Citat:
Ursprungligen postat av zek
Vad jag har hört, och som även framgår av artikeln som du länkat till, är att hans pessimistiska syn är omstridd.
Har jag skrivit att jag tror att det fossila bränslena räcker hur lång tid som helst?
Om IPCCs scenarier inte är genomtänkta, utan överdrivna, hur kommer det sig att de förutsägelser de gjorde för fem år sedan stämmer i underkant med det vi ser idag?
Det tror du?
Om de vore baserade på felaktiga antaganden, hur kommer det sig att ingen kan presentera en respekterad artikel som fortfarande förklarar den klimatutveckling vi sett, och förkastar den klimatutvecklingen IPCC förutsäger?
Det är väldigt lätt att förkasta andras forskning när man själv inte behöver presentera något bättre alternativ.
Jag kan rekommendera att du läser mer än rubrikerna.
Har jag skrivit att jag tror att det fossila bränslena räcker hur lång tid som helst?
Om IPCCs scenarier inte är genomtänkta, utan överdrivna, hur kommer det sig att de förutsägelser de gjorde för fem år sedan stämmer i underkant med det vi ser idag?
Det tror du?
Om de vore baserade på felaktiga antaganden, hur kommer det sig att ingen kan presentera en respekterad artikel som fortfarande förklarar den klimatutveckling vi sett, och förkastar den klimatutvecklingen IPCC förutsäger?
Det är väldigt lätt att förkasta andras forskning när man själv inte behöver presentera något bättre alternativ.
Jag kan rekommendera att du läser mer än rubrikerna.
Givetvis är han omstridd. Men så är även IPCC och många andra.
Nej, men om du köper IPCCs scenarios rakt av så betyder det ju att du accepterar deras modell med oändliga fossila bränslen. Kanske inte så genomtänkt?
Kan vara ren tur. Som vetenskapsmän vet vi båda två att det krävs mer än en lyckad förutsägelse för att visa att något är korrekt. Med bara ett försök kan vi ju inte utesluta ren tur och det är ju lång väg kvar till 2100 och mycket kan hända innan dess. Speciellt om fossila bränslen sinar.
Jag har inte heller förkastat deras forskning utan lyft fram seriös kritik mot felaktiga antaganden. Du däremot verkar ju åtgå från att allt är helt korrekt med deras beräkningar och det är just sådan kvickhet till att acceptera saker för snabbt som kan leda till förhastade slutsatser och resursslöseri.
Givetvis läser jag mer än rubrikerna, men det är ju många som bara läser rubrikerna då dessa på något sätt lyfter fram själva essensen i budskapet. Vill du förneka att det handlar om ren skrämselpropaganda i rubrikerna? Även om de vetenskapliga och djupare diskussionerna går i ett annat spår så matas ju allmänheten med ren skrämselpropaganda och förenklade versioner avsedda för att rättfärdiga olika saker.
Tänkte mer att en sådan bil funkar utmärkt som promotor för elbitar och attraherar mer uppmärksamhet för eldrift. Att den dessutom är snabb och tuff är ju bara en bonus.