Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Jag håller helt med om att vattenytan kan stiga 68 meter om ALL is på Grönland och Antarktis smälter men det är ju inte ett realistiskt scenario så dessa siffror säger inget relevant utan SKRÄMMER bara människor. Ska vi smälta hela grönland och antarktis så lär det behövas mycket mer än bara +6 grader och innan man vet några siffror med hyfsat säkerhet så ska man ju undvika att flagga med dem. Det är ju inte sakligt eller ens konstruktivt att dra till med ett worst case scenario.
Jag vet var du står och håller till viss del med dig. Överdriven skrämselpropaganda gagnar ingen, snarare tvärtom. ("Varg! Varg!"

) Men växthuseffekten
är ju en potentiell miljöfara av sällan skådat slag och bör därför inte heller nonchaleras bort. Till skillnad från dig tycker jag nog att ett worst-case-scenario har sin plats i debatten, men då skall den omedelbart åtföljas av ett best-case-scenario (liknande din diskussion om ändrade strömmar). Detta är dock mer en pressetisk fråga än en vetenskaplig, då det är pressen som gärna väljer sida i debatter, allt för att sälja lösnummer.
Jag vet att en hel del kritik mot klimatmodellering finns men i den senaste
klimatpanelsrapporten fick vi ju bekräftat att modellerna från 2001, som nu kan förfinas ytterligare, klarade av att förutsäga uppvärmningen till 2006. Den verkliga uppvärmningen låg visserligen i utkanten av förutsägelsen, men till skillnad från vad kritikerna hävdat så
underdrev klimatpanelens modeller temperaturhöjningen.
"The models had forecasted a temperature rise between about 0.15C-0.35C (0.27-0.63F) over this period. The actual rise of 0.33C (0.59F) was very close to the top of the IPCC's range."
Detta reflekteras i att forskarna finner det nödvändigt att korrigera
uppåt, hur mycket temperaturen kommer att ha stigit fram till år 2100. Lägg till detta, den senaste
upptäckten att Grönlands isar smälter
fortare än väntat så hoppas jag att du förstår att situation
kan vara precis så allvarlig som domedagsprofetiorna säger, om inte värre.
Hela rapporten från FNs klimatpanel går att ladda ned
här.