2007-02-16, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zek
Men att det finns resultat och fakta på vilka progonserna bygger borde väl vara ganska klart?

Gör det? Skulle du vilja vara så vänlig och hänvisa till några av dem resultaten och faktan Zek.

Citat:
Okej, jag kan förstå din synvinkel, men vi har också en försiktighetsprincip som säger att vi ska undvika teknik som vi misstänker skadar oss i längden. När det gäller klimatfrågan och co2-utsläppen så har denna försiktighetsprincip ignorerats,..

Men försiktighetsprincipen är inte intressant gällande IPCCs resultat?

Citat:
..vilket vi ser konsekvenserna av nu.

Vilka konsekvenser är det vi ser Zek?

Mvh
Jens
Citera
2007-02-16, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nistru
Nej inte nu

Läste delar av boken för nåt år sen o gjorde lite stickprov. Kanske lånar boken och återkommer med grund att stå på.

Ok, så då kan man säga att den enda befogade kritiken, var mot dig? För att din kritik inte hade någon grund (än så länge i alla fall. Jag avvaktar).

Citat:
Ursprungligen postat av nistru
Det är ju ett jätteprojekt som täcker många olika områden. Så egentligen är väl Lomborg lika kvalificerad som någon att försöka.

Klok kommentar. Boken är ett jätteprojekt, och som du säger så täcker boken många olika områden. Områden som har det gemensamt att resultaten av forskningen från dem presenteras i mångt och mycket som statistik. Att Lomborg är professor i statistik, kan det vara en bra kvalifikation på den som har sammanställt boken?

Mvh
Jens
Citera
2007-02-16, 20:30
Medlem
zeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Det är klart att det finns fakta och resultat som underbygger teorin men dessa i sin tur är ganska ointressanta om man drar fel slutsatser från dem.

Peak oil-diskussionen får vi ta i en annan tråd. Svaret på din fråga är att jag anser att peak oil-teorin är mycket mer beprövad än vad klimatförändringsteorierna är. Kolpeakar, oljepeakar och gaspeakar har vi redan sett på flera ställen och själva teorin och analysen av dem har nästan 100 år på nacken, Hubbert var ju inte den första som analyserade produktion av ändliga resurser även om han myntade begreppet. Spekulativiteten är mycket mindre då systemet är mindre komplext och innehåller mycket färre okända parametrar och okända processer.

Det tycker inte jag, och det är en mycket mer omstridd fråga än klimatet. Men vi är överens om att ta detta i en annan tråd.

Citat:
Min motfråga blir då följande. Om du accepterar peak oil-teorin och samtidigt köper IPCCs teorier som står i konflikt med peak oil, ser du inte ett problem då?

Jag respekterar Alekletts tolkning, men jag har inte accepterat den fullt ut än. Jag tror att den är för pessimistisk.

Citat:
Beträffande transportsektorn så hoppas jag att eldrift slår igenom storskaligt inom en snar framtid. Vore så mycket smidigare och effektivare.

Där är vi överens, och av vilken anledning kanske inte är så viktigt så länge förändringen sker.

Citat:
Försiktighetsprincipen är ytterst subjektiv och går att vrida och vända hur man vill. Människan är en problemlösande varelse, det är fegt och reaktionärt att undvika saker av rädsla för negativa konsekvenser när man istället kan lösa problemet. Det är också frågan om vi verkligen ser negativa konsekvenser. Det är mest en värdefråga beroende från vilken utgångspunkt man väljer.

Men du tycker ju att det inte finns något problem?
Citera
2007-02-17, 14:58
Medlem
DIF1891s avatar
Citat:
Beträffande transportsektorn så hoppas jag att eldrift slår igenom storskaligt inom en snar framtid. Vore så mycket smidigare och effektivare.
Absolut! Jag har själv en Toyota Prius, mest därför att jag personligen vill bli kvitt oljeberoendet, och samtidigt inte göda etanolindustrin. Med en sådan hybridbil kommer man tyvärr bara halvvägs. Men utvecklingen går som bekant framåt. Chevrolet Volt kanske kan vara nästa bilinköp?
Citera
2007-02-17, 21:43
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Jag respekterar Alekletts tolkning, men jag har inte accepterat den fullt ut än. Jag tror att den är för pessimistisk.

Där är vi överens, och av vilken anledning kanske inte är så viktigt så länge förändringen sker.

Men du tycker ju att det inte finns något problem?

Återigen så blir det ju ett problem. Accepterar man peak oil och att fossila bränslen är ändliga så står det i konflikt med IPCCs scenarios där man utgår från att det finns hur mycket fossila bränslen som helst att elda. Det är helt klart ett antagande som inte är korrekt.

