2014-02-10, 21:00
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Än en gång! Ingen här ifrågasätter CO2 som växthusgas. Du skapar hela tiden halmdockor för att dra ned debatten till din nivå.
Nå, hur mycket värmer 400ppm CO2? Eller förnekar du ökningen i CO2 sen industrialismens början?
Citera
2014-02-10, 21:49
Medlem
Det blir patetiskt då man försöker få "skeptikerna" till att vara fanatiker.

Skeptikerna ifrågasätter "modellerna" som den enda sanningen. Och pekar på de dramatiska förändringar som hänt otaliga gånger genom historien.

De kan backa upp detta med vetenskaplig fakta. Låt diskussionen handla om detta. Finns massor att säga. För och emot.

Trist att tråden upptas av tämligen meningslöst ordbajseri som lika gärna skulle kunnat ha varit publicerat i Aftonbladet.

Detta är Flashback. Här tillåts vi tänka stort och fritt.
Citera
2014-02-10, 22:26
Medlem
Klimatskeptikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Du som söker definition av klimatförnekare...
Kortnamn: Klimatskeptiker
Signatur: Klimatet är en myt.
Kan det vara en Klimatskeptiker som döljer sig bakom detta?

Min namn och signatur är naturligtvis till för att reta ovetenskapliga IPCC-evangelister som skulle känna igen en vetenskaplig teori om den bet dom i baken.

Citat:
Definition enligt Wikipedia:
Klimatskeptiker kallas ibland personer som är skeptiska
mot en eller flera vanliga vetenskapliga eller politiska uppfattningar
relaterade till klimatförändringar orsakade av människan.

Ordet har ännu inte tagit sig in i SAOL…

Personligen är jag skeptisk till att definitionen i Wikipedia anger
"vetenskapliga eller politiska uppfattningar". IMHO är natur-
vetenskap i allmänhet inte en samling uppfattningar, även
om det ibland förekommer vetenskapliga kontroverser.
Jag kanske är fördomsfull, men jag tror att vetenskapliga kontroverser
är vanligare ibland t.ex. etnologer eller ekonomisk historiker än bland
matematiker och fysiker eller naturvetare i vid mening.
Men jag vet egentligen inte eftersom jag varken är etnolog eller
ekonomisk historiker.
Bland naturvetare är vetenskapliga kontroverser ovanliga, IMHO.
Jag tror att detta även kan sägas om tekniker och klimatologer, t.ex.

För att summera och inte komma för långt från ämnet:
– Man kan kalla dig Klimatskeptiker för klimatförnekare.

mvh/Bo S

PS. Jag borde kanske skrivit akademiska kontroverser i stället för
vetenskapliga kontroverser...

Terminologin är ju bara till för att vara ad hominem. När man inte har argument hittar man andra sätt att försöka komma åt de som inte håller med en.
Citera
2014-02-10, 22:35
Medlem
Klimatskeptikers avatar
Citat:
IPCC är inte en religion. Det är FNs klimatpanel, grundad av
United Nations Environment Programme (UNEP) och
World Meteorological Organization (WMO).
IPCC är en politisk organisation med en uppgift: att bevisa att koldioxiden är livsfarlig.

Citat:
Var har du varit de senaste 25 åren?
– En långsam men stadig uppgång av temperaturen på jordytan och i världshaven.
– Försurningen av världshaven som bl.a. orsakat att skaldjur får svårt att klara sig.
– Nya väderfenomen och rekord som orsakas av den förhöjda temperaturen.
Bara för att nämna några exempel...

