2006-11-20, 14:44
Medlem
Canarizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Jag är född 1968 och har av diverse tyckare matats med domedagshistorier under hela min uppväxt och hela mitt liv. "Oljan tar slut senast år 2000", "det blir kärnvapenkrig mellan Sovjetunionen och USA", för att bara nämna två scenarion som man fick höra redan i lekskolan och blev bekymrad över. Varenda teori har gått ut på att det inte finns någon återvändo och att allt går åt helvete, givet förstås att vi inte snarast övergår till strikt reglerad planekonomi och drastiskt sänkt levnadsstandard. Ledsen, men jag köper inte det där snacket längre.

Genom hela människans historia har myten om den förestående undergången funnits och torgförts av alla möjliga aktörer. Under vissa tider har domedagsstämningen varit starkare än andra. Tydligen är vår tid en sådan.

Jag är några årtionden yngre. Men jag har fortfarande minnen av ett domedagsscenario där vi inte kunde vistas ute på dagarna för ozonskiktet skulle tunnas ut och vi bara kunde leva på nätterna. Som barn läste jag till och med en skräckhistoria hur en framtida stad skulle se ut. Och allt detta skulle hända i början av tvåtusentalet verkade det som. I det scenariot skulle även polarisarna smälta och alla skulle dö av översvämning om inte redan av hudcancer.

Jag har inte hört om det på länge, förräns jag hittade denna artikel
http://www.planetark.org/dailynewsstory.cfm/newsid/17797/story.htm

Jag citerar
Citat:
The hole in the ozone layer over Antarctica may close within 50 years as the level of destructive ozone-depleting CFCs in the atmosphere is now declining, one of the world's leading atmospheric scientists said yesterday.

Det var som fan, istället för världens undergång så verkar utveckling gå tillbaka och ozonlagret repareras. Och vi kommer med största sannolikhet att få se det "Helt" igen under vår livstid. Synd att man inte hör något om det i media.
Citera
2006-11-20, 15:06
Medlem
insideouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canariz
Jag är några årtionden yngre. Men jag har fortfarande minnen av ett domedagsscenario där vi inte kunde vistas ute på dagarna för ozonskiktet skulle tunnas ut och vi bara kunde leva på nätterna. Som barn läste jag till och med en skräckhistoria hur en framtida stad skulle se ut. Och allt detta skulle hända i början av tvåtusentalet verkade det som. I det scenariot skulle även polarisarna smälta och alla skulle dö av översvämning om inte redan av hudcancer.

Jag har inte hört om det på länge, förräns jag hittade denna artikel
http://www.planetark.org/dailynewsstory.cfm/newsid/17797/story.htm

Jag citerar

Det var som fan, istället för världens undergång så verkar utveckling gå tillbaka och ozonlagret repareras. Och vi kommer med största sannolikhet att få se det "Helt" igen under vår livstid. Synd att man inte hör något om det i media.

det är klart att du inte hör något för det passar inte in i deras upplägg, börja istället sälja överlevnads-kit, fy fan vad du skulle tjäna pengar på det!!!
Citera
2006-11-20, 15:46
Medlem
Erk Swedes avatar
Bry sig om miljön ,bullshit

Citat:
Ursprungligen postat av Scanface
Snygga till flintskallen nu va!
Är man en vänstermupp nu bara för att man bryr sig om miljön? Haha, ska jag vara lika idiotisk som dig nu och påstå att detta utspel måste komma från den känslomässigt skadade högeridioten? Nej, jag vägrar att sänka mig till denna intelligensbefriade nivå. Du får helt enkelt växa upp som alla andra, hiva blöjan och gå i skolan så att du lär dig lite vett du också din stackare!

