2006-12-06, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emiilio_
Hej vi håller på med en uppgift i högskolan. Jag undrar hur tror ni Sverige kommer se ut om 20år? Om klimatproblemet forsätter som det gör.

MVH EMIL

Vad är det för högskola du går på där du måste hämta källor ifrån Flashback?
Citera
2006-12-06, 20:18
Medlem
Emiilio_s avatar
Journalist linjen i Stockholm, första året. Jag sitter dock uppe i Norrbotten vid en gammal skräp dator och tyvärr så glömde jag mina böcker nere i Stockholm.

Kan vi skippa den här disskusionen och svara på min fråga istället?
Citera
2006-12-06, 20:19
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
vilket bullshit,givetvis släpper industrin ut enorma mängder "växthusgaser".
när jag jobbar släpper jag då på någon timme ut mer än vad jag privat släpper på hela året med uppvärmning och tranporter och bilkörning.
Vad jobbar du med? Oljeraffinering? Lastbilschaffis?
Citera
2006-12-06, 20:25
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyman
Starvid du har inte hört talas om långtradare och lastbilar? långtradar o lastbilstransporterna har ökat lavinartat i hela EU och vad beror då detta på jo industrin vill ha lagren på bilarna och framförallt på att lastbilstransporter är så jävla billiga.
Detta är förvisso sant. Men så kallad just-in-timeleverans fungerar också med tåg.

För att motverka lastbilstraffiken vill jag se utbyggt järnvägsnät i Sverige. Gärna statliga satsningar.

Citat:
Sedan så ligger svensk industri långt efter då det gäller att spara energi då vi i Sverige alltid haft billig el och inte som i Europa där elen alltid varit dyr, så du verkar inte veta vad du pratar om Starvid.
Här har du både rätt och fel De industrier och företag som använder relativt lite el, som verkstad, sjukvård, tjänstesektorn och så vidare, de är ganska ineffektiva. Där finns potential att spara.

Men när man tittar på bas(process)industrin (1/3 av Sveriges elkonsumtion) som stål, gruvor, kemi och särkskilt papper, då har du helt fel. El är en så väldigt stor del av dessa företags kostnader att de gör allt för att minimera sin elanvändning, av rena profitmaximeringsskäl. Faktum är att den svenska basindustrin är betydligt energieffektivare än sina konkurrenter i Ryssland, USA, Australien, Kanada och så vidare.
Citera
2006-12-06, 20:26
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emiilio_
Hej vi håller på med en uppgift i högskolan. Jag undrar hur tror ni Sverige kommer se ut om 20år? Om klimatproblemet forsätter som det gör.

MVH EMIL
Ungefär likadant. Lite varmare och lite regnigare. Jag tror att årets ovanligt varma väder är ett bra exempel på hur standardvädret kan vara om några decennier.
Citera
2006-12-06, 20:43
Medlem
nymans avatar
Tyvärr Starvid så är USA och Ryssland U-länder då det gäller energibesparingar så att jämnföra Sverige med dom är en dålig ide, då är det bättre att jämnföra länderna inom EU.
Sedan så är faktum att latbilstrafiken ökar mest och den ökar inom hela EU rekordartat tyvärr, självklart så håller jag helt med dig då du säger att järnvägen borde byggas ut men det kommer inte kapitalisterna att gå med på för dom vill ha sina vinster nu och inte i framtiden.
Tyvärr så tror jag att den nuvarande regeringen är lika miljövänlig som USA:s Bush så dom kommande fyra åren är förlorade år då det gäller miljön, för jag anser att den enskilda människan kan inte påverka så mycket utan det är regeringarna i länderna som måste sätta målen och få företagen att följa dom.
Att tro att miljön räddas för att man sopsorterar eller köper energisnåla lampor är ju rena sagorna för att dölja för folket vilka dom riktiga miljöskurkarna är.
Citera
2006-12-06, 20:46
Medlem
timbahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Detta är förvisso sant. Men så kallad just-in-timeleverans fungerar också med tåg.
Nej, då hade det gjorts med tåg. Komma och säga att det är billigare för industrin att köra 1 lastbilsekipage med 24m för en industri... istället för att haka på skiten på en tågvagn istället som samtidigt drar 300 vagnar uppöver, rimmar illa.

Men visst, det är industrin som styr och det är tight om tid, då vinner lastbilen. Järnvägens nät i Europa går redan för fulla muggar. Bara i Sverige vi kan tjäna en liten del på att bygga ut järnvägen, och då främst med kombiterminaler. Green Cargo har fattat det hela med lastbil och har börjat plocka marknadsandelar på sin kombitrafik(tåg+distribution med lastbil).

Stora bolag som t ex Schenker, DHL osv har redan mycket tågtrafik. Även fast det är ett åkeri som har körningen 'utåt' sett(ie. står att lastbilen transporterar på papperet) så går mycket på tåg för att det just är kostnadseffektivt på långa sträckor. 90% av allt lastbilsarbete utgörs inom en 30 mils radie.
Citera
2006-12-06, 21:12
Medlem
kultingens avatar
Citat:

För att motverka lastbilstraffiken vill jag se utbyggt järnvägsnät i Sverige. Gärna statliga satsningar.