Jag menar snarare att problemen är överdrivna. Holland har som exempel legat under havsytan i flera hundra år, utan att det varit något man brytt sig speciellt mycket om. Det är ingen domedag att havsytan höjer sig utan kräver bara anpassning, som i detta fall inte är speciellt svårt att åstadkomma. Likaså torka och ändrade väderförhållanden, det är inte heller ett ödesdigert problem utan kräver bara anpassning i form av konstbevattning, ändrade grödor eller liknande.
I media och av en del forskare däremot uppmålas det hela som om att världen ska gå under, alla ska dö och allt blir svart. Det är ren skrämselpropaganda och får en att undra bakom motiven bakom budskapet.
Citera
2007-02-17, 21:48
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIF1891
Absolut! Jag har själv en Toyota Prius, mest därför att jag personligen vill bli kvitt oljeberoendet, och samtidigt inte göda etanolindustrin. Med en sådan hybridbil kommer man tyvärr bara halvvägs. Men utvecklingen går som bekant framåt. Chevrolet Volt kanske kan vara nästa bilinköp?

Haha. Jag har bara en cykel Havremotorn är bäst.

Elbilar kommer definitivt att bli något som tar mer plats i framtiden. Elmotorer är sjukt mycket effektivare än bränsleceller (cirka 50% verkningsgrad) och förbränningsmotorer (runt 30% verkningsgrad), dessutom finns redan distributions/transmissionsnätet så övergången vore billigare och enklare än exempelvis via vätgas.

Chevrolet Volt är helt klart ett intressant alternativ, även om jag hellre skulle ha en Tesla Roadster i mitt garage.

Tesla Roadster
Citera
2007-02-18, 16:13
Medlem
zeks avatar
Citat:
Återigen så blir det ju ett problem. Accepterar man peak oil och att fossila bränslen är ändliga så står det i konflikt med IPCCs scenarios där man utgår från att det finns hur mycket fossila bränslen som helst att elda. Det är helt klart ett antagande som inte är korrekt.

Hmm, tror att det är dags att skapa en Peak Oil-tråd. Men för att göra en lång historia kort så litar du mer på Aleklett än IPCC?

Jag tror att det är där våra åsikter går isär, men kärnan i ditt resonemang är alltså att Peak Oil "tar ut" växthuseffekten.

Citat:
Jag menar snarare att problemen är överdrivna. Holland har som exempel legat under havsytan i flera hundra år, utan att det varit något man brytt sig speciellt mycket om. Det är ingen domedag att havsytan höjer sig utan kräver bara anpassning, som i detta fall inte är speciellt svårt att åstadkomma. Likaså torka och ändrade väderförhållanden, det är inte heller ett ödesdigert problem utan kräver bara anpassning i form av konstbevattning, ändrade grödor eller liknande.
I media och av en del forskare däremot uppmålas det hela som om att världen ska gå under, alla ska dö och allt blir svart. Det är ren skrämselpropaganda och får en att undra bakom motiven bakom budskapet.

Det är inte den bilden som förmedlas. Då tror jag att du misstolkat media. Det är ingen, inte ens aftonbladet, som påstår att världen ska gå under och att allt ska bli svart. Däremot för Aftonbladet, som här får representera sensationsmedierna, fram bilden att klimatförändringarna kommer att påverka oss, både negativt och positivt.

De påpekar t ex att de torra områdena kommer att bli torrare och antyder möjligen att södra delarna av Sverige kommer löpa ökad risk för översvämmningar. De spekulerar också att skidsäsongen kommer att påverkas och att vintersportanläggningarna kommer att få det svårare att gå ihop ekonomiskt.

Domedagsprofetior?
Citera
2007-02-18, 17:16
Medlem
Made of stones avatar
Jag har inte läst igenom hela tråden men här är mina tankar om växthuseffekten:

- I medierna så pratas det ofta om att det är viktigt att vi i Sverige ska spara energi, använda lågenergilampor osv. Jag kan förstå att det är bra om man inte använder bilen i onödan och så, men: i Sverige så får vi den absoluta majoriteten av all el ifrån kärnkraft och vattenkraft. Dessa släpper ju ut 0% växthusgaser inte sant, varför ska vi då snåla på elen?

- All den olja som finns bevarad på jordklotet kommer ju att användas så att säga, så går det egentligen att stoppa växthuseffekten?
Citera
2007-02-18, 18:20
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Hmm, tror att det är dags att skapa en Peak Oil-tråd. Men för att göra en lång historia kort så litar du mer på Aleklett än IPCC?

Jag tror att det är där våra åsikter går isär, men kärnan i ditt resonemang är alltså att Peak Oil "tar ut" växthuseffekten.

