Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-02-02, 23:48
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kires
Enligt SMHI är vattennivåns höjning p.g.a. termisk expansion betydligt mindre än fallet då isen skulle smälta på grönland och antarktis.

http://www.smhi.se/sgn0106/klimat/fragetecken.htm

Jag har dock inte ens gjort en ansats för att kontrollera siffrna själv.

EDIT: nu inser jag ju att jag har replikerat på något du inte har sagt. Jag ber om ursäkt, men låter min replik stå kvar.

SMHIs siffror är säkert korrekt om man räknar med att ALL is på grönland och Antarktis ska smälta. Men det är ju knappast realistiskt med bara 6 graders temperaturökning och därför blir deras jämförelse lite haltande enligt mig.

Citat:
Ursprungligen postat av init
Så termisk expansion av vattnet i världshaven skulle få vattenytan att stiga ungefär 7 meter? Om man räknar på ett medeldjup på runt 4 km betyder det att nivån ökar med ungefär två promille vid en ökning på 6 grader. Är volymökningen linjär mot temperaturen? Om den är det borde man ju kunna mäta en volymökning på runt 3% när man kokar upp iskallt vatten i en kastrull.

Enligt min snabba överslagsräkning iallafall. Volymen för allt vatten i världens hav hittade jag på nätet och ansatte sedan en ökning på några promille i enlighet med volymexpansionen.
Skulle tro att sambandet är hyfsat linjärt iallafall, finns nog mer avancerade samband om man vill komplicera till det hela.
Citera
2007-02-02, 23:55
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inline
Chilla mannen! Jag anklagar dig inte för att ha fel. Jag bara påpekade att du viftade bort avsmältningen lite väl enkelt. Jag tycker dock att wikipedia är otvivelaktikt klar på punkten att ytan kommer att stiga 68 meter om isarna på Grönland och Antarktis smälter. Referenser till dessa siffror ges ju dessutom, om du skulle tvivla.

Angående att jag skulle kunna kunna beräkna hur mycket is som smälter vid en viss temperaturökning... Detta är ett ämne som många experter med tillgång till superdatorer och betydligt mer tid än jag, kämpar med. Att tro att halvledar-Inline skall kunna berätta för världen hur mycket ytan kommer att öka är att kräva lite väl mycket utav mig.

Jag håller helt med om att vattenytan kan stiga 68 meter om ALL is på Grönland och Antarktis smälter men det är ju inte ett realistiskt scenario så dessa siffror säger inget relevant utan SKRÄMMER bara människor. Ska vi smälta hela grönland och antarktis så lär det behövas mycket mer än bara +6 grader och innan man vet några siffror med hyfsat säkerhet så ska man ju undvika att flagga med dem. Det är ju inte sakligt eller ens konstruktivt att dra till med ett worst case scenario.

Ska vi hållas oss inom rimlighetens gränser kanske runt 10% av isarna smälter i bästa fall och då är den frigjorda vattenmängden och dess ackompanjerande havsytehöjning lite mindre än vad den termiska expansionen åstadkommer.

Sedan kan man ju fundera kring hur temperaturbalanserna påverkar havsströmmarna. Skulle exempelvis golfströmmen avstanna så lär ju arktis kunna växa till sig lättare och liknande scenarios lär kunna inträffa om varma havsströmmar kring antarktis ändras. Men dessa scenarios talar ingen om eftersom de inte är tillräckligt skrämmande för att få massmedialt eller populärvetenskapligt intresse.
Citera
2007-02-03, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIF1891
är detta bara vilda gissningar eller finns det solida vetenskapliga fakta bakom påståendet att jordens medeltemperatur kan komma att stiga med sex grader innan sekelskiftet?
Människan idag har gått helt överstyr. Vi tror på allvar att vi kan "påverka" allvarliga skeenden i "naturen". Snacka om hybris...
Citera
2007-02-03, 02:36
Medlem
Realizts avatar
Hur hög effekt skulle man behöva för att höja den globala medeltemperaturen med 6 grader om man s.a.s. stoppade in Jorden i en mikrovågsugn (atmo- och hydrosfären alltså)? Hur stort är detta energitillskott som växthuseffekten orsakar i jämförelse med t.ex. energin som frigörs när vi eldar alla fossila bränslen som orsakar CO2-utsläppen?

