2008-07-30, 17:09
Medlem
Jerka^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seb-
Det var mig veterligen få av artiklarna jag postade som nämnde koldioxid som en faktor tillsammans med solen, eller den dominanta faktorn, men ett ex. är ju NASA-studien. Henrik Christiansen och Eigil Friis-Christensen kom fram till att solen var den drivande faktorn i klimatförändringarna och blogginläggen (eller artiklarna), som skrevs av forskare, hade ju också liknande slutsatser.

Här följer fler artiklar och studier om solen och kosmiska partiklar och dess relation till de s.k. klimatförändringarna:

Sun's Output Increasing in Possible Trend Fueling Global Warming (Space.com)
Ice cores show sun, not humans, controlling Earth's climate (Dennis Avery, M.S. Agricultural Economics)
Solar Activity: A Dominant Factor in Climate Dynamics (Dr. Theodor Landscheidt, Schroeter Institute for Research in Cycles of Solar Activity)
Solar Variability and Climate Change (Willie Soon, Ph.D. Astrophysics, Harvard)
Canadian Climatologist Says Sun Causing Global Warming (Dennis Avery, M.S. Agricultural Economics)
Climate History and the Sun (PDF) (Sallie Baliunas Ph.D. Astrophysics, Willie Soon Ph.D. Astrophysics)
Cosmic Rays and Climate (The Danish National Space Center)
Cosmic rays and Earth's climate (Steve Milloy, B.A. Natural Sciences, M.S. Health Sciences)
Cosmoclimatology: A new theory of climate change (The Danish National Space Center)
Why So Hot? Don't Blame Man, Blame the Sun (Sallie Baliunas, Ph.D. Astrophysics)

Sedan är det ju givetvis så att solteorin just nu bara är en teori, som har accepterats som trovärdig av vissa men som fortfarande debatteras, men koldioxidteorin är ingalunda "färdig debatterad" och står inte på någon stark bevisgrund inför forskarnas kritiska ljussken. Det är just därför vi vill se bevis som stärker påståendena om "konsensusen" och bevis, helst ej baserade på klimatmodeller, för koldioxidteorin. Det är det hela diskussionen cirkulerar kring i trådarna - ingen konsensus (och därmed ingen avslutad debatt) och inga starka hållbara bevis, ändå denna alarmism överallt och snack om att införa nya klimatskatter för att "bekämpa klimatförändringarna".
Jag läste igenom alla länkarna igen. Inget nytt under solen, det är tämligen försiktiga uttalanden utom i de texter som kan kategoriseras som rena debattartiklar.

Det verkar som om Svensmark själv är den största förespråkaren av teorin om de kosmiska partiklarnas inverkan på klimatet. Hans rön är på inga sätt oomstridda. Här är t ex en artikel som hänvisar till några av de publicerade rapporterna i debatten: http://environment.newscientist.com/channel/earth/climate-change/dn11651

Jag vill hävda att teorin om koldioxidens värmande effekt står på ganska solid vetenskaplig grund. Mer om det nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Quantilo
Det är nog ytterst få forskare som är beredda att tillskriva hela uppvärmningen på en enda faktor, möjligen undantaget CO2-kramarna. Fast det myglar ju på sätt och vis genom att räkna in diverse feedbackprocesser i koldioxidens effekt.

Givetvis vore stora laboratorieexperiment att föredra men det i är inte alltid det går. Däremot kan man enkelt göra mätningar på hur mycket absorptionen ökar i en glaskula när CO2-halten dubblas. Vilket man gjort och funnit att dessa ändringar är små. Vidare är ju hela CO2-molekylens IR-absorption väl undersökt.

Sedan är det ju alltid en knepig fråga med feedbackprocesser och hur små ändringar kan leda till mer. Fast ska man börja räkna in alla tänkbara feedbackprocesser i koldioxiden så bör man ju också göra det i exempelvis solens variationer, eller antalet klimatpåverkande sjörövare. IPCCs hantering av feedbackprocesserna är tveksam eftersom de generaliserar in allt möjligt under CO2 under suspekta och oklara former. Hur stor del av albedoeffekten ska gå in under CO2 och hur stor del under solprocesser och kosmisk strålning kan man ju fråga sig.

