det är alltså vad man kallar för en explosionsartad utveckling. Du nämnde något om att du är geolog så detta borde vara bekant för dig. En stor del av denna del av biologin baseras ju på geologi, så att säga. Eller tvärtom kanske. Nåväl.
Ett problem som jag ser det i den här debatten torde vara att viss stigmatisering nog sker av de som hävdar att koldioxiden inte är orsaken till klimaförändringarna. Dock, finns det någon konsensus hos de som inte anser koldioxiden vara orsaken till klimatförändringar vad då orskarerna beror på? Är man helt inne på naturliga fluktationer? Vidare, det förefaller osannolikt att vi inte skulle ha någon mikropåverkan med tanke på den enorma makropåverkan vi har haft. Vilket du förmodligen inte motsäger dig.
Subprime: vän av ordning ser att jag stapplar upp mitt svar. Dock bara två stycken, vilket är okej till skillnad från varje mening.
Quantilho:
Citat:
Artiklarna är utmärkta exempel på hur en vetenskaplig artikel ser ut och hur det finns fullt med detaljer som ofta förglöms eller förtigs i massmedial rapportering. Alarmismen och allt prat om akuta klimathot som kräver radikala politiska insatser lyser med sin frånvaro. Dagens så kallade katastrofa klimatförändring kommer ju i lite sämre dager om man samtidigt säger att abrupta, stora och världsomspännande klimatförändringar inträffar naturligt, eller hur?
Mitt motstånd baseras på försiktighet och det faktum att förhastade åtgärder oftast förvärrar ett problem mer än vad det hjälper. Att satsa alla slantar på att reducera mänskliga CO2-utsläpp i hopp om att undvika klimatförändringar är ju fånigt och lönlöst om det ändå blir ett naturligt klimatomslag som inte kan stoppas. Då sitter vi där med CCS och annat oanvändbart skräp samtidigt kapital och reserser för klimatanpassning saknas.
Mitt motstånd baseras på försiktighet och det faktum att förhastade åtgärder oftast förvärrar ett problem mer än vad det hjälper. Att satsa alla slantar på att reducera mänskliga CO2-utsläpp i hopp om att undvika klimatförändringar är ju fånigt och lönlöst om det ändå blir ett naturligt klimatomslag som inte kan stoppas. Då sitter vi där med CCS och annat oanvändbart skräp samtidigt kapital och reserser för klimatanpassning saknas.
Eftersom jag känner till ovanstående så kan det ju inte vara någon hemlighet. Men ja, om den förändring vi ser är s.k naturlig så spelar det ju hursomhelst ingen roll vad vi lägger våra resurser på, eftersom då står vi inför extrema habitatsförändringar som vi inte kommer kunna korrigera på ett sådant sätt att normalt liv kan fortgå. Det ska förstås riktigt jävla mycket till för att människan ska dö ut med tanke på vår otroliga förmåga till anpassning.
Artikeln om korrelation mellan höjning av temperaturen och CO2 gör heller ingen hemlighet om att man inte vet huruvida det hänger ihop eller inte. Däremot verkar deras resultat inte stödja den tesen, men knappast omkullkasta den heller. Jag kan bara läsa ingressen och första sidan, när de förklarar hur experimentet gått till så är det fackspråk av ett slag som jag inte behärskar, eller skulle behöva väldigt mycket tid för att förstå. Om det finns någonting av vikt som förbigått mig visa gärna.
Citat:
Givetvis har människan utrotat en massa arter, men kom samtidigt ihåg att över 99% av alla arter som någonsin existerat är utdöda. Det är helt enkelt en del av naturen och evolutionens gång. Vad är meningen med att försöka leka gudar och bestämma vilka arter som ska få leva och vilka som ska få dö ut? Natur och ekosystem är i ständig förändring, något som historien visar tydligt.
Det är just eftersom vi bara har ett ekosystem som vi behöver göra genomtänkta åtgärder istället för att vilt kasta oss in i någon förhastad kampanj mot "farlig koldioxid". Speciellt som geolog är det ytterst svårt att så något allvarligt i dagens situation eller hur koldioxiden någonsin varit en avgörande faktor för att driva klimatförändringar. Kort och gott har klimatet genomgått enorma förändringar under jordens långa liv, och det finns ingenting i de senaste hundra årens observationer som antyder någon avvikelse från vad som skulle kunna vara naturliga variationer. Lokala miljöfrågor och liknande är givetvis en annan fråga, men nu talar vi om hela det globala klimatet.
Det är just eftersom vi bara har ett ekosystem som vi behöver göra genomtänkta åtgärder istället för att vilt kasta oss in i någon förhastad kampanj mot "farlig koldioxid". Speciellt som geolog är det ytterst svårt att så något allvarligt i dagens situation eller hur koldioxiden någonsin varit en avgörande faktor för att driva klimatförändringar. Kort och gott har klimatet genomgått enorma förändringar under jordens långa liv, och det finns ingenting i de senaste hundra årens observationer som antyder någon avvikelse från vad som skulle kunna vara naturliga variationer. Lokala miljöfrågor och liknande är givetvis en annan fråga, men nu talar vi om hela det globala klimatet.
Att 99% av jordens arter dött ut är väl en ganska vettig approximation även om just "dött ut" kanske inte är helt korrekt. I många fall har arter utvecklats till nya o.s.v. Men det har varit minst fem massutdöenden så att säga av biologiskt liv som vi känner till.
Såvitt jag vet så försöker inte någon leka gud och bestämma vilka arter som ska få leva och vilka som ska dö ut. Det finns åtminstone inte några biologer med sådana föreställningar. Tvärtom råder det konsensus (
) inom biologin att det extremt komplexa sambandet mellan en art och en annan ofta undgår våra observationer och därför läggs stor vikt på s.k bevarandebiologi, man försöker alltså att bevara alla arter som finns, eller åtminstone inte påskynda utrotningen av någon. Däremot finns det stora intressen att utrota arter som de som kallas skadeinsekter ex. v. Men aldrig ifrån biologer. Natursystem? Men ja, ekosystemen är i konstant förändring. Förändring utan människa sker dock mycket, mycket långsamt och väldigt successivt. Nya rön visar att man tror att den kambriska explosionen (läste det i DN men hittar inte artikeln nu) verkligen var en explosion och att det inte tog mer än några miljoner år för organismer att växa sig enorma tack vare det syrerika klimatet, men det är alltså vad man kallar för en explosionsartad utveckling. Du nämnde något om att du är geolog så detta borde vara bekant för dig. En stor del av denna del av biologin baseras ju på geologi, så att säga. Eller tvärtom kanske. Nåväl.
Ett problem som jag ser det i den här debatten torde vara att viss stigmatisering nog sker av de som hävdar att koldioxiden inte är orsaken till klimaförändringarna. Dock, finns det någon konsensus hos de som inte anser koldioxiden vara orsaken till klimatförändringar vad då orskarerna beror på? Är man helt inne på naturliga fluktationer? Vidare, det förefaller osannolikt att vi inte skulle ha någon mikropåverkan med tanke på den enorma makropåverkan vi har haft. Vilket du förmodligen inte motsäger dig.
Senast redigerad av Insignificunt 2009-04-29 kl. 12:44.
Senast redigerad av Insignificunt 2009-04-29 kl. 12:44.