Nån som har någon ide om såna proportioner?
Samtidigt som mänskligheten lyser upp jordytan på satellitbilder om natten med massor av små ljusprickar, och varje representerar en stad, så får alla människor ståplats på Gotland. Jag har svårt att få ihop proportionerna om hur mycket eller lite inverkan som mänskligheten kan ha på sitt klot.
Citera
2007-02-03, 02:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Hur hög effekt skulle man behöva för att höja den globala medeltemperaturen med 6 grader om man s.a.s. stoppade in Jorden i en mikrovågsugn? Hur stort är detta energitillskott som växthuseffekten orsakar i jämförelse med t.ex. energin som frigörs när vi eldar alla fossila bränslen som orsakar CO2-utsläppen?

Nån som har någon ide om såna proportioner?
Samtidigt som mänskligheten lyser upp jordytan på satellitbilder om natten med massor av små ljusprickar, och varje representerar en stad, så får alla människor ståplats på Gotland. Jag har svårt att få ihop proportionerna om hur mycket eller lite inverkan som mänskligheten kan ha på sitt klot.
Bodde du inte i afrika min vän?
Citera
2007-02-03, 02:45
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
Bodde du inte i afrika min vän?
Not anymore. Men kanske snart igen.
Citera
2007-02-03, 02:53
Medlem
Avva66s avatar
Jag undrar hur mycket Jordens vulkaniska aktivitet bidrar med, det borde va betydande mängder.
Citera
2007-02-03, 08:06
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Jag håller helt med om att vattenytan kan stiga 68 meter om ALL is på Grönland och Antarktis smälter men det är ju inte ett realistiskt scenario så dessa siffror säger inget relevant utan SKRÄMMER bara människor. Ska vi smälta hela grönland och antarktis så lär det behövas mycket mer än bara +6 grader och innan man vet några siffror med hyfsat säkerhet så ska man ju undvika att flagga med dem. Det är ju inte sakligt eller ens konstruktivt att dra till med ett worst case scenario.
Jag vet var du står och håller till viss del med dig. Överdriven skrämselpropaganda gagnar ingen, snarare tvärtom. ("Varg! Varg!" ) Men växthuseffekten är ju en potentiell miljöfara av sällan skådat slag och bör därför inte heller nonchaleras bort. Till skillnad från dig tycker jag nog att ett worst-case-scenario har sin plats i debatten, men då skall den omedelbart åtföljas av ett best-case-scenario (liknande din diskussion om ändrade strömmar). Detta är dock mer en pressetisk fråga än en vetenskaplig, då det är pressen som gärna väljer sida i debatter, allt för att sälja lösnummer.

Jag vet att en hel del kritik mot klimatmodellering finns men i den senaste klimatpanelsrapporten fick vi ju bekräftat att modellerna från 2001, som nu kan förfinas ytterligare, klarade av att förutsäga uppvärmningen till 2006. Den verkliga uppvärmningen låg visserligen i utkanten av förutsägelsen, men till skillnad från vad kritikerna hävdat så underdrev klimatpanelens modeller temperaturhöjningen.

"The models had forecasted a temperature rise between about 0.15C-0.35C (0.27-0.63F) over this period. The actual rise of 0.33C (0.59F) was very close to the top of the IPCC's range."

Detta reflekteras i att forskarna finner det nödvändigt att korrigera uppåt, hur mycket temperaturen kommer att ha stigit fram till år 2100. Lägg till detta, den senaste upptäckten att Grönlands isar smälter fortare än väntat så hoppas jag att du förstår att situation kan vara precis så allvarlig som domedagsprofetiorna säger, om inte värre.

Hela rapporten från FNs klimatpanel går att ladda ned här.
Citera
2007-02-03, 11:34
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Jag vet var du står och håller till viss del med dig. Överdriven skrämselpropaganda gagnar ingen, snarare tvärtom. ("Varg! Varg!" ) Men växthuseffekten är ju en potentiell miljöfara av sällan skådat slag och bör därför inte heller nonchaleras bort. Till skillnad från dig tycker jag nog att ett worst-case-scenario har sin plats i debatten, men då skall den omedelbart åtföljas av ett best-case-scenario (liknande din diskussion om ändrade strömmar). Detta är dock mer en pressetisk fråga än en vetenskaplig, då det är pressen som gärna väljer sida i debatter, allt för att sälja lösnummer.

