2007-02-07, 12:04
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Inte ens "från början", alltså innan liv uppstod på Jorden? Om inte allt kol som idag bygger upp biomassan och de fossila bränslena fanns i atmosfären som CO2, så måste väl livet ha tillgodogjort sig betydande mängder kol i mineralisk form.

Allt vatten på Jorden lär ha sitt ursprung från kometer. Har kolet (på jordytan) samma ursprung?

Är det så är det så är det så???

Det tillförs ju hela tiden mer kol-atomer till jorden via meteoriter och liknande. Liv har ju funnits i typ 3,8 miljarder års tid så det har hunnits tillföra en hel del material på den tiden. Mycket kol kan ju också ha kastats upp från jordens inre av vulkanism. Finns många geologiska indikationer på att vulkaner har spytt ut betydande mängder CO2 tidigt i jordens historia.

Ska man studera allt kols ursprung så kommer det ju från kärnprocesser i stjärnor från början. Sedan har det hamnat i gasmolnet som kontraherade till solsystemet via planetariska nebulosor och supernovaexplosioner. Kol och syre är bland de vanligaste grundämnena i universum.
Citera
2007-02-08, 11:51
Medlem
El Niño är igång för tillfället.
Någon som kan förklara varför det inte tas upp??

Kan det vara så att El Niño inte passar in media skrämselrepotage?? El Niño gör vädret mycket mer extremt men det tycks inte passa att prata om...
Citera
2007-02-08, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konsensus

Kan det vara så att El Niño inte passar in media skrämselrepotage?? El Niño gör vädret mycket mer extremt men det tycks inte passa att prata om...

SVT körde ett program om El Nino för två veckor sedan. Då sa de att när det är El Nino får Chile mer regn och Indonesien mindre. Var faller regnet just nu?
Citera
2007-02-08, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konsensus

Det tas upp, men inte av alla. Jag tror helt enkelt inte att alla är medvetna om det, det behöver inte vara en konspiration som syftar att dölja fenomenet eftersom det inte passar in i medias agenda.
Citera
2007-02-11, 20:55
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
"Vill du motverka klimatuppvärmningen ska du inte sluta köra bil utan slakta en ko".

Citat:
Kurt Lundgren, Östra Ölands fria horisont:

-Dagens Nyheter är nu så politiskt korrekt att den gör en energikalkyl på alla resor den skriver om. Om vi då skulle göra en energikalkyl på DN, alla träd som måste fällas, all el som går åt för att trycka den, etc, kommer jag fram till att det bästa för jordens klimat vore om DN helt enkelt lades ned.

Vad som blir direkt komiskt med DN:s jättelansering av "DN hjälper dig att resa grönare" för att hejda klimatuppvärmningen är att presentationen sker på en dag, söndagen den 11 februari, som är den kallaste på 70 år.

Detta kan man läsa just i DN om man vänder till sista sidan och tar del av vädret. Där står det att Stockholm denna dag har 7 minusgrader. Av klimatstatistiken i notisen bredvid kan var och en läsa att så kallt har det nästan aldrig varit vid denna tid : Förra året var det 3 minusgrader, år 1997 var det 4.5 grader varmt (snacka om koluppvärmning), 1957 var det minus 0.2 och år 1932 minus 1.0, allt maximitemperaturer. Till yttermera visso skriver Niklas Ekdahl i sin långa (läsvärda) söndagsdrapa att metangasbildningen inuti kor (har han läst denna blogg?) orsakar mer kolidoxid än bilar. Finns det ingen redaktionell samordning på DN, den ena avdelningen vet inte vad den andra gör och skriver.

http://kurtlundgren.webblogg.se/

Ang vulkaner: "Vulkanerna är våra största miljöbovar"

Citat:
– Den viktigaste miljöinsatsen idag vore att se allting i ett längre tidsperspektiv. En del av varningarna för växthuseffekten hör hemma på de teologiska institutionerna. Det började när meteorologerna i USA behövde pengar till superdatorer. Enda sättet att få pengar var att skrämma upp människor med växthuseffekten.

Östersjön då, och Aralsjön?

– Aralsjön var minst lika uttorkad på medeltiden, långt innan de vände floderna. Det hade med nederbörd att göra, allting är rytmiskt. Och Sverige släpper inte ut mer föroreningar i Östersjön i dag än vi gjorde på stenåldern. Vi borde ha hjälpt de andra länderna runt omkring med utsläppen för länge sedan. Men se det i ett längre perspektiv... Östersjön är det största innanhavet. Det har varit salt, det har varit sött, det har varit land. Nu håller det på att bli land igen. Och så får de inte muddra i hamnarna i Kalmar och Helsingborg och på andra ställen utan en massa krångel, för att de inte får släppa muddermassorna på djupt vatten. På lång sikt förändrar det ju ingenting!

– Vårt land är töntigt, fortsätter docent Sven Laufeld, alla säger samma sak. På många andra ställen finns ett perspektiv. Där är de också kritiska mot meteorologernas teorier.

