Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du skriver "överlägsna åsikter" som om det är något som jag har sagt, vilket jag inte har.
Vad det handlar om Quantilho är att jag är intelligent och erfaren nog att inse att klimatforskarna besitter kunskaper som jag inte har och inte heller kommer att skaffa mig utan att offra åtskilligt med tid. Med andra ord hyser jag förtroende för dessa experter runtom i världen, som försöker rädda oss ur det här.
Du tror däremot att du besitter sådan kompetens att du kan utmana deras teorier, bara för att du studerar kol. Det visar att du är ung och oerfaren och uppblåst på det sätt som man är, när man är oerfaren och aningslös.
Du känner väl till talesättet: Ju mer man vet, desto mer inser man att man inte vet.
Det var den frågan vi började med, räcker de fossila bränslena till för att värma upp. Har du redan glömt att CO2 i stort sett stannar kvar och inte halveras på 50 år, som du trodde innan?
Vad det handlar om Quantilho är att jag är intelligent och erfaren nog att inse att klimatforskarna besitter kunskaper som jag inte har och inte heller kommer att skaffa mig utan att offra åtskilligt med tid. Med andra ord hyser jag förtroende för dessa experter runtom i världen, som försöker rädda oss ur det här.
Du tror däremot att du besitter sådan kompetens att du kan utmana deras teorier, bara för att du studerar kol. Det visar att du är ung och oerfaren och uppblåst på det sätt som man är, när man är oerfaren och aningslös.
Du känner väl till talesättet: Ju mer man vet, desto mer inser man att man inte vet.
Det var den frågan vi började med, räcker de fossila bränslena till för att värma upp. Har du redan glömt att CO2 i stort sett stannar kvar och inte halveras på 50 år, som du trodde innan?
Förvisso inte, men det är ändå ett svagt argument att hänvisa till andras expertis och mena att de har rätt bara för att de är experter. Vilket i sig är precis en typ av argument som är vanligt förekommande. Bara för att någon är expert betyder det inte att de har rätt och inte ska ifrågasättas. Det är ju kritiskt tänkande som bekräftare teorier och avancerar vetenskapen, inte blint medhåll av experters slutsatser.
Din intelligens misstror jag inte, men däremot din erfarenhet i frågan. Du har ju enligt egen utsago läst lite naturvetenskapliga ämnen på universitet, men knappast pysslat med forskning själv utan möjligen följt det hela som lekman. Så säg mig gärna varifrån din erfarenhet av forskning och vetenskap kommer.
Sedan har vi ju ett mycket enkelt samband mellan energi, däribland kol, och antropogena utsläpp som antas förändra klimatet. Det är just tillgången på fossila bränslen som möjliggör antropogen klimatpåverkan och utan fossila bränslen har vi ju inte mycket till klimatproblem enligt AGW-teorin.
Det är ett mycket bra kinesiskt ordspråk du tar upp. Kanske du borde fundera lite över varför inte Al Gore eller många andra klimativrare tillämpar det hela utan påstår sig ha svaret på hur allting hänger samman?
CO2 avtar fortfarande med tiden och vi når inte speciellt höga koncentrationer innan avtagandet är större än nytillförseln på grund av att de fossila bränslena peakar i produktion. Något du kan läsa om här i ett papper från forskare vid NASAs Goddardinstitutet och Colombias Earth Institute :
http://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/0704/0704.2782.pdf
Ska vi exempelvis studera hur CO2 stannar i atmosfären så brukar Bern Carbon Cycle model användas i många modeller. Och jag citerar följande från en artikel: "The Bern Carbon Cycle implies that one-third of anthropogenic CO2 emissions remain in the atmosphere after 100 years and one-fifth after 1000 years." Alltså är 66% av de antropogena utsläppen borta på 100 år och 80% borta på tusen år.