Det är inte den bilden som förmedlas. Då tror jag att du misstolkat media. Det är ingen, inte ens aftonbladet, som påstår att världen ska gå under och att allt ska bli svart. Däremot för Aftonbladet, som här får representera sensationsmedierna, fram bilden att klimatförändringarna kommer att påverka oss, både negativt och positivt.

De påpekar t ex att de torra områdena kommer att bli torrare och antyder möjligen att södra delarna av Sverige kommer löpa ökad risk för översvämmningar. De spekulerar också att skidsäsongen kommer att påverkas och att vintersportanläggningarna kommer att få det svårare att gå ihop ekonomiskt.

Domedagsprofetior?

Nu är det ju inte så att Aleklett är ensam om att driva peak oil, utan hela ASPO finns ju också med i bilden. Peak Oil är också en enklare teori än vad förutsägelse av klimatförändringar är, eller det kanske du inte håller med om?
Kärnan i mitt resonemang är snarare att IPCCs scenarios inte är speciellt genomtänkta och överdrivna eftersom de förutsätter att de fossila bränslena är oändliga. Tror du verkligen på att de fossila bränslena räcker hur länge som helst?
IPCCs siffror är baserade på felaktiga antaganden och måste revideras/omarbetas så att ny kunskap kan infogas i beräkningarna. Vad som händer därefter blir väldigt intressant.

Knappast, jag vet inte riktigt vad du ser på för media men allt jag hör är tämligen dramatiska saker. Media överdriver enormt, likaså somliga politiker.
Lite blandade rubriker från Aftonbladet som exempel: "Räddad - från soldöden", "Dödens hetta", "Vårt land dränks", "Politikerna känner inte kniven mot strupen", "Forskare varnar: Klimathotet kan bli kejsarpingvinens död.". Det är skrämselpropaganda som förmedlas till allmänheten i syfte för att vinna politiska poänger på teorier som inte bemötts av solid vetenskaplig kritik eller analys. Om du noterar ordvalen och jämför med andra domedagsprofetsior om global avkylning, atomvinter och kärnvapenkrig så finner du samma typ av retorik.
Citera
2007-02-18, 18:56
Medlem
Citat:

Domedagsprofetior?

Från aftonbladets sida om Klimathotet - Laddad titel, låter lite
Citat:
Domedagsprofetior?
http://www.aftonbladet.se/ettor/webb/3320_normal.html

Aftonbladet på Tuvalu – de dödsdömda paradisöarna ”Om 30 år är allt slut”. Funafuti förvandlas till sand och sten.
http://www.aftonbladet.se/vss/klimathotet/story/0,2789,994381,00.html

Så blir vädret i Sverige om 50 år "Södra Europa blir outhärdligt hett och torrt under sommaren. Stora delar av Afrika och Asien drabbas av väderkatastrofer och blir obeboeliga."
http://www.aftonbladet.se/vss/klimathotet/story/0,2789,931174,00.html

När vattnet kommer Stadshuset mitt i havet – om 40 år.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,922652,00.html

”Det är väldigt bråttom”, ”GÖR NÅGOT – NU!”, Tv-meteorologerna manar till snabbhet
Klimatförändringarna hotar våra liv. Det är väldigt väldigt bråttom, säger Pär Holmgren, meteorolog på SVT.
Isarna smälter, städer läggs under vatten och människor flyr för sina liv - på grund av miljön.
Rapport efter rapport målar upp en skrämmande framtid. De skyldiga är vi själva och det är bara vi som kan hejda utvecklingen.
http://www.aftonbladet.se/vss/klimathotet/story/0,2789,922657,00.html

Här dör vår jord - glaciärerna smälter, regnskogar skövlas och stora sjöar torkar ut
Bildbevisen som visar hur sjuk vår planet är - Chockbilderna på jorden
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,923928,00.html

Här räddar Gert-Olof miljön Ställer bilen och åker tåg - minskar koldioxidutsläppen med 2,4 ton.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,927970,00.html

”Isbjörnar och pingvinungar drunknar” Greenpeace: Så drabbas djuren Klimatförändringarna orsakar redan stor skada.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,917492,00.html

Se framtidens tv-nyheter - stor specialsajt om klimathotet
Värmechocken. Sommaren 2003 dödade klimatförändringen 25000 människor i europa.
+1 grader: Översvämningskatastrof i Skåne.
+2 grader: Klimatflyktingar från Afrika söker sig till Portugal. Spaniorerna har flyttat till Visby på grund av hettan i Medelhavet.
+3 grader: Värsta skogsbranden i svensk historia. 2 små barn dog. Mänsklig katastrof.
+4 grader: Kalfjället förstörs. Den sista renen lämnar Sverige.
+5 grader: Provence har förvandlats till ett månlandskap. Det blir massflykt till svala Sverige. Klimatflyktingar från Frankrike kommer till Sverige.
http://www.aftonbladet.se/special/klimathotet/klimat.html

Zek, vad är det jag misstolkar med Aftonbladets mediabevakning kring "klimathotet"?

