2007-09-28, 18:10
Medlem
Waalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Om temperaturen går tillbaka senare så har vi fortfarande ett oförändrat klimat. Den relevanta frågan är ju vilka tidsintervall man ska studera och inte hur mycket temperaturen ändras.

Om temperaturen ökar 0,01 grader på 30 år kan man se en klimatförändring av det eller krävs det en större variation av tempen och längre tidsintervall och hur stor/lång i så fall?
Citera
2007-09-28, 18:12
Medlem
Elninjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Temperaturen HAR stigit, vilken planet lever du på?

Varför tror du att Grönland smälter ned just nu i rasande fart. Sveriges växtlighet flyttar mer och mer norrut för varje år. Skulle den göra det om inte klimatet ändrades?

Du tycks missuppfattat frågeställningen.
Jag sa aldrig att temeraturen inte stigit,
utan frågade hur mycket den ska öka
för att det ska klassas som klimatförändring.
Citera
2007-09-28, 18:30
Medlem
Waalans avatar
Xcore

Du har predikat om att det är en klimatkatastrof på gång och att vi inte ens har 30 år på oss. Jag hänger inte riktigt med på ditt resonemang.
Vad menar du med klimatkatastrof?
Är en förändring i klimatet en katastrof? Är det ett klimat som är påverkat av människan som är katastrof? Är enbart varmare klimat en katastrof? Var istiden en klimatkatastrof? Vad är en katastrof?
Vad händer om 30 år?
Har mänskligheten dött ut då? Har allt levande dött ut? Har planeten jorden dött?

Du behöver inte länka någonstans utan bara svara med egna ord.
Citera
2007-09-28, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elninjo
Du tycks missuppfattat frågeställningen.
Jag sa aldrig att temeraturen inte stigit,
utan frågade hur mycket den ska öka
för att det ska klassas som klimatförändring.

Okey, då kan du glömma vad jag skrev.

Men, en klimatförändring låter sig nog inte "klassas" av oss, den händer vare sig vi klassar den som klimatförändring, eller inte. Och det som vi upplever nu ÄR en klimatförändring, jorden har blivit varmare.
Citera
2007-09-28, 19:16
Medlem
Waalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waalan
Om temperaturen ökar 0,01 grader på 30 år kan man se en klimatförändring av det eller krävs det en större variation av tempen och längre tidsintervall och hur stor/lång i så fall?

Menar förstås medeltemperaturen
Citera
2007-09-28, 19:27
Bannlyst
Citat:
Xcore

Du har predikat om att det är en klimatkatastrof på gång och att vi inte ens har 30 år på oss. Jag hänger inte riktigt med på ditt resonemang.
Vad menar du med klimatkatastrof?
Är en förändring i klimatet en katastrof? Är det ett klimat som är påverkat av människan som är katastrof? Är enbart varmare klimat en katastrof? Var istiden en klimatkatastrof? Vad är en katastrof?
Vad händer om 30 år?
Har mänskligheten dött ut då? Har allt levande dött ut? Har planeten jorden dött?

Du behöver inte länka någonstans utan bara svara med egna ord.

Vad jag menar med klimatkatastrof är att jordens klimat och ekosystem till slut bryter samman. Klimatkatastrof är så mycket mer än bara värme och vattenhöjningar, det är tusentals andra saker också. Slutar havsströmmarna fungera eller fungerar uppåt väggarna fel så är det garanterat kört rätt snabbt för oss. Man skulle kunna måla upp en mängder långt ifrån otänkbara scenarier alltifrån en ny istid till atomvinter. Allt liv skulle dö ut och planeten skulle vara en livlös klump i rymden.
Citera
2007-09-28, 21:01
Medlem
Waalans avatar
Citat:
Vad jag menar med klimatkatastrof är att jordens klimat och ekosystem till slut bryter samman. Klimatkatastrof är så mycket mer än bara värme och vattenhöjningar, det är tusentals andra saker också. Slutar havsströmmarna fungera eller fungerar uppåt väggarna fel så är det garanterat kört rätt snabbt för oss. Man skulle kunna måla upp en mängder långt ifrån otänkbara scenarier alltifrån en ny istid till atomvinter. Allt liv skulle dö ut och planeten skulle vara en livlös klump i rymden.

Om jag fattar det här rätt så menar du att en klimatkatastrof är att "Allt liv skulle dö ut och planeten skulle vara en livlös klump i rymden".
Om jag tänker vidare så antar jag att du tror att planeten kommer att vara en livlös klump i rymden inom 30 år eller har jag fattat det här helt fel?
Citera
2007-09-29, 02:46
Bannlyst
Citat:
Om jag fattar det här rätt så menar du att en klimatkatastrof är att "Allt liv skulle dö ut och planeten skulle vara en livlös klump i rymden".
Om jag tänker vidare så antar jag att du tror att planeten kommer att vara en livlös klump i rymden inom 30 år eller har jag fattat det här helt fel?