Det finns ingen regel. Naturvetenskap beror inte av majoritetens åsikter. Vi kan ju för enkelhetens skull hålla oss till modernare teorier om du känner dig lite mossig på vetenskapshistorian. När nästan alla forskare är eniga om en sak så behöver det inte vara så. Nästan alla forskare var eniga om rasbiologins korrekthet, men verkligheten var annorlunda. Nästan alla forskare var eniga om att statistisk mekanik var tokerier, sedan fick Boltzmann rätt ändå. Nästan alla forskare var eniga om att kvantmekanik var humbug, men idag är det en fundamental gren. Nästan alla forskare var överens om att plattektoniken var fel, men idag har vi gett Wegener rätt. Listan kan jag fortsätta mycket långt. Vad forskare anser om en teori och huruvida de är eniga eller inte är ingen garanti för att det är korrekt. Det utvisar bara överensstämmelser mellan experiment och observationer med teorin.

Växthuseffekten (som för övrigt domineras av vattenångan är på jorden) är ju påvisad och experimentellt fastställd, men det är ju inte den vi diskuterar. Det som är relevant här är ju antropogen klimatpåverkan (AGW) och det är en helt annan sak. Så blanda inte ihop växthuseffekt och AGW.
Växthuseffekten må vara påvisat, men AGW är bara en teori som inte är ordentligt fastlagd.
Du är fortfarande orättvis när det gäller paradigmskiftena inom vetenskapen.

Antropogen global uppvärmning är en teori som vilar på observationer och simuleringar. Det finns rapporter som stödjer den, det finns rapporter som stödjer andra faktorer och det finns t o m rapporter som motsäger den. I detta bevisläge tycker de flesta forskare att teorin är den mest rimliga.

Om det fanns ovedersägliga bevis för att teorin inte stämde skulle merparten av forskarna ändra sig, men det gör det inte. Anledningen till att cosmic ray-teorin och solstrålningen inte vunnit någon större acceptans bland forskarna är att de inte tycker de håller måttet. Det är möjligt att det sker ett paradigmskifte i framtiden, men om bevisen inte duger för att omvända en större del av världens ledande klimatforskare så duger de inte för att omvända mig heller.
Citera
2008-07-30, 18:49
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Det är inget problem, utan det är just det som är styrkan. Vi har en historia att jämföra med och det som händer nu har bevisligen hänt tidigare utan att människan var inblandad. Däremot finns det inte något historiskt bevis för antropogen klimatpåverkan, faktum är att det inte ens finns några observationer att verifiera modellen mot förutom de observationer som själva modellen bygger på. Det skriker ju tveksamhet och godtycklighet lång väg.

Jag måste säga att jag blir väldigt förvånad över dina resonemang. Är du verkligen forskare? Du verkar synnerligen fastlåst och har uppenbara problem med att acceptera att verkligheten är mycket komplex och man kan verkligen inte ta något för givet. Om du är forskare så borde du ha lärt dig det, men du har kanske inte forskat så länge?

Det finns inga bevis för att det som händer nu har hänt förut! Jag börjar bli utled på dina gissningar och antaganden. Det är sorgligt att några personer verka köpa allt du skriver, enkom för att du säger att du forskar.
Citera
2008-07-30, 19:45
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag måste säga att jag blir väldigt förvånad över dina resonemang. Är du verkligen forskare? Du verkar synnerligen fastlåst och har uppenbara problem med att acceptera att verkligheten är mycket komplex och man kan verkligen inte ta något för givet. Om du är forskare så borde du ha lärt dig det, men du har kanske inte forskat så länge?

Det finns inga bevis för att det som händer nu har hänt förut! Jag börjar bli utled på dina gissningar och antaganden. Det är sorgligt att några personer verka köpa allt du skriver, enkom för att du säger att du forskar.
Hela prognosen för hur åt helvete det kommer gå med jorden om vi inte höjer koldioxidskaterna till en tredjedel av Sveriges nivå är ett enda stort jävla antagande. DET litar du fullständigt på. Men tänka kritiskt kan du inte. Hade du inte en akademisk examen påstod du?
Citera
2008-07-30, 20:17
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Hela prognosen för hur åt helvete det kommer gå med jorden om vi inte höjer koldioxidskaterna till en tredjedel av Sveriges nivå är ett enda stort jävla antagande. DET litar du fullständigt på. Men tänka kritiskt kan du inte. Hade du inte en akademisk examen påstod du?

Och hur kritiskt tänker man om man tycker att klimatfrågan handlar om CO2-skatten?
Citera
2008-07-30, 20:27
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Och hur kritiskt tänker man om man tycker att klimatfrågan handlar om CO2-skatten?
Det är precis det den handlar om. En fantastisk möjlighet att dra in stora mängder pengar i skatt. Idioterna applåderar rånet.

