Citat:
Ursprungligen postat av B.olsson
Tycker det är en bra princip i många sammanhang. Givetvis måste den användas med förnuft. Ett exempel. Hur mycket utsläpp av ämnet X ska en industri få släppa ut. Tror man att det blir skadligt för närmiljön och människorna vid en viss nivå bör man sätta gränsvärdet med marginal ganska långt under denna nivå. Man bör vara försiktig.
Ditt exempel är utmärkt. Du gör som de flesta - struntar i hälften av konsekvenserna. Du glömmer att undersöka vilka negativa konsekvenser ditt låga gränsvärde får. Försiktighetsprincipen kan inte användas med förnuft eftersom principen i sig inte bygger på förnuft. Det enda förnuftiga är att analysera olika alternativ och analysera både positiva och negativa konsekvenser av samtliga alternativ. Det finns absolut inget bra skäl att vara försiktig med att fatta rätt beslut i rätt tid.
Citat:
Mängder av Forskare verkar tro att riskerna är mycket stora.
Jag kan bara instämma.
Citat:
Referens på kallare mellan 1998-2007 tack. Har själv inte koll på detta men ska se om jag hinner leta lite.
Du har följt debatten i ett år och har inte temperaturdata för de senaste 20 åren?
GISS, HADCRUT3, RSS, UAH
Citat:
Jag läste i förra veckan en kort artikel i The Economist och i Dagens nyheter. Tydligen ett AAAS möte i Boston (ingen aning vad AAAS möte är dock) om de biologiska konsekvenserna av försurningen i haven. CO2 löser sig i haven och bildar kolsyra därav försurningen. Givetvis välkänt att CO2 halten ökar och det beror på människan. Jag tror nog dock att detta inte är något nytt även om det kanske inte har diskuterats så mycket på Flasback Forum. Ytterligare en anledning att tillämpa försiktighetsprincipen
Haven avger co2 när vattentemperaturen stiger, men det är klart att det tar upp koldioxid om temperaturen inte stiger samtidigt som koldioxidhalten i atmosfären ökar. Det blir ju en effekt som håller tillbaka ökningen. Att det skulle bli så surt har jag svårt att tro när koldioxidhalten i luften bara är några hundra ppm.
Citat:
Får jag cancer så vill jag nog ha behandling även om det både skulle kosta mig en massa pengar och resultate av behandlingen var osäker. Dock måste man givetvis ta det med i beräkningen.
Här handlar det om att behandlingen inte har någon mätbar positiv effekt, men enorma kostander. Att du har kvar cancern och får kolera av behandlingen.
Citat:
Menar du att skövlingen av regnskogen i Sydamerika och indonesien inte är ett problem.
Jo, men miljömupparna har inte en lösning som fungerar.
Citat:
På klimatkonferensen på Bali ansågs detta vara ett av huvudproblemen.
På Bali diskuterade man av naturliga skäl just problemen - inte alla positiva saker som händer.
Citat:
Klimatmodeller säger något annat.
Nej, de säger precis vad de programmeras med. Ingen seriös forskare programmerar in att människans utsläpp är störst och att koldioxiden är potentare än vattenånga och metan.