Här har du både rätt och fel De industrier och företag som använder relativt lite el, som verkstad, sjukvård, tjänstesektorn och så vidare, de är ganska ineffektiva. Där finns potential att spara.

Men när man tittar på bas(process)industrin (1/3 av Sveriges elkonsumtion) som stål, gruvor, kemi och särkskilt papper, då har du helt fel. El är en så väldigt stor del av dessa företags kostnader att de gör allt för att minimera sin elanvändning, av rena profitmaximeringsskäl. Faktum är att den svenska basindustrin är betydligt energieffektivare än sina konkurrenter i Ryssland, USA, Australien, Kanada och så vidare.

Och varför statliga satsningar? Är det inte bättre att medborgarna behåller sin lilla frihet och att du finansierar dina hobbyintressen själv?

Vi får väll se när vi blir pensionärer vilka som hade rätt i klimatfrågan, tills dess kommer i alla fall jag inte gå i koppel med staten... Folk borde titta mer på historiska värden i klimatfrågan istället för att ta ut någon form av derivata eller vad man nu ska kalla det som alla baserar sina uttalanden på...
Citera
2006-12-06, 21:19
Medlem
ojz0rs avatar
Citat:
Jag tror att årets ovanligt varma väder är ett bra exempel på hur standardvädret kan vara om några decennier.

Kommer du ihåg när sommaren började?
Den var ju inte här förrens i början av juni med en total avsaknad av vår med tanke på att det var så kallt.
Citera
2006-12-06, 21:20
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Tyvärr Starvid så är USA och Ryssland U-länder då det gäller energibesparingar så att jämnföra Sverige med dom är en dålig ide, då är det bättre att jämnföra länderna inom EU.
Vår basindustri ska förstås jämföras med andra länders basindustri, inte med tillverkningsindustri eller massageinstitut i säg Tyskland eller Danmark.

Den svenska basindustrins konkurrenter finns i USA, Kanada, Ryssland och Australien. Man kan lägga till Sydafrika och Brasilien om man känner för det.

Citat:
Sedan så är faktum att latbilstrafiken ökar mest och den ökar inom hela EU rekordartat tyvärr, självklart så håller jag helt med dig då du säger att järnvägen borde byggas ut men det kommer inte kapitalisterna att gå med på för dom vill ha sina vinster nu och inte i framtiden.
Tyvärr så tror jag att den nuvarande regeringen är lika miljövänlig som USA:s Bush så dom kommande fyra åren är förlorade år då det gäller miljön, för jag anser att den enskilda människan kan inte påverka så mycket utan det är regeringarna i länderna som måste sätta målen och få företagen att följa dom.
Hur dålig miljöpolitik den här regeringen än kommer att ha kan den knappast slå den förra i uselhet. Kom ihåg att vänsterkartellen ersatte två utmärkta kärnreaktorer med dansk kolkraft, ett tilltag som tangerar brott mot mänskligheten.

Citat:
Att tro att miljön räddas för att man sopsorterar eller köper energisnåla lampor är ju rena sagorna för att dölja för folket vilka dom riktiga miljöskurkarna är.
Det kan jag hålla med om. Även om enskilda kan göra viss skillnad (inte värma huset med olja, köra snåldiesel, cykla) är det de stora infrastrukturbesluten som är avgörande.

Jämför Sveriges utsläpp av koldioxid per capita på 6 ton med Tysklands och Danmarks på 9 ton eller USA's på 20 ton.
Citera
2006-12-06, 21:24
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timbah
Nej, då hade det gjorts med tåg.
Det görs med tåg.
http://nyteknik.se/art/44248

Citat:
Ursprungligen postat av timbah
Komma och säga att det är billigare för industrin att köra 1 lastbilsekipage med 24m för en industri... istället för att haka på skiten på en tågvagn istället som samtidigt drar 300 vagnar uppöver, rimmar illa.

Men visst, det är industrin som styr och det är tight om tid, då vinner lastbilen. Järnvägens nät i Europa går redan för fulla muggar. Bara i Sverige vi kan tjäna en liten del på att bygga ut järnvägen, och då främst med kombiterminaler. Green Cargo har fattat det hela med lastbil och har börjat plocka marknadsandelar på sin kombitrafik(tåg+distribution med lastbil).

Stora bolag som t ex Schenker, DHL osv har redan mycket tågtrafik. Även fast det är ett åkeri som har körningen 'utåt' sett(ie. står att lastbilen transporterar på papperet) så går mycket på tåg för att det just är kostnadseffektivt på långa sträckor. 90% av allt lastbilsarbete utgörs inom en 30 mils radie.
Så är det förstås. Och med bättre järnvägar och logistik kan den radien minskas.
Citera
2006-12-06, 21:25
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Och varför statliga satsningar?
För att staten får låna pengar billigare än privata företag, och järnvägar är oerhört kapitalintensiva.

Statlig finansiering=lägre kostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in