Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Jag är född 1968 och har av diverse tyckare matats med domedagshistorier under hela min uppväxt och hela mitt liv. "Oljan tar slut senast år 2000", "det blir kärnvapenkrig mellan Sovjetunionen och USA", för att bara nämna två scenarion som man fick höra redan i lekskolan och blev bekymrad över. Varenda teori har gått ut på att det inte finns någon återvändo och att allt går åt helvete, givet förstås att vi inte snarast övergår till strikt reglerad planekonomi och drastiskt sänkt levnadsstandard. Ledsen, men jag köper inte det där snacket längre.
Genom hela människans historia har myten om den förestående undergången funnits och torgförts av alla möjliga aktörer. Under vissa tider har domedagsstämningen varit starkare än andra. Tydligen är vår tid en sådan.
Genom hela människans historia har myten om den förestående undergången funnits och torgförts av alla möjliga aktörer. Under vissa tider har domedagsstämningen varit starkare än andra. Tydligen är vår tid en sådan.
Jag är några årtionden yngre. Men jag har fortfarande minnen av ett domedagsscenario där vi inte kunde vistas ute på dagarna för ozonskiktet skulle tunnas ut och vi bara kunde leva på nätterna. Som barn läste jag till och med en skräckhistoria hur en framtida stad skulle se ut. Och allt detta skulle hända i början av tvåtusentalet verkade det som. I det scenariot skulle även polarisarna smälta och alla skulle dö av översvämning om inte redan av hudcancer.
Jag har inte hört om det på länge, förräns jag hittade denna artikel
http://www.planetark.org/dailynewsstory.cfm/newsid/17797/story.htm
Jag citerar
Citat:
The hole in the ozone layer over Antarctica may close within 50 years as the level of destructive ozone-depleting CFCs in the atmosphere is now declining, one of the world's leading atmospheric scientists said yesterday.
Det var som fan, istället för världens undergång så verkar utveckling gå tillbaka och ozonlagret repareras. Och vi kommer med största sannolikhet att få se det "Helt" igen under vår livstid. Synd att man inte hör något om det i media.