Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Själv finner jag bloggkritiken av filmen ologisk. Filmen slog fast att CO2 ökar som en följd av uppvärmning (solvariationer). När CO2 ökar i atmosfären ökar temperaturen ytterligare (feedback). Cykeln bryts när solaktiviteten påverkar klimatet mot lägre temperaturer, detta gör att även CO2-halten i atmosfären till slut också sjunker (lägre kvantiteter svettas ut, koldioxid återvänder till havet, binds i kalksten m.m, eller vad man nu tänker sig).
Människans bidrag till koldioxidhalten är i dagsläget ca 5%.
Inget av detta motsägs av bloggen, eller missade jag något?
Med andra ord, en begränsad ökning av temperaturen p.g.a variationer i solaktivitet kommer alltid att slå igenom mycket kraftigare än mänsklig verksamhet eftersom den förra verkar över ett så brett spektrum (vulkaner, djur, förmultnande växter, oceanerna). Naturliga koldioxidutsläpp står alltså för en dominerande mängd av den koldioxidfeedbacksuppvärmning som kan komma ifråga.
Människan skulle behöva öka sina koldioxidutsläpp många gånger om för att ens komma upp som en jämförbar faktor med de övriga. Annars blir det helt enkelt försumbart. Solen behöver ju bara värma upp jorden lite mer för att trumfa industriutsläppen vad gäller feedbackfaktorn. (Då blir det måhända åtskilligt varmare än idag, såsom under medeltidens varmperiod t.ex.)
Naturliga koldioxidfluktuationer i atmosfären kontra konstgjorda sådana blir som skillnaden mellan en exponentiell respektive en aritmetisk skala.
Uttrycker jag mig klart? Hänger ni med?
Så vitt som jag förstått saken så har du alldeles rätt.
Vidare kan ju inte människans koldioxidutsläpp öka hur mycket som helst. Det finns helt enkelt inte tillräckligt mycket fossila bränslen för att realisera IPCCs domedagsscenarios. När man modellerar är det ju inga problem att använda hur mycket gas, olja och kol som helst men i verkligheten måste man hitta bränslet samt exploatera det innan man kan förbränna det.
Något jag snart ska föreläsa om på en klimatkonferens!