2013-03-15, 16:02
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
OM frysfacket representerar Sverige...
VAD representerar då det brinnande vardagsrummet..?
. . .
Om Sverige är 1 promille så kan man väl höfta att Stockholm på sin höjd är nån tusendel av 1 promille. Stockholms väder, hur gärna man än väl höja vår vackra huvudstads betydelse, har ringa inverkan på det stora.
Citera
2013-03-15, 16:02
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av extrmntr
Precis, det är som att ta ett spann på 150 år eller så och tro att man kan dra några slutledningar angående planetens klimat under den lilla perioden.
Vem eller vilka pratar om 150 år?
Citera
2013-03-15, 19:36
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Humm. låt mig tänka... Vem pratar om antropologen klimatpåverkan kopplad till industrialism? När påstår samma grupp att uppvärmningen startade? Vänta! sammanfaller inte det med det som anses vara slutet på lilla istiden? Heureka! Vi har inget skenande klimat, vi är bara i återhämtningen av lilla istiden som tog slut runt 1850.

Lås tråden.
Citera
2013-03-15, 22:35
Medlem
extrmntrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
De flesta? Jag har då aldrig sett någon klimatgraf med ett längre spann än så som visar på någon extraordinär temperaturökning. Mycket på grund av att det var då vi började spara temperaturdata. Du kanske sitter på annan information, vilket i så fall skulle vara väldigt intressant att ta del av.
Citera
2013-03-16, 15:02
Medlem
Det anses väl nu påvisat att det inte varit någon global uppvärmning sista 16 åren. Snarast en svag temperatursänkning. Trots att det samtidigt varit stor ökning av CO2 i atmosfären. T.o.m AGW-forskare erkänner detta. Så det verkar inte föreligga en varaktig global uppvärmning och CO2 tycks då inte nämnvärt påverka temperaturen. Att döma av vad jag läst på flera olika ställen i alla fall. Men jag hade föredragit AGW framför ny istid.
Citera
2013-03-16, 18:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Fast nu ljuger du, för det har inte blivit kallare globalt de senaste åren, snarare varmare.
Hur mycket då?
Citera
2013-03-17, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Det räcker fortfarande inte för att dra några slutsatser om något annat än det lokala vädret just nu. Lokalt väder över en eller ett par månaders tid är något helt annat än globalt klimat över en period på typ 150 år. Det krävs ett antal år för att man skall kunna avgöra om de mätningar man kontinuerligt gör är statistiskt signifikanta, dvs. för att med säkerhet avgöra om det globala klimatet förändras till att bli varmare (vilket forskning pekar på att så är fallet), kallare eller vad man nu vill ha reda på, så måste man se på det ur betydligt längre perioder än ett par månader.

Med det sagt tycker jag också att den här vintern har varat väldigt länge, men det är väl bara som man uppfattar det. Vintern 2009-2010 var ju också rätt extrem och då tror man att det var den s.k. Nordatlantiska oscillationen som orsakade det. Kanske är samma fenomen som spökar nu?

Fast nu ljuger du, för det har inte blivit kallare globalt de senaste åren, snarare varmare.

Jag tänkte först länka till specifika inlägg, men insåg snabbt att det senaste var ganska träffande i debatten. Men läs gärna på i flera inlägg, det finns mycket vetenskapligt och matnyttigt där.

http://www.theclimatescam.se/
Citera
2013-03-17, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
I Stockholm föll den fösta snön i oktober förra året. Ett halvår med vinter. Känns rätt ovanligt.
Golfströmmen stannade 2010. Då sa man inget förrän efteråt när den kom igång igen. Lyckas inte hitta någon info om Golfströmmen som är aktuell.
Tror vi får räkna med kalla somrar ett tag framöver. 2012 var en svinkall sommar.

Cyklerna borde vända snart, kanske inom 1-3 år och vi bör då få en varmare tid med topptemperaturer som tangerar 1994.
Citera
2013-03-17, 13:58
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Bored
Cyklerna borde vända snart, kanske inom 1-3 år och vi bör då få en varmare tid med topptemperaturer som tangerar 1994.
Vilka cykler är det du syftar på här?
Varför "borde" dessa cykler vända snart?
Varifrån har du hämtat uppgiften om "topptemperaturer" vi "bör få"?
. . .
Citera
2013-03-17, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Vilka cykler är det du syftar på här?
Varför "borde" dessa cykler vända snart?
Varifrån har du hämtat uppgiften om "topptemperaturer" vi "bör få"?
. . .

Att vi bör få topptemperaturer som tangerar sommaren 1994 bygger jag på en samling av data och vetenskap som jag själv har tolkat. Det behöver själjvklart inte bli så, men jag skulle bli högst förvånad om jag hade fel i detta.

För att komma till slutsatsen har jag funderat över följande parametrar:

http://en.wikipedia.org/wiki/El_Ni%C3%B1o%E2%80%93Southern_Oscillation

http://www.wisegeek.org/why-do-the-planets-orbit-the-sun-in-an-elliptical-fashion.htm

http://www.wunderground.com/resources/climate/abruptclimate.asp

Tyvärr kommer jag inte ihåg att finna länkar till de större vädercyklerna som presenterats tidigare i tråden, men jag återkommer med dessa så fort jag kan.
Citera
2013-03-19, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
I Stockholm föll den fösta snön i oktober förra året. Ett halvår med vinter. Känns rätt ovanligt.
Golfströmmen stannade 2010. Då sa man inget förrän efteråt när den kom igång igen. Lyckas inte hitta någon info om Golfströmmen som är aktuell.
Tror vi får räkna med kalla somrar ett tag framöver. 2012 var en svinkall sommar.

Ett halvår med vinter är sannerligen inte ovanligt i Sverige.
Golfströmmen har aldrig stannat under hela den tid man känt till den. Kolla dina källor innan du uttalar dig, annars finns det en risk att du sprider disinfo till folk som inte vet bättre.
2010 ändrades delar av golfströmmens huvudflöde tillfälligt men det är inte någon unik händelse vad gäller havsströmmar och sannerligen inte något som ens kan liknas vid att golfströmmen stannar (vid ett sådant scenario skulle det bli jävligt mycket värre vintrar i Sverige vill jag lova).
Citera
2013-03-20, 18:57
Bannlyst
Det har pratats en del om att BPs oil spill och utgrävningar kan ha påverkat Golfströmmen, men har egentligen aldrig hittat några riktigt trovärdiga källor på detta. Någon som hittat någon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in