Kan det inte vara så att det är du som återigen misstolkar saker medvetet eller omedvetet.

Mvh
Jens
Citera
2007-02-18, 19:08
Medlem
zeks avatar
Citat:
Nu är det ju inte så att Aleklett är ensam om att driva peak oil, utan hela ASPO finns ju också med i bilden. Peak Oil är också en enklare teori än vad förutsägelse av klimatförändringar är, eller det kanske du inte håller med om?

Vad jag har hört, och som även framgår av artikeln som du länkat till, är att hans pessimistiska syn är omstridd.

Citat:
Kärnan i mitt resonemang är snarare att IPCCs scenarios inte är speciellt genomtänkta och överdrivna eftersom de förutsätter att de fossila bränslena är oändliga. Tror du verkligen på att de fossila bränslena räcker hur länge som helst?

Har jag skrivit att jag tror att det fossila bränslena räcker hur lång tid som helst?

Om IPCCs scenarier inte är genomtänkta, utan överdrivna, hur kommer det sig att de förutsägelser de gjorde för fem år sedan stämmer i underkant med det vi ser idag?

Citat:
IPCCs siffror är baserade på felaktiga antaganden och måste revideras/omarbetas så att ny kunskap kan infogas i beräkningarna. Vad som händer därefter blir väldigt intressant.

Det tror du?

Om de vore baserade på felaktiga antaganden, hur kommer det sig att ingen kan presentera en respekterad artikel som fortfarande förklarar den klimatutveckling vi sett, och förkastar den klimatutvecklingen IPCC förutsäger?

Det är väldigt lätt att förkasta andras forskning när man själv inte behöver presentera något bättre alternativ.

Citat:
Knappast, jag vet inte riktigt vad du ser på för media men allt jag hör är tämligen dramatiska saker. Media överdriver enormt, likaså somliga politiker.
Lite blandade rubriker från Aftonbladet som exempel: "Räddad - från soldöden", "Dödens hetta", "Vårt land dränks", "Politikerna känner inte kniven mot strupen", "Forskare varnar: Klimathotet kan bli kejsarpingvinens död.". Det är skrämselpropaganda som förmedlas till allmänheten i syfte för att vinna politiska poänger på teorier som inte bemötts av solid vetenskaplig kritik eller analys. Om du noterar ordvalen och jämför med andra domedagsprofetsior om global avkylning, atomvinter och kärnvapenkrig så finner du samma typ av retorik.

Jag kan rekommendera att du läser mer än rubrikerna.
Citera
2007-02-18, 19:26
Medlem
Citat:
Om IPCCs scenarier inte är genomtänkta, utan överdrivna, hur kommer det sig att de förutsägelser de gjorde för fem år sedan stämmer i underkant med det vi ser idag?

Jag frågar dig återigen. Vilka förutsägelser är det som stämmer i underkant med det vi ser idag?

Citat:
Om de vore baserade på felaktiga antaganden, hur kommer det sig att ingen kan presentera en respekterad artikel som fortfarande förklarar den klimatutveckling vi sett, och förkastar den klimatutvecklingen IPCC förutsäger?

Du tänker på en "unified climate theory". Någon sådan finns inte Zek. Det är så mycket klimatforskarna inte vet. Så pass mycket att dem faktiskt inte kan anta det dem påstår att dem kan. Att koldioxid med positiv återkoppling är det som gör vad dem påstår att det gör, "katastrofalt" förändrar vårt klimat.

Citat:
Det är väldigt lätt att förkasta andras forskning när man själv inte behöver presentera något bättre alternativ.

Zek, du kan ju börja med att gå till den andra aktiva tråden om "klimathotet" och besvara varför Oceanerna har tappat i värme-energi, stick i stäv med vad IPCC säger att dem skulle. Jag vet inte varför du inte har gjort det än, jag tror inte det är för att du inte vågar, jag tror mer det är ett beteende att stoppa i huvudet i sanden så kanske besväret försvinner.
När du svarat på det, så kan du få nästa rapport och nästa.. och nästa.

Citat:
Jag kan rekommendera att du läser mer än rubrikerna.

Zek, jag tycker det är trist att du håller en sådan arrogant attityd.. Det är aldrig fel hos dig utan alltid hos alla andra, trots att du motbevisat så envisas du med att hålla samma åsikt och attityd. Det är inte farligt att ändra åsikt om man blir motbevisad. Det visar snarare på styrka.

Mvh
Jens
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in