Jo, ca 0,7°C varmare har det blivit på ca 100 år. Det stämmer ganska
bra med vad som kan förväntas av den förhöjda CO2-halten i atmosfären.
Här ska tilläggas att detta styrs av komplexa samband med flera parametrar som på
olika sätt samverkar. Haven utgör t.ex. en broms. Det tar längre tid att värma upp
haven än vad det tar att värma upp mark och luft. Atmosfären som "strålningsbroms"
eller "strålningsreflektor" har ett ganska komplext beteende. T.ex. kommer en större
del av strålningen från solen igenom atmosfären än av värmestrålningen från jorden.
Detta beror på strålningarnas helt olika spektralinnehåll. Från solen kommer ett vidare
spektra med bl.a. IR-strålning, synligt ljus och UV-strålning. Tillbaka från jorden på
väg ut mot rymden är det mest IR. Det är just IR-strålningen som växthusgaserna är
så bra på att reflektera tillbaka och därigenom värma jorden till en högre temperatur
än vad den skulle ha annars. Mera växthusgaser i atmosfären, mer värme kvar på
jorden.
Till detta kommer att väder varierar på ett till synes slumpmässigt sätt inom vida gränser.
Dessutom påverkar egenheter i jordbanan, jordaxelns lutning och precession och
solfläckar också temperaturen på jorden. Påverkan av dessa faktorer är känd och
måste räknas bort innan man kan se effekten av den ökade halten av växthusgaser.

Vetenskapsteori kan väl vara intressant, men ärligt talat lite "flummigt" i min mening.
Tacka vet jag matte och fysik. Komplettera med lite fördjupad
termodynamik, lite klimatologi, meteorologi och hydrologi och
du kommer att förstå sambanden mellan växthusgaser i atmosfären
och den globala uppvärmningen bättre än de flesta!

En av orsakerna till att jag tycker att vetenskapsteori är lite "flummigt"
är att begreppet inte väger in betydelsen av empiriska underlag.
Läs mer:
Definition av vetenskapsteori.
Jag tycker om när teoretiska modeller kan verifieras genom
att dom testas på verkligheten. Jag kanske är för verklighets-
nära…

mvh/Bo S
Ok, enligt IPCC själva kan inte temperaturökningen före 1945 tillskrivas koldioxiden av den enkla anledningen att vi inte hade ökat nivåerna nämnvärt innan dess.
1945 - 1975 blev det kallare.
1975 - 2000 har det blivit ca 0.4 grader varmare. Under 1980 och 1990 talet när ökningen var som snabbast kan minst 50% av temperaturökningen tillskrivas ökad solinstrålning enligt enligt en rapport som finns med i IPCC:s 4:e rapport (Joyce Penner).
Kvar blir max 0.3 grader som kan tillskrivas koldioxiden.
Det stämmer ganska bra överens med koldioxidens fysikaliska egenskaper. Det talar dock emot IPCC:s fabler om positiv feedback.
Senast redigerad av Klimatskeptiker 2014-02-10 kl. 22:56.
Citera
2014-02-10, 22:41
Medlem
Klimatskeptikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det har blivit varmare, 2013 var ett varmt år och 9 av 10 varmaste åren sedan 1850 har inträffat nu på 2000-talet. Tydligare kan ju inte värmeökningen bli! Undantaget, ett år, 1998 var extremt varmt på grund av el nino, så man kan inte jämföra medeltemperaturen med det året, som du tydligen gör. 1998 är ett undantag.

Att mer CO2 ger varmare klimat är det ingen som ifrågasätter.
Jo att det har blivit varmare förnekar jag inte. Det har blivit varmare i snart 500 år. Att de senaste åren är de varmaste under dessa 500 åren är inget konstigt.

Var hittar du att 2013 var ett varmt år i jämförelse med t.ex. 2002, 2006?
http://www.drroyspencer.com/wp-content/uploads/UAH_LT_1979_thru_January_2014_v5.61.png

2010 var det varmast året. Det var dock ett el nino-år så det är inget konstigt i det.

PS: jag räknar inte 1998. Jag borde ha skrivit 13 år, inte 15.
Citera
2014-02-10, 22:50
Medlem
Klimatskeptikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Nå, hur mycket värmer 400ppm CO2? Eller förnekar du ökningen i CO2 sen industrialismens början?

Menar du en ökning med 400ppm eller 400ppm totalt?
Så vitt jag vet har ingen förnekat att koldioxiden ökat.