Vadå "behöver inte vara"? Är du på riktigt? för jag bara undrar!
Att sitta där och komma med argument som "det behöver inte vara direkt..." är ju som att strax innan krig komma med yttrandet "det behöver inte direkt dö några..." Haha, hur tänker du??
Man måste ju för fan bjuda till lite och inte komma med en massa sladdriga tankar som visar att man skiter fullständigt i allt bara för att man inte har lust. "det behöver inte vara direkt..." HAHAHA!
"I det långa loppet" måste man kanske tänka ibland, och inte bara tro att allting ska ske så där lite sagomagiskt över en natt som det gör i de barnböcker morsan läser för dig om nätterna.

Ok du bryr dig om miljön säger du.
Har du varit på charter till utlandet? ,eller gjort andra nöjesresor utanför skandinavien ?,kan du dra år helvete. för då snackar du rent bullshit.
För det är inte nödvändig som det är att åka bil.
Det du kallar miljöbilar är dyra expriment som på ett helt vansinnigt vis subventioneras av skattebetalarna. Intressant är att de flesta som kör etanolbilar bara tankar vanlig bensin.
Om bilen varit avsedd bara för bensin hade den dragit mindre bensin,varit enklare att framställa och billigare ,alltså hade den släppt ut mindre växthusgaser både i framställning och under brukande tiden.

Sverige släpper ut minst växthusgaser i väst nästan och med tanke på vårat klimat och vilken typ av industri vi har så är det försumbart.

Faktum är att ingen vet ett piss om vi slåpper ut mer växthusgaser än vad planeten själv gjort under vissa perioder,och jag minns
Larmet från 73 att all olja skulle vara slut 1980 och bensinransoneringen som våra kloka politiker genomförde därför..
Jag minns även larmet från början av 1980 att vi var på väg in i en ny istid för att våra glaciärer böjade växa...
Och larmet om att freonet skulle se till att alla fick hudcancer för att ozonhålet skulle täcka hela jorden...
Men du ser ingen likhet va?..
Citera
2006-11-20, 15:52
Medlem
Erk Swedes avatar
korrekt

Citat:
Ursprungligen postat av Scanface
Innehåller inte lågenergilampor och mycket kvicksilver och är på så sätt också extra skadliga för miljön? Jag kan ha fel, men jag har för mig det.
Lågenergilampor innehåller kvicksilver o liknande föroreningar,och bor man i en eluppvärmd bostad,eller med termostatstyrda element så vinner man ingen energi på lågenergilampor.
Citera
2006-11-20, 16:12
Medlem
Scanfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Ok du bryr dig om miljön säger du.
Har du varit på charter till utlandet? ,eller gjort andra nöjesresor utanför skandinavien ?,kan du dra år helvete. för då snackar du rent bullshit.
För det är inte nödvändig som det är att åka bil.
Det du kallar miljöbilar är dyra expriment som på ett helt vansinnigt vis subventioneras av skattebetalarna. Intressant är att de flesta som kör etanolbilar bara tankar vanlig bensin.
Om bilen varit avsedd bara för bensin hade den dragit mindre bensin,varit enklare att framställa och billigare ,alltså hade den släppt ut mindre växthusgaser både i framställning och under brukande tiden.

Sverige släpper ut minst växthusgaser i väst nästan och med tanke på vårat klimat och vilken typ av industri vi har så är det försumbart.

Faktum är att ingen vet ett piss om vi slåpper ut mer växthusgaser än vad planeten själv gjort under vissa perioder,och jag minns
Larmet från 73 att all olja skulle vara slut 1980 och bensinransoneringen som våra kloka politiker genomförde därför..
Jag minns även larmet från början av 1980 att vi var på väg in i en ny istid för att våra glaciärer böjade växa...
Och larmet om att freonet skulle se till att alla fick hudcancer för att ozonhålet skulle täcka hela jorden...
Men du ser ingen likhet va?..

Ta det lilla lugna nu så att du inte faller av stolen och slår i lilla huvudet. Det kanske bara skulle göra dig gott som sitter och skriker som en liten horminstinn fjortis i forumet.

