2007-12-14, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Mycket riktigt. Den nuvarande solcykelminimat ligger i augusti-november 2007 och nästa max kommer 2011 eller 2012.

Här finns en hel del data om den aktuella solhändelserna:
http://www.dxlc.com/solar/

Samt om du vill ha mer källdata så är det Sunspot Data Index Center i Bryssel som rekommenderas: http://sidc.oma.be/html/sunspot.html

Ursäkta att jag kommer tillbaka igen till dett men jag var mer ute efter om man vet i vilken fas de andra solcyklerna ligger som Gleisch(stavning) cykeln t.ex. Vad jag kunde se så handlade dessa sidor om solfläckscykeln. Hur påverkar de andra cyklerna. Är det via en ökning av solfläckarna där också eller på annat vis såsom luminositeten, eller vad? Anledningen till att jag frågar är att jag vill veta om de andra (cyklerna) än solfläckscykeln kan ha så stor påverkan på klimatet för tillfället eller om det är uteslutet
Citera
2007-12-14, 14:44
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Ursäkta att jag kommer tillbaka igen till dett men jag var mer ute efter om man vet i vilken fas de andra solcyklerna ligger som Gleisch(stavning) cykeln t.ex. Vad jag kunde se så handlade dessa sidor om solfläckscykeln. Hur påverkar de andra cyklerna. Är det via en ökning av solfläckarna där också eller på annat vis såsom luminositeten, eller vad? Anledningen till att jag frågar är att jag vill veta om de andra (cyklerna) än solfläckscykeln kan ha så stor påverkan på klimatet för tillfället eller om det är uteslutet

Enligt Mouradians, på NASA-Smithsonian Astronomiavdelning, artikel Gleissberg cycle of solar activity nådde den senaste Gleissbergcykeln sitt max vid 1989-1990 och borde alltså vara på nedgång nu.

Här har du en färsk solfläcklista från NASA med månatliga medelantal:
http://science.msfc.nasa.gov/ssl/pad/solar/images/zurich.gif
Citera
2007-12-14, 17:21
Medlem
Klimovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Det finns andra solcykler också än enbart den 11-åriga. Exempelvis den 88-åriga Gleisscykeln, som påverkar amplituden på solfläckscykeln. Sedan finns det 200-åriga cykler och mycket annat.

Bifogar en bild från Climatic Change Vol. 26, 1994 som visar hur MWP sammanfaller med ett extremvärde för solaktiviteten (uppmätt från berylliumisotoper). Vill du ha mer material så kan jag gräva fram det när jag kommit till jobbet.

Det tog en väldig tid för mig att läsa det där diagrammet, men om jag förstått det rätt innebär en hög solaktivitet en minskning av antalet berylliumisotoper (eftersom båda kurvorna minskar under de varma perioderna, nu och under MWP)?
Citera
2007-12-14, 18:47
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdavidsson
Detta blir mitt sista inlägg i denna tråden eftersom den helt flippat ut. Urusla lögner blandas med fåniga påhopp. Fakta är inte intressant i tråden längre. Anledningen till att allt flippat är förmodligen att det debatteras allt samtidigt. Frågorna är intressanta men det blir ingen fokus.
Därför, vi ses i de andra, bättre avgränsade, trådarna här på Natur, miljö och klimat.

Väl mött,

Kom igen nu! Sluta gnälla och gör så här istället: Presentera alla motståndares huvudargument och mörda dessa argument ett efter ett med utförliga källhänvisningar ( I de fall där matten inte är uppenbar). Detta utan att påpeka hur ful Quantilhos avatar är eller ondgöra dig över TrialByErrors skrattretande navelskåderi. Det kan du väl bjuda på!?!
Citera
2007-12-14, 19:19
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarmeyer
Kom igen nu! Sluta gnälla och gör så här istället: Presentera alla motståndares huvudargument och mörda dessa argument ett efter ett med utförliga källhänvisningar ( I de fall där matten inte är uppenbar). Detta utan att påpeka hur ful Quantilhos avatar är eller ondgöra dig över TrialByErrors skrattretande navelskåderi. Det kan du väl bjuda på!?!
Bättre fly än illa fäkta.
Citera
2007-12-15, 15:44
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Bättre fly än illa fäkta.

Det är problemet med miljötalibaner som hdavidsson. När han började inse att uppvärmingen inte bara beror på mänsklig aktivitet så rasar hela hans argumentation samman och han sticker. Jag har fortfarande inte fått svar från miljönissarna varför det globala klimatet i forntiden uppvisar så stora variationer. Det förhållandevis stabila klimat vi har nu har vi ju bara haft i ca 6-8 tusen år.
Citera
2007-12-16, 00:14
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimov
Det tog en väldig tid för mig att läsa det där diagrammet, men om jag förstått det rätt innebär en hög solaktivitet en minskning av antalet berylliumisotoper (eftersom båda kurvorna minskar under de varma perioderna, nu och under MWP)?

Japp. De är inverst sammankopplade. En hög solaktivitet innebär att det blir värre kosmiska strålar som når jorden och kan skapa beryllium på grund av solens starka koppling till solsystemets/jordens magnetfält. En lägre solaktivitet innebär att solens förmåga att skydda jorden från kosmisk strålning minskar och mer beryllium skapas.
Citera
2007-12-16, 12:43
Medlem
KarlPs avatar
Jag såg på filmen The great globalwarming swindle och där var det en meteorolog som sa att stormar och orkaner och tromber skapas för att det är kallt vid nordpolen och varmt vid ekvatorn.
Om då temepraturen nu kommer att bli varmare vid nordpolen så kommer dessa väderfenomen att minska och inte öka som media försöker skrämma oss att tro.
Intressant.
Citera
2007-12-16, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlP
Jag såg på filmen The great globalwarming swindle och där var det en meteorolog som sa att stormar och orkaner och tromber skapas för att det är kallt vid nordpolen och varmt vid ekvatorn.
Om då temepraturen nu kommer att bli varmare vid nordpolen så kommer dessa väderfenomen att minska och inte öka som media försöker skrämma oss att tro.
Intressant.

Det har jag också alltid trott. Låter logiskt. Är det någon som kan förklara hur utjämnad temperatur orsakar fler stormar?
Citera
2007-12-16, 18:10
Bannlyst
Personligen välkomnar jag den globala uppvärmningen med glädje. Jag ser det enbart som positivt om vi kan få några veckor längre sommar utöver de 3 futtiga månader vi har, samt att det kanske bara blir -20 istället för -30 när det är som kallast här i norrland.
Citera
2007-12-16, 18:21
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlP
Intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Smyrf
Det har jag också alltid trott. Låter logiskt. Är det någon som kan förklara hur utjämnad temperatur orsakar fler stormar?

Problemet ligger ju i att en högre medeltemperatur samtidigt jämnar ut temperaturgradienten mellan ekvatorn och polerna. Därför kommer frekvensen av stormar att gå ned.

Det som de borde säga är att en högre medeltemperatur kan orsaka kraftigare stormar. Ju högre vattentemperaturer desto mer energi kan en storm ackumulera. Så värre stormar kan det bli. Men fler stormar är bara felaktigt.
Citera
2007-12-17, 15:54
Medlem
Såg detta härom dagen:
http://www.science.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj?contentId=760313

och

http://www.blackwell-synergy.com/doi/abs/10.1111/j.1468-0459.2007.00328.x

En fråga också...

Finns det något ställe där dom kör en klimatmodell och jämför år efter år hur den stämmer med det verkliga vädret..vore kul att kika på ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in