Kika på den här bilden och tala sedan om för mig om vi har extrema värden nu...
Senast redigerad av Klimatskeptiker 2014-02-10 kl. 22:54.
Citera
2014-02-10, 23:05
Medlem
Klimatskeptikers avatar
Jag skulle vilja veta vad de troende har att säga om den här grafen

Tycker ni fortfarande att klimatmodellerna är bra?
Citera
2014-02-11, 00:11
Bannlyst
En försmak av det klimatskeptiska samhällets framfart då normala experter varnat för extremer

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/tusentals-hem-i-fara-efter-oversvamning_8979110.svd

http://www.dn.se/nyheter/varlden/varsta-snostormen-pa-ett-halvsekel/
Citera
2014-02-11, 03:09
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Euronics
En försmak av det klimatskeptiska samhällets framfart då normala experter varnat för extremer

I. http://www.svd.se/nyheter/utrikes/tusentals-hem-i-fara-efter-oversvamning_8979110.svd

II. http://www.dn.se/nyheter/varlden/varsta-snostormen-pa-ett-halvsekel/
I. En vinterstorm i Tokyo - (nu på vintern)

II. Themsen har svämmat över pga miljömyndigheter "misslyckats med att dränera lokala floder på rätt sätt"

OK. Då vet vi det.
Citera
2014-02-11, 03:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
I. En vinterstorm i Tokyo - (nu på vintern)

II. Themsen har svämmat över pga miljömyndigheter "misslyckats med att dränera lokala floder på rätt sätt"

OK. Då vet vi det.
Det har varit katstrofalt med regn sedan november i England, i USA var det rekordkallt, i Australien rekordvarmt och i Tokyo var det extremt med snö, dvs det extremväder som följer med klimatproblem.

Men apropå det, tycker du vi ska byta till uthålligare energisystem eller köra på som förut?
Citera
2014-02-11, 03:57
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Euronics
Det har varit katstrofalt med regn sedan november i England, i USA var det rekordkallt, i Australien rekordvarmt och i Tokyo var det extremt med snö, dvs det extremväder som följer med klimatproblem.

Men apropå det, tycker du vi ska byta till uthålligare energisystem eller köra på som förut?
Jag 'tycker' ingenting om energisystem. Är inte alls insatt.

Vad är ett "extremväder"??
Vad är skillnaderna mellan: 1.väder - 2.annat väder - 3.extremväder?
Citera
2014-02-11, 08:10
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det du hänvisar till är ett patetiskt försök att hålla liv i hockeyklubban. T.o.m. IPCC har numera förkastat hockeyklubban som de tidigare promotade, trots att den stred mot allt samlat vetande om vår historia och deras egen tidigare beskrivning av den medeltida värmeperioden.
Det där är trams. Den nuvarande temperaturökningen är snabb och ihållande, vilket framgår av diagrammet jag länkade till.
Citat:
Vad som orsakade värmeperioderna vet vi inte, det du hänvisar till ligger knappast bakom den medeltida värmeperioden. Jordbanevariationer är alldeles för långsamma processer och vulkaner kyler under korta perioder på något år.
Är vår värmeperiod exceptionell? Under den medeltida värmeperioden odlade man vindruvor och framställde vin i England. Nordborna på Grönland odlade korn. Vittnar tydligt om ett varmt klimat. Lokala temperaturförändringar? Knappast. Man ser samma sak i Kina där växtzonerna flyttade rejält norrut under den medeltida värmeperioden.
Man ser samma tendenser i det södra halvklotet även om det är ont om proxydata där.
Det är ingen tvekan om att klimatet har växlat på jorden, men det är ju inte det som diskuteras här.
Tråden handlar om den nuvarande värmeökningen och vad den beror på. Det är tydligt att du inte vill diskutera det.
Citat:
Än en gång! Ingen här ifrågasätter CO2 som växthusgas. Du skapar hela tiden halmdockor för att dra ned debatten till din nivå.
Det är ju detta som är centralt! Du vet att CO2 är en växthusgas. Alltså vet du att mer CO2 betyder mer värme. Problemet är att du inte vill erkänna det, och då hittar du på trams istället.

Svara ärligt på frågan: Leder mer CO2 i atmosfären till mer värme eller inte?
Ökningen är stor, från ca 280 ppm till ca 400 ppm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in