2007-04-05, 13:41
Medlem
En vän från Blekinge har under en längre tid uppmanat mig att stoppa klimatförändringen genom att just byta bil. Det är en viss hysteri kring detta med klimat och bilbränslen just nu. Samma bekant till mig hyser en viss oro för att exotiska djur ska etablera sig i södra Sverige. "Det kommer in hajar och sånt. Och tänk de ormar som redan idag släpps ut, om de kan överleva i framtiden."
Citera
2007-04-05, 14:12
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Jag har precis köpt en sprillans bensindriven suv på 290 hk. Så nu hatar nog humanlife mig ännu mer. Känns skönt att bidra till att mina numera två små söner får ett behagligare klimat i Sverige när de blir penisionärer. De slipper stela leder. Om nu domedagsprofeterna får rätt denna gång. Deras track record är ju rätt uselt.

Än mer positivt är att jag bidrar med mer skatt per mil framöver, till de svaga som redan ligger ner med mössan i hand och skrapar med foten.

Jag kan bara säga att det är trist att du är så j-a trög.
Och nej, att du betalar mer skatt är ingen kompensation. Face it: man kan liksom inte köpa sig fri från ansvar för miljön.
Citera
2007-04-05, 14:45
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Och nej, att du betalar mer skatt är ingen kompensation. Face it: man kan liksom inte köpa sig fri från ansvar för miljön.

Förvisso, men det är tyvärr fler som tror det: http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/0/jsp/print.jsp?&a=597305
Citera
2007-04-05, 14:45
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Jag har precis köpt en sprillans bensindriven suv på 290 hk. Så nu hatar nog humanlife mig ännu mer. Känns skönt att bidra till att mina numera två små söner får ett behagligare klimat i Sverige när de blir penisionärer. De slipper stela leder. Om nu domedagsprofeterna får rätt denna gång. Deras track record är ju rätt uselt.

Än mer positivt är att jag bidrar med mer skatt per mil framöver, till de svaga som redan ligger ner med mössan i hand och skrapar med foten.
Köpte själv en bil med en 3 liters turbomatad diesel. Mumma vad det drar fint på långfärd!
Dessutom har jag en båt tillsammans med en kompis som drar nästan 30 liter diesel per timme, det behövs dock för att man ska kunna färdas i en behändig fart.

Jag ser alvarligt talat inget negativt med att det blir varmare här i Norden. Snön där jag bor kommer ändå att finnas kvar och sommaren blir lite behagligare. Dessutom kan jag ta fram båten tidigare och även spela golf. Nu måste man ju vänta tills i maj innan man kan göra sådant.

Sedan får man komma ihåg att temperaturföränringar sker automatiskt också, dessutom spelar det ju egentligen ingen roll om jag släpper ut några ton koldioxid per år extra när det finns kraftverk som Schwarze Pumpe som ensamt släpper ut mer än vad 1/4 av hela Sverige gör. Det bästa vi kan göra för miljön är att lägga pengarna på mer kärnkraft istället för att jaga småkällor som sveriges bilar.
Citera
2007-04-05, 14:59
Medlem
DIF1891s avatar
Kunde man satsa pengar på detta så skulle jag vara frestad att satsa en summa på att temperaturerna sjunker inom en tioårsperiod...
Citera
2007-04-05, 15:07
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Förvisso, men det är tyvärr fler som tror det: http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/0/jsp/print.jsp?&a=597305

Vad menar du?
Artikeln handlar ju om en familj som försöker handla miljömedvetet.
Citera
2007-04-05, 15:11
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Vad menar du?
Artikeln handlar ju om en familj som försöker handla miljömedvetet.

Jag menar

På föräldrarnas lista står också "överväger flygresor noga". Men i våras var de på en flygresa till Thailand. Det gav enligt uträkningen utsläpp av hela 5,4 ton koldioxid.

- När vi satt på planet sa Flemming att "det här blir nog vår sista långa flygresa", berättar Jenny.

- Ja, jag har haft urdåligt samvete för vår Thailandsresa. Jag skulle vilja flyga överallt, men det är ett dilemma, säger Flemming.

Det dåliga samvetet ledde till slut till att han för 700 kronor köpt utsläppsrätter som motsvarar familjens resa till Thailand.
Citera
2007-04-05, 15:29
Medlem
stötfarfars avatar
Kan nu någon förklara varför den varmaste dagen genom tiderna va 1975 och inte 2006?
Citera
2007-04-05, 15:31
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Det påstår jag inte heller att jag gör. Däremot är det väl trevligt för de svaga som ligger ner med mössan i hand och skrapar med foten att de får mer pengar? Det kan du väl inte neka till?

Och duger en suv åt miljöpartiets språkrör, så duger det till mig.

Edit: Jag är inte en hundraprocentig skurk. Uppvärmningen av villan sker mestadels medelst kärn- och vattenkraft.
Citera
2007-04-05, 15:52
Medlem
DIF1891s avatar
Jag är övertygad om att solen är den huvudsakliga faktorn för klimatförändringar. När man ser diagram (figur 1) som på den här sidan så blir man än mer övertygad:

http://www.sciencebits.com/CosmicRaysClimate

Det vita är solaktivitet och det mörkgråa är temperatur. Kurvorna följs åt nästa exakt.
Citera
2007-04-05, 16:04
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Jag menar

På föräldrarnas lista står också "överväger flygresor noga". Men i våras var de på en flygresa till Thailand. Det gav enligt uträkningen utsläpp av hela 5,4 ton koldioxid.

- När vi satt på planet sa Flemming att "det här blir nog vår sista långa flygresa", berättar Jenny.

- Ja, jag har haft urdåligt samvete för vår Thailandsresa. Jag skulle vilja flyga överallt, men det är ett dilemma, säger Flemming.

Det dåliga samvetet ledde till slut till att han för 700 kronor köpt utsläppsrätter som motsvarar familjens resa till Thailand.

Du kanske inte förstår vad en utsläppsrätt är?
Det är inte rätten att släppa ut CO2 som man köper, hm, jo, i teorin. Men det är naturligtvis inte så att man därmed får släppa ut CO2, tvärtom. Svenska Naturskyddsföreningen säljer utsläppsrätter för att då minskar den totala mängd som får släppas ut.
http://skarv.snf.se/snf/co2/index.asp
Citera
2007-04-05, 16:11
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Du kanske inte förstår vad en utsläppsrätt är?
Det är inte rätten att släppa ut CO2 som man köper, hm, jo, i teorin. Men det är naturligtvis inte så att man därmed får släppa ut CO2, tvärtom. Svenska Naturskyddsföreningen säljer utsläppsrätter för att då minskar den totala mängd som får släppas ut.
http://skarv.snf.se/snf/co2/index.asp
Jag kommer aldrig någonsin att köpa en utsläppsrätt sålänge SNF tar hand om dessa och tar överöverockerpriser. Utsläppsrätterna köps in för småslatar och sedan säljs det snordyrt. Anledningen? Jo de spelar på folks samveten och kan på så vis ta ut gigantiskt mycket mer för utsläppsrätten än vad den är värd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in