Om det fortsätter att accellerera på det här sättet så kan det ta slut ganska snabbt för oss. Så svaret på din fråga är ja. Om inte något drastiskt händer som ändrar på det förstås. Så allvarligt ser jag på det här, det kommer du också att göra om några år.
Citera
2007-09-29, 10:23
Medlem
Waalans avatar
Citat:
Om det fortsätter att accellerera på det här sättet så kan det ta slut ganska snabbt för oss. Så svaret på din fråga är ja. Om inte något drastiskt händer som ändrar på det förstås. Så allvarligt ser jag på det här, det kommer du också att göra om några år.
Om du har den övertygelsen förstår jag bättre varför du argumenterar som du gör.
Det "drastiska" tror jag redan händer. All världens politiker och forskare lägger väl ner en massa resurser för att komma på någon form av lösning/lindring på problemet och det har gjorts en del redan. Sen är det ju upp till var och en att tro om det är räcker eller gör nån nytta alls.
Jag är ingen expert på det här området men att måla upp domedagscenarios förefaller en aning hysteriskt.
Citera
2007-09-29, 22:37
Medlem
hdavidssons avatar
Nu lugnar vi oss lite

Knappast kommer vi att hamna i en situation där planet dör ut om 30 år. Det kommer den förmodligen inte heller att göra om 300 år. Inte pga klimatförändringar iallafall.

Den svartaste bilden som IPCC målar upp med scenarium A1 som innebär fett ös med allt utan ekologiskt hänsynstagande(ej citet från IPCC) så kan man med den värsta modellen komma fram till ca 7 graders temperaturökning fram till 2100. Detta skulle få till konsekvens att vattennivån kommer att öka ca 1 m dvs lika mycket som landresningen i Stockholm. Det är enligt IPCC ytterst osannolikt att Golfströmmen skulle stanna. Förmodligen avtar den (pga ökad tillrinning av smältvatten och mer regn vilket betyder lägre salthalt och därmed lägre densitet vilket gör att vattnet inte sjunker lika snabbt vid grönland) men den kommer inte att stanna, dvs det blir ingen ny istad de närmsta 20000 åren. Om strömmen avtar kommer det att kompensera lite av den väntade temperaturökningen för oss i norden.
Om tempen skulle stiga så mycket som 7 grader , global medeltemperatur, skulle uppåt 50% av jordens biologiska arter kunna dö ut. En stor del djur och plantor skulle få ge upp. Stora ekosystem skulle kunna slås ut. Miljontals människor kommer att bli klimatflyktingar. Vissa lågt liggande landområden (där människor bor) kommer att läggas under vatten. Enorm vattenbrist kommer att råda runt om i världen. Vissa ställen kommer enligt modellerna att få riktigt mycket regn, däribland Sverige.
Jorden kommer inte att utrotas men vi står definitivt inför en katastrof.
Citera
2007-09-30, 10:18
Medlem
Waalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdavidsson
Knappast kommer vi att hamna i en situation där planet dör ut om 30 år. Det kommer den förmodligen inte heller att göra om 300 år. Inte pga klimatförändringar iallafall.

Den svartaste bilden som IPCC målar upp med scenarium A1 som innebär fett ös med allt utan ekologiskt hänsynstagande(ej citet från IPCC) så kan man med den värsta modellen komma fram till ca 7 graders temperaturökning fram till 2100. Detta skulle få till konsekvens att vattennivån kommer att öka ca 1 m dvs lika mycket som landresningen i Stockholm. Det är enligt IPCC ytterst osannolikt att Golfströmmen skulle stanna. Förmodligen avtar den (pga ökad tillrinning av smältvatten och mer regn vilket betyder lägre salthalt och därmed lägre densitet vilket gör att vattnet inte sjunker lika snabbt vid grönland) men den kommer inte att stanna, dvs det blir ingen ny istad de närmsta 20000 åren. Om strömmen avtar kommer det att kompensera lite av den väntade temperaturökningen för oss i norden.
Om tempen skulle stiga så mycket som 7 grader , global medeltemperatur, skulle uppåt 50% av jordens biologiska arter kunna dö ut. En stor del djur och plantor skulle få ge upp. Stora ekosystem skulle kunna slås ut. Miljontals människor kommer att bli klimatflyktingar. Vissa lågt liggande landområden (där människor bor) kommer att läggas under vatten. Enorm vattenbrist kommer att råda runt om i världen. Vissa ställen kommer enligt modellerna att få riktigt mycket regn, däribland Sverige.
Jorden kommer inte att utrotas men vi står definitivt inför en katastrof.
Det där lät mer sansat. Om inget görs så kommer det kanske gå mot en katastrof om några 100 år men jag tror att det görs mycket nu och kommer att göras mer i framtiden. Bara för att man målar upp svarta framtidsbilder är det väl inte säkert att det kommer att bli så.
Citera
2007-09-30, 16:23
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
här kanske det kan vara passande att redovisa följande länk om att grönlands is smälter fortare än någonsin - eller åtmnstone under de senaste tjugo åren. http://www.dmi.dk/dmi/groenlands_sne_smelter_hurtigere_end_nogensinde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in