Jag vet att en hel del kritik mot klimatmodellering finns men i den senaste klimatpanelsrapporten fick vi ju bekräftat att modellerna från 2001, som nu kan förfinas ytterligare, klarade av att förutsäga uppvärmningen till 2006. Den verkliga uppvärmningen låg visserligen i utkanten av förutsägelsen, men till skillnad från vad kritikerna hävdat så underdrev klimatpanelens modeller temperaturhöjningen.

"The models had forecasted a temperature rise between about 0.15C-0.35C (0.27-0.63F) over this period. The actual rise of 0.33C (0.59F) was very close to the top of the IPCC's range."

Detta reflekteras i att forskarna finner det nödvändigt att korrigera uppåt, hur mycket temperaturen kommer att ha stigit fram till år 2100. Lägg till detta, den senaste upptäckten att Grönlands isar smälter fortare än väntat så hoppas jag att du förstår att situation kan vara precis så allvarlig som domedagsprofetiorna säger, om inte värre.

Hela rapporten från FNs klimatpanel går att ladda ned här.

Jag tycker att folk är för dåliga att lära av historien. På 70-talet var det precis samma diskussioner om en kommande istid, innan dess var det mineral depletion och befolkningsbomben som gällde. Skillnaden är bara att media ger det hela mer uppmärksamhet idag samt att politiker har upptäckt att man kan vinna politiska poänger på att erbjuda lösningar på problemet. Faktum är ju att det inte ens är klart att det finns en lösning än mindre att våra insatser kommer att ha någon betydande effekt.

Vidare beträffande scenarioberäkningarna så är det helt sant att de som används bygger på modeller från 2001 och att man inte brytt sig om att uppdatera dem. Det bör också tilläggas att modellerna inte tar hänsyn till peak oil, dvs de fossila bränslenas begränsade tillgäng, utan förutsätter en konstant tillväxt och att man kan använda hur mycket fossila bränslen som helst. Vilket innebär en enorm bristfällighet i framtidsmodelleringen hos dessa scenariomodeller. Korta tidsintervall med tydliga trender har man observerat tidigare. Exempelvis kylan på 70-talet och 40-talet. Det är inte svårt att generera matchande modeller till korta tidsperioder, utan det är långtida förutsägelser som är knepiga.

Slutligen så tänkte jag börja kommentera denna rädsla för havsnivån. Nederländerna har legat under havsytan i hundratals år utan att något farlig har hänt. Det är bara en fråga om teknik och anpassning. Det är ju inte som så att havsnivåhöjningen kommer farande som en stormflod och överrumplar alla längs kusten.
Citera
2007-02-03, 15:18
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Men växthuseffekten är ju en potentiell miljöfara av sällan skådat slag och bör därför inte heller nonchaleras bort.
Nej, det finns ju ingen miljöfara alls!

Det handlar om rent ekonmiska förhållanden och problemet består bara i huruvida vi tjänar mest pengar på att fortsätta med CO2-utsläppen och ta smällen i form av sakta sakta förlorad mark längs kusterna och fler orkaner, eller på att reducera användningen av fossila bränslen.

Natuern skadas ju inte på något sätt av en uppvärmning. Snarare tvärtom skulle jag vilja påstå.
Citera
2007-02-03, 23:29
Medlem
din kompiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Jag har funderat lite ang issmältningen och att havsnivån stiger.

Om man tar en flaska med vatten och lägger i frysen så går flaskan sönder pga vatten utvidgar sig i fruset tillstånd.
Så om polarisarna smälter så borde havsnivån sjunka för att vattnet tar mindre plats än isen?

Nä, men eftersom att polarisen består av sött vatten och havet av salt så rubbas den ganska känsliga sött/saltbalansen i vattnet när polarisen smälter. Detta kan påverka Golfströmmen och ge bland annat oss i Nordeuropa lite roliga klimatförändringar.
Citera
2007-02-03, 23:30
Medlem
DIF1891s avatar
Det påstås att CO2 är rena gödningsmedlet för växtligheten på jorden. Mer CO2 = träd och växter växer fortfare och mår bättre.

Någon som kan bekräfta eller dementera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in