Citat:
Ursprungligen postat av martin_
Jag har nu följt den här tråden i ett år. Det är så våldsamt kul att se hur "alarmister" kommer och går. Retoriken är densamma, argumenten är desamma och kritiken mot "förnekarna" är densamma. Tror nästan att det är samma personer fast med olika konton?
Kan insigni och Dwain komma med lite fakta som stödjer era påståenden och det ni anser vara "korrekt". För det är i alla fall något som SubPrime gör, dock kan man ju alltid diskutera trovärdigheten. Quantilho gör också det trots att han inte har en lika utkristalliserad ståndpunkt. Det var allt jag ville säga!
P.S.
Jag har ingen egentlig åsikt i frågan utan försöker hålla mig så neutral jag kan men blir ganska upprörd på "alarmisternas" ständiga gapande utan tyngd.
"Alarmister"
Nåväl, detta lät ju spännande, jag kan inte påstå att jag har läst mer än kanske 10% av tråden, så jag gick tillbaka några sidor för att se när SubPrime hade något annat än ogrundade påståenden att komma med, jag kunde hitta ett inlägg med några länkar till olika foliehattar, var det det du syftade på eller höll han bättre kvalitet tidigare?
Jag medger att jag inte kommit med något särskilt heller, förutom debattartikeln som visar att man talade om global uppvärmning också på 70-talet med hänvisningar till den här undersökningen:
http://ams.allenpress.com/perlserv/?request=get-abstract&doi=10.1175%2F2008BAMS2370.1&ct=1 (AMS = American Meteorological Society), slutsatsen:
Citat:
While some media accounts did hype a cooling scare, others suggested more reasons to be concerned about warming. As for the published science? Reviewing studies between 1965 and 1979, the authors found that "emphasis on greenhouse warming dominated the scientific literature even then."
Dock anser jag att det är de som kommer med spektakulära påståenden som har bevisbördan. För 50 år sedan låg denna bevisbörda på de som påstod att en global uppvärmning pågår, nu när detta har blivit etablerad ligger bevisbördan på de som hävdar något annat.
EDIT: Här är en annan intressant artikel:
http://www.nytimes.com/2009/04/24/science/earth/24deny.html?_r=1