2007-12-13, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIF1891
Hur ser då dessa regeringar till att deras bestämmelser efterlevs? Genom att be snällt?

Som antyddes ovan så måste staten backa upp sina bestämmelser med hot om våld. Detta är fakta, alldeles oavsett om jag är anarkist eller inte. Så, vill du eller vill du inte att människor ska tvingas göra som du vill?

I ett demokratiskt land backar staten upp sina "bestammelser" (dvs de lagar och regler som de folkvalda har beslutat) med hot om sanktioner. Dessa kan vara avgifter, boter eller frihetsberovande.

Oavsett vad jag tycker om olika sakfragor sa tycker jag detta system fungerar tillfredstallande i Sverige och jag inbillar mig att majoriteten av Sveriges instammer.

Om du ar av annan asikt sa ar det en diskussion om demokrati som inte hor hemma i denna trad, forslagsvis anarkiforumet dar du kan bolla ideer med andra.
Citera
2007-12-13, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
1. Det finns inget utöver rena spådomar som talar för 8 grader varmare, men visst skulle det vara bra för skördar och annat.

2. Polerna smälter inte vid en sådan temperaturökning. Vi har ett ganska färskt köldrekord på -89 grader C och stora delar av Antarktis är alltid -10 och kallare.

3. Gummistövlar? Tänker du stå kvar vid vattenbrynet i 500 år, eller tror du att vi hinner flytta oss 1 cm per år?

Herregud...
Citera
2007-12-13, 16:32
Medlem
Citat:
Vi kan antagligen inte påverka klimatet mer än på marginalen om ens det.

Det ar ditt antagande. Det finns andra som havdar motsatsen.

Citat:
Är det inte de gröna fascisternas psykiska hälsa du bör oroa dig för? Eller du kanske menar att det inte finns galna extremister som hejar på i klimathysterin?

Det finns onyanserade puckon pa bada sidorna.

Citat:
Det är inget mot hur de drabbas redan nu för att vi inför hinder för världshandeln, skatter, etc.

De drabbas ju redan nu av tullar som inte har ett dugg med klimat att gora. Dessutom ar det inte sakert att det ar battre att odla gronsaker i ett vaxthus an att transportera dem 2500km med ett fartyg.

Citat:
Många av de som alarmisterna säger sig värna om kommer inte ens att existera i framtiden eftersom de dör av verkliga problem redan nu (delvis för att västvärldens gråterskor tror att koldioxid håller på att leda till jordens undergång). De dör i malaria och HIV/Aids, och vi funderar på utsläppsrätter och koldioxidskatter.

Du har absolut en poang dar. Men aven om vi minskar pa utslappen sa finns det pengar kvar till att bekampa HIV och malaria.

Citat:
Skall man skrämma barn med sagor om sju meter högre havsyta när inte ens alarmister spår något sådant?

Nej.

Citat:
Sant. Men enligt Gore och många andra galna alarmister i våra medier råder det inga tvivel alls. "The debate is over!" Lyd mig, annars ...!

Sant och det ar trist eftersom det skadar debatten.
Citera
2007-12-13, 16:32
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Det finns även flera feedback-processer som spelar in då istäcket breder ut sig respektive smälter undan. Is reflekterar solen vilket leder till sänkt temperatur, medan barmark och öppet vatten absorberar solljus vilket leder till höjd temperatur. Koldioxid och metan frigörs då isen smälter undan vilket leder till en temperaturhöjning etc. etc.

Visst, men om de positva återkopplingsmekanismerna av koldioxid var dominerande skulle jorden vara en död och mycket het planet. Vi har ju haft nivåer som ligger tio gånger högre än idag med oförändrade temperaturer.

Citat:
Visst kan vi anpassa oss, och visst kan isbjörnarna vandra söderut och leva som vanliga grizzly- och brunbjörnar.

Varför finns det dubbelt så många isbjörnar som för 50 år sedan, om de verkligen är så hotade av lite mildare somrar? De borde ju ha börjat minska i antal för ungefär femtio år sedan.

Citat:
Och människan lär få det ganska tufft OM en stor del av den odlingsbara jorden antingen översvämmas eller förvandlas till öken. Men om vi börjar kolonisera haven och vänjer oss vid att dricka saltvatten så bör vi ha goda chanser att klara oss.

