Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
En liten undring.
När ni pratar om att det finns en konsensus bland forskarna, vad är det den då gäller?
...
När det gäller orsaken bakom den globala uppvärmningen och koldioxidens inverkan och förstärkningseffekter, så finns det väl ingen konsensus alls?
...
Vad menar ni egentligen när ni skriver att det finns en konsensus?
Läs vad jag skrev i ett av mina tidigare inlägg. Om du vill verifiera det jag skrev så kan du klicka på länken i detsamma.
Citat:
Finns det de som förnekar [att vi har en global uppvärmning]?
Japp, precis så är det.
Och de har klumpat ihop sig på ett sätt som är förbluffande. Där är en salig blandning med de mest varierande förklaringar:
Det blir kallare
Det blir varmare, men det är naturligt. Och även om det är onaturligt, så finns det ingen anledning till oro. Det är naturligt.
Temperaturen är oförändrad, det är fel på mätningarna.
Det blir varmare, men temperaturen är oförändrad, trots att det känns kallare.
Det blir något, men det beror inte på människan. Och även om det berodde på människan så är det ingen fara, för människan kan inte påverka klimatet.
Ett varmare klimat är toppen. Men det är inte människan som står för kalaset, och om det är människan så måste vi sätta fler människor på jorden. Fler människor = mer skoj.
CO2 är grönsaksföda, så mer CO2 är bra
CO2 minskar, men självklart inte om man mäter på Mauna Loa
CO2 ökar, men det är inte människans utsläpp, det är vulkanerna
CO2 ökar, och utsläppen är mänskliga, men beror mest på naturliga utsläpp från indier med Vindaloo-känsliga magar. Men eftersom indier, pga sitt klimat, är temperaturokänsliga bör inte utsläppen räknas.
CO2 styr inte temperaturen. Temperaturen styr CO2. Och eftersom temperaturen minskat ljuger forskarna om CO2-koncentrationen.
Pyttepyttepyttelite CO2 i atmosfären gör varken till eller från. Det är bara i höga koncentrationer som saker är farliga. Precis som med vaccin och invandring.
CO2-halten är mättad. Eller kanske inte mättad. Men typ. Hur som helst finns det inte plats för fler på CO2-molekylarbetsmarknaden.
Gud styr temperaturen. Och solen. Men gud skapade solen, så det blir ändå gud som drar längsta stråt.
Det är solfläckarna. Få solfläckar gör att det blir kallt, många gör att det blir varmt. Jättevarmt. Nu är det jättefå, men det är jättevarmt. Men inte här i Sverige i december, så forskarna har dragit in solen i konspirationen. Det är förjävligt. Någon borde dra dem inför rätta. Solfläckarna alltså. Och forskarna.
Det är kosmisk bakgrundsstrålning. Kosmisk bakgrundsstrålning i kombination med negativt tänkande gör att det blir gråa moln. Gråa moln liksom suger till sig vattenånga (tårar, svett och andra fukter). Och vattenånga är blir jättevarm, precis som tårar och svett. Sen är gråa moln jättedåliga på att blänka och då blir det varmt. Därför är moln en negativ och depressionsrelaterad feedback. Negativ betyder egentligen positiv. Där slår alarmisternas dubbeltänk tillbaka på dem själva, samtidigt som klimatsystemet bevisar sin förmåga att självreglera sin termostat.
Ismassan ökar, trots avsmältningen i arktis och världens glaciärer. Men om den nu ändå smälter så tar det lång tid innan folk blir törstiga.
Ismassan minskar där man gör rodelbanor, men i övrigt blir den tjockare. De sladdar så hemskt i rodel och hockey. Det är förklaringen. Glömde jag nämna hockeyrinkar? Och be mig inte gå in på Mann...
Det är inte fel på mätningarna, det är forskarna som hittar på alltihop och godtyckligt byter siffror.
Det är datat.
Det finns inget data.
Forskarna vägrar ge ut datat.
Data som finns tillgängliga är inga bra data, för de är ju tillgängliga. Och sen så finns det ju så otroligt mycket att välja på vilket är både skitjobbigt och jätteknepigt.
Det är en gigantisk konspiration av isarna, glaciärerna, haven, termometrarna och ekosystemen.
Och mitt i detta sporrar man varandra med högljudda bifall och låter galenskaperna fortgå. Den gemensamma fienden är vetenskapens rön och det hot som dessa upplevs utgöra pga potentiella ingrepp i vår valfrihet vad gäller att bränna in hundratals miljarder ton kol i atmosfären.
Det finns EN förklaringsmodell som håller måttet. Och det är väl inte så förvånande att det är vetenskapen som står för den.