Jag är rädd att du måste prata med din Lundakollega igen, för du har fått flera saker om bakfoten.
Citat:
Ursprungligen postat av hdavidsson
Vad gäller resurserna av fossila bränslen är det inte olja och gas som vi skall oro oss för, förutsatt att man önskar mindre av dessa varor, utan kolet.Olja och gas kommer att ta "slut" långt innan 2100, åtminstone den lättåtkomliga som vi nyttjar idag. Läs gärna Quantilhos och hans kollegors forskningsresultat om detta. Kolet finns det tyvärr mer av. Detta kol kan vi genom att tillföra en massa energi göra om till olja. På så vis kan vi fortsätta att använda olja när den är nästintill slut i marken.
Sant, förvisso. Men det finns stora frågetecken också kring kolet. Tidigare reservuppskattningar har radikalt skrivits ner de senaste åren. Och även om det visar sig att dessa koltillgångar faktiskt finns tyder mycket på att de antingen kommer ligga så djupt eller på otillgängliga/obehagliga platser med liten eller obefintlig infrastruktur att de kommer vara för dyra för att exploatera. Eller snarare, vindkraft och kärnkraft kommer att vara billigare och dessa två resurser är i praktiken obegränsade.
Eller som jag sade i en annan tråd:
https://www.flashback.org/showpost.php?p=12204781&postcount=15
Citat:
Nästa problem, möjlighet för Exxon, är att använda skifferolja i Kanada, något man börjar göra redan nu. (Min källa är en i frågan insatt Lundafysiker.) Genom att dra igång gamla stängda kärnkraftverk har man nu börjat utvinna denna olja. En energimässig idioti som trots allt blir genomförd eftersom man så gärna vill ha energin i flytande form.
Exakt hur mycket resurser det finns vet vi inte, men jag lovar det finns mer än vad som krävs för att sabba planeten.
Det finns ingen skifferolja i Kanada. Den finns i USA, och man har utan framgång försökt utvinna den i mer än 100 år. Det gick inte tidigare och kommer med stor sannolikhet inte att gå framtiden heller.
Vad som finns i Kanada är tjärsand ("oljesand"). Man räknar med att kunna utvinna 170 miljarder fat. Detta ska sättas i relation till världens totala reserver av konventionell olja som ligger någonstans kring 2000-2500 miljarder fat, om jag inte minns fel. Q kan säkert rätta mig annars. Dock är tjärsanden ungefär dubbelt så koldioxidintensiv som vanlig olja. Trots detta är det tydligt att tjärsanden int är något stort CO2-problem jämfört med vanlig olja eller gas, vilka i sig ju inte är några större problem.
Man har för övrigt inte alls återstartat några gamla kärnkraftverk för att driva processen. Vem skulle vara så dum att han alls stängde ett kärnkraftverk som är i gott skick nog att drivas vidare? Tjärsandsproduktionen drivs av naturgas. Man har däremot funderat på att använda bitumen, petroleumkoks(?) eller kärnkraft för att driva processen.
Citat:
Kanske borde vi lite oftare debattera effektproblemen istället för att bara prata om energiproblemen. Hur snabbt kan vi få upp en viss mängd olja/kol, hur snabbt kan vi få upp skifferoljan, när får vi energin från vindkraften och så vidare.
En mycket god idé.