Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Och var finns denna lista (själv har jag bara sett rapporter från några danskar som enligt uppgift sågats för ett årtionde sen men som framhärdar ändå)?
Listan länkades till i tidigare inlägg, det är bara att stega bakåt.
Citat:
Koldioxidhalten i atmosfären är nu den högsta på över 600.000 år, hur förklarar solfläcksteorin att det inte leder till någon uppvärmning (om den nu ensam som du säger förklarar den iakttagna uppvärmningen)?
Jag har nog inte sagt att den är ensam, jag anför bara en alternativ teori till ökningen av yttemperaturen. Det finns säkerligen en flod av teorier om allt från aliens till Guds straff angående detta.
Vad gäller just co2 och dess påverkan på växthuseffekten så tvistas det fortfarande om detta, IPCC rapporten exempelvis tar själv upp att 50% av tropsfärens växthuseffekt beror på vattenånga, detta lämnar att 50% åligger andra växthusgaser (co2, ozon, kväveoxid och metan ex.) medans andra undersökningar påvisar att relationen ligger på 60% H2O 20% CO2 och 20% resterande spårämnen.
Vattenångan är även den absolut viktigaste delen av en "ond cirkel" som det sägs, dvs ökad antropogenisk effekt av vattenånga i stratosfären ökar förekomsten av CO2 och ökar yttemperaturen, en del i detta är att inga klimatmodeller, vad jag sett hittils, räknar med molnens effekt i detta samband. Solfläckarna har påvisats öka molnförekomsten med 2% över nordamerika som ett kort exempel, jag anför inte att solfläcksteorin är den absoluta sanningen utan vad jag säger är att det är farligt att hänvisa till vetenskapliga rapporter som absolut sanning, vetenskap är inte juridik.
Citat:
Vad tror du själv TBE, ger den antropogena ökningen av koldioxidhalten i atmosfären inga negativa konsekvenser av den typ som "förespråkarna" menar?
Jag vet ingen som egentligen har sagt att koldioxidhalten inte ökar, jag har inte heller anfört detta som argument så jag vet inte var du får detta från. Vad jag läst i rapporter från exemplevis NASA så säger de att temperaturökningen i stratosfären inte motsvarar de modeller som ställts upp av andra rapporter. Det är en diskrepans jag gärna ser förklarad.
Citat:
För en lekman fungerar det naturligtvis utmärkt att använda sig av sammanfattningar av vetenskapliga rön. Jag gör på samma sätt med evolution, atomfysik, astronomi och tanken att HIV orsakar AIDS. Gör inte du på samma sätt?
Jag tror inte blint på ett policydokument som sammanfattar forskare som anger att de inte vill vara med i sammanfattningen om vi säger så, men visst läser jag inte samtliga rapporter i alla ämnen, det vore en sisyfosuppgift, men när det gäller vetenskap vet vi:
1. Det finns ingen absolut sanning
2. Jorden kommer inte gå under