Det är vulkaner, inte människor, som är vår tids största miljöbovar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/9907/24/aschberg.html
Citera
2007-02-12, 00:12
Medlem
zeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init
Från http://en.wikipedia.org/wiki/CO2science:

The center recieves funding from the ExxonMobil corporation and the Sarah Scaife Foundation. Craig, Keith and Sherwood Idso have all done work for the Western Fuels Association in the past. The Western Fuels Association is a suspected funder of the center.

De får alltså finansiellt stöd från ExxonMobil, ett av världens största oljebolag? Du får ursäkta om jag inte har något större förtroende för en sådan organisation.

Det påminner en del om s.k. "oberoende" institut som av Microsoft får uppdrag att undersöka vilket operativsystem av Windows och Linux som är bäst, och som alltid kommer fram till att Windows är segraren.

Som en del brukar säga: Follow the money.

Jag tror du slår huvudet på spiken.

Har gått igenom http://www.co2science.org/ och sett att de använder sig huvudsakligen av samma argumentationsteknik som kreationister gör när de försöker motbevisa evolutionsteorin.

De utgår från att den vetenskapliga konsensus påstår något som de i själva verket inte gör och går vidare med att visa att detta är fel. Det är ett väldigt effektivt sätt att övertyga den som inte är insatt att motparten har fel.

Jag tänker inte lista de 600 vetenskapsmän som står bakom FN:s klimatrapport, men det borde inte behövas för att vi ska inse att majoriteten av forskare anser att vår klimatpåverkan är en verklig fara för vårt samhälle och vår ekonomi.

Ett argument som dök upp tidigare i den här tråden att slutsatserna enbart är grundade på korrelation mellan co2-halten och temperaturen är inte sann. Orsakssambandet ges av klimatmodellerna.

Ett annat vanligt argument är då att det finns för många parametrar för att man ska kunna modellera klimatet i våra datorer, och då är min motfråga:

Om modellerna inte är tillräckliga för att beskriva vårt klimat, hur kan de då stämma med den klimatutveckling som vi redan känner till?
Citera
2007-02-12, 04:05
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zek
Har gått igenom http://www.co2science.org/ och sett att de använder sig huvudsakligen av samma argumentationsteknik som kreationister gör när de försöker motbevisa evolutionsteorin.

De utgår från att den vetenskapliga konsensus påstår något som de i själva verket inte gör och går vidare med att visa att detta är fel. Det är ett väldigt effektivt sätt att övertyga den som inte är insatt att motparten har fel.
Detta är något som jag har poängterat flera gånger, även om klimatförändringen inte står på en lika solid vetenskaplig grund som evolutionen.

Jag kan förstå hur religiösa vänder sig emot evolutionen, då den raserar hela deras världsbild. Det jag inte kan förstå är hur så många politiskt intresserade engagerar sig i samma typ av selektiva val av källor, där slutsatsen föregår analysen (gäller både vänster och högermänniskor). Är politik religion? Är ideologier viktigare än sanningen?
Citera
2007-02-12, 11:30
Medlem
DIF1891s avatar
Citat:
Guilt by association
Citat:
Vilka påståenden syftar du på?

Citat:
Jag tänker inte lista de 600 vetenskapsmän som står bakom FN:s klimatrapport, men det borde inte behövas för att vi ska inse att majoriteten av forskare anser att vår klimatpåverkan är en verklig fara för vårt samhälle och vår ekonomi.
argumentum ad verecundiam

Citat:
Ett argument som dök upp tidigare i den här tråden att slutsatserna enbart är grundade på korrelation mellan co2-halten och temperaturen är inte sann. Orsakssambandet ges av klimatmodellerna.
Du menar de modeller som inte har en suck att kunna ta hänsyn till alla de naturliga parametrarna?

Citat:
Ett annat vanligt argument är då att det finns för många parametrar för att man ska kunna modellera klimatet i våra datorer, och då är min motfråga:

Om modellerna inte är tillräckliga för att beskriva vårt klimat, hur kan de då stämma med den klimatutveckling som vi redan känner till?
Hur exakta var förutsägelserna? Kan du berätta för mig hur mycket temperaturen ökar om 10 år? Inom en tiondels grad borde du kunna få rätt eftersom modellerna är så exakta.
Citera
2007-02-12, 11:51
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:

Givetvis är det ju fel att säga att allt IPCC gör är baserad på korrelationen mellan CO2 och temperaturen, men det finns många parametrar som inte tas med i beräkningarna också. För att de är svåra att uppskatta eller extremt krävande att ha med.

Sedan är det en stor skillnad på klimatmodellering och evolution. Evolutionsteorin beskriver det som har hänt till största del och extrapolering till framtiden är mer en sekundär effekt.
Klimatmodellering är ju tvärt om. Det primära målet är att bestämma framtiden och dess utveckling baserat på forntidens data.

Här dyker ju givetvis problemen upp. Det är enkelt att anpassa en modell till mätdata som man känner till men att försöka beräkna framtiden utifrån dessa är ju inte helt enkelt. Vi kanske inte behöver gå in i detaljer men framtidsscenarion är alltid svåra att göra, speciellt för komplexa system.
Citera
2007-02-12, 13:36
Medlem
Quantilhos avatar
http://www.wbcsd.ch/web/publications/Basic-Facts-Trends-2050.pdf

Den här rapporten från World Business Council for Sustainable Development är mycket intressant. Den tar upp orealismen i en hel del scenarios som cirkulerar samt lägger fram fakta kring hur snabbt energisystem kan förändra sig och mycket annat.