Vad har jag ens yttrat för någonting om charterresor och "nöjesresor", som i ditt fall säkert är andra ord för knulla-prostituerade-resor? Jag har inte sagt ett smack om detta, så du får allt dra ner lite på medicinen nu!

Sedan vad alla resor folk har gjort igår och 14 år bakåt i tiden eller hur långt du nu kan räkna, har inget med det hela att göra. Det handlar om att vi måste fundera framåt nu och då kan man bortse från alla resor din morsa gjorde med dig till barnpsyk som liten i en risig gammal Volvo Amazon. Vi måste se framåt och hur vi kan ändra framtiden. Det som är gjort och gjort, och om inte du skulle ha hjärnan (vilket jag starkt betvivlar) att komma på en maskin med vilken man kan resa bakåt i tiden och ändra saker, så tror jag vi kan skippa bakåttänkandet nu va?

Varför hela tiden stirra dig blint på de typer av bränslen som finns idag? Det går väl att forska fram annat bränsle som är miljövänligare? Vi står väl inte helt stilla bara för att du nu gör det? Ska det bli en global ändring så måste man ju också tänka globalt vad det gäller forskning, och då får man ju skjuta till pengar till de områden inom forskningen som behöver det, för annars är det ju meningslöst att ens försöka göra någonting åt det hela.
Citera
2006-11-20, 16:32
Medlem
Honda kommer ju med sin vätgasbil om två år.
Citera
2006-11-20, 17:35
Medlem
#Vilka saker är fel och ren dynga? Du måste ju komma med fakta om du ska yttra dig på det där sättet, eller hur?
#
har framfört så mycket fackta som inte hjälper det är liksom bla bla hela tiden börjar med ozon hålet ett falsarium som ältades för att få anslag rocka gill hallands åsen jätte farligt tills det vissade sig att det bildas i friterad potatis vind krafts dyngan en vind mölla förbrukar mera energi vid tillverkningen än den någonsin kommer att leverera när det gäller co2 så vet man exakt hur den har varijerat i atmosvären genom borr känor i arktiskt antarktiskt det är ett själv genererande system en vulkan öser ut mer co2 än mänskligheten lyckats produsera på århundraden,,,
allt miljö muppande är enbart för vissa muppar skall få anslag och skall kunna konstatera att det faktiskt inte var så illa men man behöver ännu mera stålar för att forska om något annat skit,,,

bara detta dravel om co2 som släpps via bilarna för det första är oljan som finns begränsad, och sveriges bil park med sina 8 miljoner invånare en piss i havet med kinesenas miljard pluss en massa jävla indier som köper bil,,,
det har ju då stor betydelse att påverka mindre än 1% i sverige med skatter,,,det är väl så att det är skatten man är ute efter man skiter fulständigt i miljön man vill ha stålar för att ge till miljömuppar som sitter och svamlar skit,,,
den enda forskningen som sverge kan tänkas stödja är miljömuppar och och avvikande sexualitet genus forskning,,,
man har genom förbud lyckats gaga iväg all typ av atom forskning erån landet det var straff bart att bara fundera på kärnkraft
Citera
2006-11-20, 17:58
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är lätt...

...att få intrycket i media att alla experter är överens om miljö- och klimathoten. Bevisligen är det inte så:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14094752.asp
http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_14096465.asp

Det kan finnas all anledning att söka se problemen från olika håll innan blir vattenmelon.
Citera
2006-11-20, 18:00
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Ta [inte] klimathotet på allvar!

Professor emeritus i oceanografi, Gösta Walin, avfärdar domedagsprofeterna:

Citat:
- Varför tror du inte på alla larm om klimatförändringar och en hotad jord?
"Därför att det egentligen inte är något problem. Jag är mycket skeptisk till alla alarmistiska rapporter som väller över oss. Man har ju helt försummat möjligheten att det här i själva verket kanske är något positivt. Och att det finns naturliga förklaringar till det mesta."

