2007-05-03, 20:13
Medlem
Ok, tackar så mycket. Åter till samtalsämnet.
Citera
2007-05-04, 11:29
Medlem
Quantilhos avatar
Nu är det senaste rapporten på tapeten, där IPCC har målat upp en massa lösningar på klimatproblemet.

Cykla mer, gå mer och använd alternativa drivmedel med mera.

Koldioxidinfångning är ett annat alternativ som förespråkas. De har dock inte varit speciellt utförliga kring det faktum att den måste byggas ut med en faktor 25000-250000 för att ha någon större impact på världens utsläpp och detta inom en tämligen snar framtid. Återigen var det lite si och så med realismen...
Citera
2007-05-04, 13:08
Medlem
Den där nya rapporten säger ju ingenting egentligen. Vi ska cykla mer och helst bara duscha kallt...nä, nu får de fan ge sig.
Citera
2007-05-04, 14:44
Medlem
Tjennstroums avatar
Det lär väl komma nya rapporter kontinuerligt så att vi inte glömmer bort att byta glödlampor.
Citera
2007-05-09, 16:17
Medlem
DIF1891s avatar
CNN-program sågar klimathysterin!

Glenn Beck på CNN sågar Al Gore och hans alarmist-kändis-kompisar jäms med fotknölarna. Riktigt sevärt.

Ska ta fram en länk till programmet och lägga in det i min blogg:

http://minarkisten.wordpress.com/2007/05/09/inslag-i-cnn-inlagg-i-klimatdebatten/
Citera
2007-05-09, 18:25
Medlem
Quantilhos avatar
Jean Laherrere har skrivit ihop en liten artikel om klimatförändringen.

Speciellt biten om tveksamheten hos isborrkärnor och andra inkonsekventa detaljer är läsvärd.

Materialet hittar ni här (33 sidors pdf):
http://www.hubbertpeak.com/laherrere/climatechange200704.pdf
Citera
2007-05-10, 22:51
Medlem
Vet inte om detta redan skrivits men finner denna ganska intressant

http://www.sourze.se/default.asp?itemId=10590290
Citera
2007-05-14, 23:44
Medlem
Klimatdebatten har blivit rena hallelujamöten där ingen får ifrågasätta eller yttra sig kritiskt.

För min del spelar det ingen roll om det blir lite varmare dessutom vore det bara trevligt med lite palmer och citrusträd i trädgården.

Det där med översvämningar undrar jag just hur man har räknat ut, det är ju inte helt enkelt att beräkna hur olika landområdens flackhet påverkar den totala stigningen av havsnivån.

Och att det skulle vara fattiga människor som drabbas hårdast är det lustigt att vi har sån omtanke om dem för vad som kanske skulle kunna hända. Men att närmare 30000 barn dör varje dag redan idag bara för att de är fattiga är det ingen som har några större problem med.

För mig är smutsig innerstadsluft ett större miljöproblem än koldioxid.
Citera
2007-05-15, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av legokneckt
Klimatdebatten har blivit rena hallelujamöten där ingen får ifrågasätta eller yttra sig kritiskt.

För min del spelar det ingen roll om det blir lite varmare dessutom vore det bara trevligt med lite palmer och citrusträd i trädgården.

Det där med översvämningar undrar jag just hur man har räknat ut, det är ju inte helt enkelt att beräkna hur olika landområdens flackhet påverkar den totala stigningen av havsnivån.

Och att det skulle vara fattiga människor som drabbas hårdast är det lustigt att vi har sån omtanke om dem för vad som kanske skulle kunna hända. Men att närmare 30000 barn dör varje dag redan idag bara för att de är fattiga är det ingen som har några större problem med.

För mig är smutsig innerstadsluft ett större miljöproblem än koldioxid.

Håller fullständigt med. Vi får väl snart flytta till den där nya planeten dom hade hittat,o skita ner lite där oxå.
Citera
2007-05-15, 01:52
Medlem
Bleeps avatar
Miljöparadoxen

OM det är så att vi har en miljökatastrof om hörnet beror denna på en enda sak: vi är för många. Över sex miljarder sjuhundra miljoner människor.

Alltså behöver vi en miljökatastrof som utplånar typ 90% av mänskligheten. Oh, the irony...
Citera
2007-05-15, 02:12
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
OM det är så att vi har en miljökatastrof om hörnet beror denna på en enda sak: vi är för många. Över sex miljarder sjuhundra miljoner människor.

Alltså behöver vi en miljökatastrof som utplånar typ 90% av mänskligheten. Oh, the irony...

Du har nog producerat din egen paradox. Kalla det för vad det är i stället - en motsägelse i din teori.

Dessutom kan vi mycket väl få "miljökatastrofer" som inte alls har med människor att göra. Hav och temperaturer stiger och sjunker även utan människor, på grund av en mycket mäktigare kraft - solen. Tyvärr har vi galna medier som i stället lär ut att klimatförändringar beror uteslutande på människans utsläpp av CO2 (när havens utsläpp av CO2 är enormt mycket större till följd av temperaturförändringar).

Jag skulle vilja se en undersökning av vad mediakonsumenter vet om klimatvariationer. Hur många tror att människan är en större orsak än solen?
Citera
2007-05-15, 03:58
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Dessutom kan vi mycket väl få "miljökatastrofer" som inte alls har med människor att göra. Hav och temperaturer stiger och sjunker även utan människor, på grund av en mycket mäktigare kraft - solen.
Ja, "grundtemperaturen beror" på snittavståndet till solen. Sen har vi cykliska variationer eftersom banan inte är rund, jordaxelns lutning varierar osv vilket innebär att vårt förhållande till solen förändras. Till detta kommer så den naturligt förekommande växhuseffekten som ju till stora delar har biologiskt usrsprung. Inget av detta utesluter dock på något sätt en mänskligt orsakad miljö/klimatkatastrof.
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Tyvärr har vi galna medier som i stället lär ut att klimatförändringar beror uteslutande på människans utsläpp av CO2 (när havens utsläpp av CO2 är enormt 4mycket större till följd av temperaturförändringar).
Kan du inte vara snäll och länka till några större mer ryktbara medier som påstår detta att klimatförändringar uteslutande beror på mänskliga utsläpp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in