Eller bevisa här och nu att människans CO2-utsläpp orsakar en uppvärmning av atmosfären. Det är du som vill ta mina pengar, så du har bevisbördan.
Citera
2008-07-30, 20:35
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Det är precis det den handlar om. En fantastisk möjlighet att dra in stora mängder pengar i skatt. Idioterna applåderar rånet.

Eller bevisa här och nu att människans CO2-utsläpp orsakar en uppvärmning av atmosfären. Det är du som vill ta mina pengar, så du har bevisbördan.

Om politikerna vill pressa ur oss mera skatter, så har de inga svårigheter att hitta på anledningar. De behöver inget skenande klimat för den saken. Tror man det, så är man en jubelidiot.
Citera
2008-07-30, 20:35
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:

Svara på detta inlägg istället för att smita undan igen. Vad är du uppe i nu? 15 undanflydda frågor.
https://www.flashback.org/showpost.php?p=12197965&postcount=3420

Men det är ju fint att du visar ett praktexempel på hur alarmister argumenterar. "Bemöt inte det vetenskapliga - angrip personen - återupprepa mantrat"

Sannerligen tragiskt...
Citera
2008-07-30, 20:57
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Svara på detta inlägg istället för att smita undan igen. Vad är du uppe i nu? 15 undanflydda frågor.
https://www.flashback.org/showpost.php?p=12197965&postcount=3420

Men det är ju fint att du visar ett praktexempel på hur alarmister argumenterar. "Bemöt inte det vetenskapliga - angrip personen - återupprepa mantrat"

Sannerligen tragiskt...

Jag svarade förut.

Du hittar på allt möjligt för att slippa diskutera färdigt "det naturliga" i klimatförändringen. Frågan är uppenbarligen besvärande för dig.
Citera
2008-07-30, 21:15
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Om politikerna vill pressa ur oss mera skatter, så har de inga svårigheter att hitta på anledningar. De behöver inget skenande klimat för den saken. Tror man det, så är man en jubelidiot.
Du missade beviset.
Citera
2008-07-30, 21:33
Bannlyst
Staterna kan väl ta in skatt hur som helst, saken med växthusskatterna är att det är en global skatt, enligt många första steget till en global valuta, men då det kanske inte är så poplärt bland alla så kallar de det hela kol-krediter, men snart kanske vi har vattenkrediter, köttkrediter och vem vet var det kan sluta.

Hur som helst handlar det om pengar och makt, inte om att rädda jorden undan de hemska människorna.

Vetenskapligt är det en svår disskusion då det finns en sida där politiker, massmedia, FN, IPCC och tiotals miljarder dollar som hävdar att människan orsakar en uppvärming. De har bestämt sin ståndpunkt och tittar bara på de uppgifter som stödjer deras ståndpunkt och om de inte hittar något så ändrar de sina data eller hittar falska data, allt kan köpas för pengar.

Intressant att se folk från Al Gore till Gorbatjov samarbeta, det hela kommer uppifrån, FN bland annat och har nu letat sig ned till den vanliga personens vardag efter massiv propaganda. När man hört något åtta gånger så är det svårt att skydda sitt undermedvetna mot propagandan, kan tänka mig att de som tar del av massmedia har hört om detta några hundratalet eller tusentalet gånger.
Citera
2008-07-30, 21:43
Medlem
Den här artikeln från PEW center tyckte jag var rätt bra. Om man man av någon anledning ej gillar PEW så finns det i alla fall referenser till många vetenskapliga artiklar. Den korta beskrivningen hur forskarna jobbar med modeller för att förstå vad som orsakar klimatförändringarna tyckte jag var intressant.

http://www.pewclimate.org/docUploads/PewSB1-Attribution-SMALL_102606.pdf
Citera
2008-07-30, 21:45
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jin83
Staterna kan väl ta in skatt hur som helst, saken med växthusskatterna är att det är en global skatt, enligt många första steget till en global valuta, men då det kanske inte är så poplärt bland alla så kallar de det hela kol-krediter, men snart kanske vi har vattenkrediter, köttkrediter och vem vet var det kan sluta.

Ja konspirationsteorierna är i full gång. Inte funderat på att bli Sci-fi författare?

Doha-rundan sprack och inget nytt världshandelsavtal och du snackar om global valuta. Kanske dags att nypa dig i armen snart så du vaknar upp till verkligheten.

Fast med tanke på dina siffror på 50 Miljarder US$ i kostnader, så förvånar mig inte mycket längre när det gäller dig. Väntar fortfarande på svar (som aldrig lär komma)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in