- Hur kan det vara positivt med ökade koldioxidutsläpp?
"Koldioxiden är livets gas. En ökad koldioxidhalt gör att det växer mycket bättre. En dubbel dos gas gör att det växer dubbelt så bra. Det är väl inget fel med det."

- Så vi behöver egentligen inte göra så mycket åt detta?
"Vi kan inte göra något åt det. Så enkelt är det. Det är bisarrt att tro att det skulle hjälpa att exempelvis minska bilkörningen. Det betyder ingenting alls i det stora hela. Över huvuvd taget tycker jag illa om synsättet, att allt människan gör, är till skada."

- Vore det värre om koldioxidmängden minskade?
"Ja, absolut. Jag skulle bli riktigt oroad om något mystiskt plötsligt käkade upp all koldioxid, så att vi till slut fick en för låg halt av den här gasen. Då blir det inte så kul. En halvering skulle exempelvis betyda att vi alla på jorden skulle hotas till livet."

- Men alla larm om smältande polarisar och höjda vattennivåer?
"Jag förnekar inte växthuseffekten. Vi kanske får vänja oss vid en liten förskjutning mot varmare väder. Men att havsytan skulle börja stiga drastiskt tro jag inte. Det finns mycket tillförlitliga mätserier för vattenhöjningen, bland annat i Stockholm, som visar på en stabil och måttlig höjning på en millimeter om året."

- Vi behöver alltså inte oroa oss?
"Nej, inte alls. Jag vill lugna folk på den här punkten. Den senaste tidens alla larmartiklar i media om att vår jord är hotad är våldsamt överdrivna. Det finns ingen anledning till att oroa sig för koldioxiden, därmet kan alarmismen vara väldigt farlig."

Just precis.
Citera
2006-11-20, 18:36
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Lågenergilampor innehåller kvicksilver o liknande föroreningar,och bor man i en eluppvärmd bostad,eller med termostatstyrda element så vinner man ingen energi på lågenergilampor.
Man gör det på sommaren. I alla fall om det saknas termostat.
Citera
2006-11-20, 18:43
Medlem
kultingens avatar
Typiskt människor att hata naturen men själviskt nog älska miljön...
Citera
2006-11-21, 01:38
Moderator
impieteers avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av J_Steinbeck
Vad säger du om det konsensus som råder bland forskare världen över, om att klimatförändringar har skett och kommer fortsätta. Vad säger du om att medeltempraturen har stigit, vad säger du om de extrema stormar som allt mer frekvent börjar slå till överallt. Tron på att det enbart är naturen nycker är blåögt och ni blundar för sanningen - vi har kört jorden till botten, och våra barn eller barnbarn kommer få det för jävligt.

Att det sker klimatförändringar är det väl inget som sagt något om? Det sker ju hela tiden, mer eller mindre snabbt. Men du kan ju inte på allvar påstå att det råder konsensus bland forskarna kring människans roll i det hela?

Citat:
Jag är ingen förbannad naiv vänstermupp som tror att Stockholms biltullar är lösningen, jag är realist - det är försent att göra något. Acceptera det och gå vidare, vi kommer förmodligen slippa se den värsta skiten hursomhelst. Knulla, ha kul, be dina barn om förlåtelse, dö lugnt och stilla med vetskapen om att du var en del av den sista generationen som fick ett bra och hyggligt liv skonad från de problem och den smärta som dina barnbarn kommer få utstå.

Du kanske är uppriktigt ledsen över att du tror att världen går under. I så fall vände jag mig inte riktigt mot dig i mitt förra inlägg, utan mot alla inlägg i debatten där man kan skönja en slags illa dold förväntan och skadeglädje över domedagen. Ibland tror man att de suttit under en sten de senaste decennierna och byggt upp större och större bitterhet mot att det västerländska samhället har fräckheten att inte gå under. I brist på annat så lapar de i sig klimatlarmen med hull och hår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in