Rekommenderas starkt.

Här är en annan mindre vetenskaplig artikel som analyserar problemen med en omställning till ett kolvätefritt samhälle. Är Tony Blair uttalade och vision om en 60% reduktion av CO2-utsläppen till 2050 realistiskt?
Citera
2007-02-12, 13:53
Medlem
Citat:
Jag tror du slår huvudet på spiken.

Har gått igenom http://www.co2science.org/ och sett att de använder sig huvudsakligen av samma argumentationsteknik som kreationister gör när de försöker motbevisa evolutionsteorin....

Zek... där är du ju. Härligt! :-) Ser fram emot ditt svar till DIF1891.
Faktum är att jag är väldigt sugen på att själv lägga in lite kommentarer,
vad säger du Zek, för gammal polemiks skull?

Du har väl inte glömt den andra "klimathotstråden" där du lämnat en hel
del ofärdigt arbete? Det skulle vara trevligt om du kunde ta dig ann
tråd #110 till att börja med.
Det är någonting konstigt med vädret... --> http://www.flashback.org/showthread.php?t=422349

För övriga deltagare i tråden så är den tråden jag länkar till en utmärkt tråd
om än oavslutad gällande "klimathotet". Vi är nog några stycken som har
suttit och väntat på att Zek skulle dyka upp i den tråden och börja besvara
alla frågetecken du, Zek, efterlämnat sig.

Jag har saknat dig Zek, var har du varit?

Keeep on smiling...
Citera
2007-02-13, 00:25
Medlem
zeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Givetvis är det ju fel att säga att allt IPCC gör är baserad på korrelationen mellan CO2 och temperaturen, men det finns många parametrar som inte tas med i beräkningarna också. För att de är svåra att uppskatta eller extremt krävande att ha med.

Precis, men poängen är att många av de här parametrarna uppenbarligen inte behövs för att beskriva kända data.

Så är det överallt i vetenskapen, modellerna är visserligen förenklingar, men vi tar dom inte på allvar förrän dom beskriver det vi ser. Det är först då vi väljer att tro på dom i någon vetenskaplig mening.

Citat:
Sedan är det en stor skillnad på klimatmodellering och evolution. Evolutionsteorin beskriver det som har hänt till största del och extrapolering till framtiden är mer en sekundär effekt.
Klimatmodellering är ju tvärt om. Det primära målet är att bestämma framtiden och dess utveckling baserat på forntidens data.

Ja, min jämförelse kreationister-evolutionsbiologer handlar mer om att jämföra hur de argumenterar, inte själva teorierna i sig.

En artikel som jag läste från den där sidan, tror den är uppe fortfarande på förstasidan, gick ut på att argumentera att det inte existerar någon global uppvärmning för att en lokal mätning på ett ställe visar en huvudsakligen jämn temperaturutveckling.

I och med att ingen klimatist påstår att den lokala temperaturvariationen måste öka för att den globala medeltemperaturen ökar, så gäller inte deras argument från början.

Alltså, de angriper ett argument som ingen expert, klimatist eller ej, påstår. Och detta går bara att se om man redan är insatt.

Slutsats: De som inte är insatta tror på deras budskap fastän det inte är korrekt och fastän det inte delas av majoriteten av forskarna.

Samma sak gör kreationister när dom medvetet missuppfattar evolutionsteorin och argumenterar mot något som evolutionsbiologerna aldrig har påstått, och sedan säger att evolutionsteorin inte gäller. Mankan-stuket alltså.

Citat:
Här dyker ju givetvis problemen upp. Det är enkelt att anpassa en modell till mätdata som man känner till men att försöka beräkna framtiden utifrån dessa är ju inte helt enkelt. Vi kanske inte behöver gå in i detaljer men framtidsscenarion är alltid svåra att göra, speciellt för komplexa system.

Jag håller med dig till viss del, men att säga att modellen anpassas till mätdata är inte korrekt. Det är inte det som händer. Gjorde man det skulle det i närmaste vara forskarfusk, vilket iofs förekommer i enstaka fall runt om i forskarvärlden, men inte av ett helt forskarsamhälle.

Och väljer vi att tro att alla modeller bara är anpassade efter data så faller i stort sett hela vetenskapen, och det är lite för mycket obefogad konspirationsteori för min smak.

Men jag håller naturligtvis med dig om att komplexa system är svåra att modellera, men precis som att evolutionsteorin har sina svagheter så finns det vissa övergripande sanningar vi helt enkelt är tvugna att acceptera även om de är obekväma och påverkar vårt dagliga liv.

EDIT: Betänk att de förutsägelser som gjordes 2001, alltså för fem år sedan, stämmer med det vi ser idag. Om det handlade om anpassade data utan förutsägande förmåga, hur kunde de stämma så bra fem år senare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in