Om? Är det inte ett vetenskapligt faktum att allt regn upphör och havsytan stiger med 1000 meter?
Citera
2007-12-13, 16:49
Bannlyst
Det enklaste är väl bara att följa det som händer?

Eller hur?

Så får vi se hur det ligger till och vilka som har rätt. Vi kan ändå inte göra mycket åt det.

Klimatet talar sitt eget språk oavsett vad vi säger.

Luta er tillbaka i stolarna och följ de kommande åren, jag ser vad som är på gång, och det har jag gjort i minst 10 års tid nu, ser ni? Om inte så kanske ni också snart ser det. Och fast jag är troende så är det inget jag ser fram emot att uppleva.
Citera
2007-12-13, 16:52
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Välvillig
De drabbas ju redan nu av tullar som inte har ett dugg med klimat att gora.

Det är ju de extra skatter, förbud och handelshinder som klimathysterin leder till som jag syftar på. Vi skall väl inte försämra bara för att det redan är dåligt?

Citat:
Dessutom ar det inte sakert att det ar battre att odla gronsaker i ett vaxthus an att transportera dem 2500km med ett fartyg.

Sant, men hur många förstår det efter att ha hört mediernas snack om transporter etc?

Citat:
Du har absolut en poang dar. Men aven om vi minskar pa utslappen sa finns det pengar kvar till att bekampa HIV och malaria.

Menar du att vi kan använda varje krona två gånger? Om vi minskar tillväxten så har vi väl mindre resurser i framtiden än om vi inte gör det?
Citera
2007-12-13, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Jernkrok
Är inte Xcore dessutom kristen?
Borde inte en kristen välkomna eventuella domedagsteorier?
Jag menar, schysst att Messiah äntligen kommer?

För övrigt så vore det schysst om någon kunde sammanfatta vilka felen är med teorin om den globala uppvärmningen? Vad är det som inte besvaras etc? (snälla, tolka inte mina ord.. ni vet nog att jag menar domedagsteorin som kommer från Al Gore)

Jag har inte tid att läsa igenom hundratals sidor..

Tack på förhand..

Jag läser Bibeln på egen hand men tillhör ingen relgiös organisation eller kyrka. Hur det ligger till med "domedagen" lär vi få se i vilket fall som helst, eller hur? Inte mycket vi kan göra åt det heller. Det bästa är väl att vänta och se vad som händer de kommande åren. Vad vi diskuterar här förändrar i vilket fall som helst ingenting.
Citera
2007-12-13, 17:44
Medlem
Solfläckscykeln!

Det pratas och skrivs en del angående solfläckscykels påverkan på klimatet. Problemet då år att den är 11 årig. Hur klingar det med medievil warm period respektive little ice age. Finns det några solfläcksdata för dessa perioder? Till exempel var väl just ovannämda perioder flera hundra år långa och följde i så fall följdaktligen inte solfläckscykeln vilket väl då implicerar att det finns något annat på jorden, solen eller annorstädes som styr klimatet? om det inte var solfläckscykeln som påverkade klimatet under dessa perioder så måste det varit något annat som gjorde det, eller?
Citera
2007-12-13, 18:18
Medlem
Citat:
Det är ju de extra skatter, förbud och handelshinder som klimathysterin leder till som jag syftar på. Vi skall väl inte försämra bara för att det redan är dåligt?

Att beskatta bransle och energi hardare behover inte nodvandigtvis drabba fattiga i Afrika. Det kanske tom blir billigare for oss att importera fran u-lander an att odla i Europa. Handelshinder i form av tullar ar i princip alltid daligt.

Om (obs OM) klimatforandringar leder till fler oversvamningar och torka ar det daremot ingen tvekan om att fattiga i u-lander drabbas hardast. Jag klarar mig alltid.

Citat:
Sant, men hur många förstår det efter att ha hört mediernas snack om transporter etc?

Det ar valdigt komplext alltihop. Aker man tag mellan Paris och London sa slapper man ut 5 ggr mer CO2 per km sa fort man kommer over gransen. Hur manga som valjer tag som miljovanligt alternativ vet det?

Citat:
Menar du att vi kan använda varje krona två gånger? Om vi minskar tillväxten så har vi väl mindre resurser i framtiden än om vi inte gör det?

