Får tacka möbelklister och Mark G... Om mark G har tid och lust så du gärna svara på mina följd frågor.
Citat:
Ursprungligen postat av Mark G
Media ska man nog inte tro på för mycket.
Okay jo så långt förstår jag att man måste bilda sig en egen uppfattning och vara väldigt källkritisk
Citat:
Detta är tämligen väl kartlagt.
Du vill inte utveckla detta mer? Hur har istiden kommit igång? För som jag förstår det så måste de varma strömmarna avstanna och sedan rubbas balansen.
Det betyder ju att det måste väl ha blivit ett varmare klimat för att isen ska smälta.
Citat:
Självfallet använder man alla historiska data som finns tillgängliga.
Okay ja det är kanske något som jag har fått om bakfoten då.
Det är ju väldigt mycket snack om medel temperaturen. Och båda sidorna hävdar olika. Den ena parten hävdar att temperaturen ökar. Medans den andra påstår att vi inte har sett någon större förändring. Kan man mäta temperaturen på olika sätt?
Du får gärna förklara lite närmare det där om djuren och människan som inte hinner anpassa sig. Antar att det handlar mest om djur som lever på de olika polerna. Men vi är väl båda överens om att det har hänt innan att klimatet har slagit om. Hur skulle djuren som lever på polerna hinna anpassa sig till det varmare klimatet? Vad jag kan förstå så är det ytan som de lever på som försvinner. Men det hade väl hänt i vilket fall som helst? Eller isbjörnarna hade hunnit utvecklas till vanliga björnar (tappat päls mm.) Och pingvinerna utvecklats så de klarade av varmare klimat?
Människan vad jag vet kan leva på vatten. Där har vi ju både Venedig och Amsterdam som bevis?
Citat:
Växthuseffekten och den globala uppvärmningen har varit känd bland naturvetare samt inom miljörörelsen i decennier innan Al Gore kom med i bilden.
Har du något hum om när detta först kom på tal om växthuseffekten? Vet om att under 70-talet så var det mycket skriverier redan då om vi var påväg in i en ny istid. Kommer inte ihåg detta utan bara fått det berättat att folk var redan då rädda för en klimatförändring. Fast åt andra hållet.
Borde vi inte vara mer rädda för att det ska bli istid istället för varmare?
Okay ja det kan jag hålla med om att vi har ambitioner men för det mesta är det ju bara att höja skatterna. Vi producerar ju som du sa inte "smutsig" el. Men vi köper ju in smutsig el. Så jag får inte det att gå ihop riktigt. Men det är ju mer politiskt inriktat så det behöver vi ju inte gå in på här.
Citat:
Tycker du att Al Gore är mer skrämmande än klimat hotet?
Jag tycker kanske inte att Al Gore som person är mer skrämmande. Utan att just En person kan ha så stort inflytande på så mycket folk. Visst han är en talesman och informatör. Men tror du inte det hade blivit ett mer seriöst om en klimatforskare hade haft den positionen? Som en dåligt exempel så går jag ju inte till en renodlad bilhandlare och frågar vad som är fel på min bil. Utan till en verkstad.
Du själv verkar ju vara lite osäker på honom att man inte ska lyssna på allt som han säger. Är inte du själv rädd att en människa som en hel värld lyssnar på plötsligt slinker in att "vi borde förbjuda all export och import med länder som inte uppfyller dessa normer". Jag kanske tar på mig folie hatten i onödan. Men han är väl politiskt intresserad?
Det är kanske bara jag som är lite väl orolig för politiker. Men jag hade litat mer på en klimatforskare som hade stått där framme. Och inte bara en utan massor med forskare.
Tycker bara det är konstigt att de har kommit fram till något sådant obehagligt som styr våran framtid. Och den ända som syns i media och har gjort en egen film är Al Gore. (Nu påstår jag inte att så är fallet men) Det kan kanske vara lika väl att han vill tjäna grova pengar, bli känd och president igen. Och vill vi ha en sådan person som gör allt för att synas? Som sagt jag påstår inte att det är så. Men pengar och makt har vi sett många dåliga exempel på innan.
Edit:
Jag kom på ännu en fråga som någon kanske kan svara på. Hur långt fram i tiden måste klimatförändringen ta innan det inte är ett
klimat hot utan en
klimatförändring som är helt naturlig? Handlar det om 500 år eller 1000 år?