Nej, givetvis kan vi inte det. Men beskattas bransle och energi hardare sa ar det ju inte sa att skattepengarna offras pa bal till nagon vaxthusgud. De pengarna kan anvandas till andra saker, exempelvis sankt inkomstskatt. (i basta fall, i samsta fall en 200 meter hog Reinfelt-staty i Kungsan) Dessutom ar det nog klokt att minska pa energiforbrukningen redan nu av hushallningsskal.
Citera
2007-12-13, 18:41
Medlem
Realizts avatar
Varför i hela fridens namn skulle politikier överhuvudtaget lägga sig i sånt som transporter och elproduktion för klimatets skull??? Finns ingen anledning alls, inte på långa vägar. Tvärtom! Bäst för klimatet är att politiken håller sig så långt borta som möjligt.

Utsläpp av växthusgaser kan bara begränsas genom att ett tak för totalutsläppen sätts. Tack vare Kyoto så är ju det nu någorlunda möjligt globalt. Denna kvot bör så klart omvandlas till utsläppsrätter som auktioneras ut till högstbjudande. Intäkterna bör oavkortat omgående delas ut lika fördelat till varje medborgare, så att den som släpper ut mindre än medel, netto får betalt för detta från dem som släper ut mer. På detta sätt uppnås flera saker optimalt:

1) Utsläppen begränas. Det blir olaglig att släppa ut mer än det finns utsläppsrätter för. Den garatin kan man ju inte få med bensinskatt m.m. då totalutsläppen ökar om folk betalar mer för det (vilket många i glesbygd kommer att göra).

2) Utsläppen kommer på en fri marknad att fördelas så att tillväxten maximeras givet utsläppstaket. Det kan ingen form av planekonmiskt ingripanda åstadkomma. Om det är lönsammare att fördela de givna utsläppen till bilåkning än till svinfarmar, så kommer marknaden att se till att så sker. Högre tillväxt givet en viss utsläppsmängd, ger oss ju större resurser att rädda miljön. För klimatet spelar det ingen roll om växthusgaserna kommer från stadsjeepar eller grispruttar.

3) Vi slipper korruption. Idag när storfinansen förhandlar med vår obildade, oerfarna och i ämbetet kortlivade politiker vars högsta mål alltid är att vinna nästa val, så är faran uppenbar för ren korruption (eller inkompetens) tar överhanden. Det är redan så att överkvoter delas ut till somliga företag, vilket alltså är detsamma som att staten ger bort pengar till dem.

Och detta ovan antar alltså att varje steg i följande kedja är sann:

1) Medeltemperaturen kommer att öka betydligt.
2) Det orsakas av mänskliga utsläpp av växthusgaser.
3) Det får sammantaget dåliga konsekvenser för mänskligheten.
4) Utsläppsbegränsningar a la Kyoto gör större nytta än skada.

Även då, även i det allra väsrsta av skräckscenaria, även då så finns inga som helst argument för politisk inblandning i sånt som transporter och energi. Utsläppskvot och auktion med direktutdelning av intäkterna till medborgarna. Det är minsta möjliga politiska inblandning, och det är det överlägset mest effektiva sättet att begränsa utsläppen.

Om detta fick allmän spridning, så tror jag att de flesta politiker helt skulle tappa intresse för klimatet. Idag ser de det bara som ett trick för att införa planekonomi och koncentrera allt mer makt till sig själva. De som verkligen värnar om klimatet, förespråkar den lösning som jag pekat på här.
Citera
2007-12-13, 18:53
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Välvillig
Nej, givetvis kan vi inte det. Men beskattas bransle och energi hardare sa ar det ju inte sa att skattepengarna offras pa bal till nagon vaxthusgud.

En skatteväxling behöver inte vara ett offer till klimatguden men skatter är ju skadliga i allmänhet (en skatt på bränsle är i princip en "skatt på allt"), men utsläppsrätter kan leda till ganska allvarliga konsekvenser när det verkligen blir brist på utsläppsrätterna.

Citat:
Dessutom ar det nog klokt att minska pa energiforbrukningen redan nu av hushallningsskal.

Det har alltid varit klokt att hushålla med sina resurser. Det behövs ingen global politik för att styra sådant.
Citera
2007-12-13, 20:33
Medlem
jonnie83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mark G
massa svar...

Jag är nöjd med svaren som jag har fått. Och återkommer säkert med fler dumma frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in