2012-01-26, 12:03
Citat:
OnT:
Konstiga argument angående Breivik nu i deras senaste artikel om honom. Varför har ni counterjihadister något slags behov av att försvara honom?
Ursprungligen postat av Galen-extremist
OnT:
Konstiga argument angående Breivik nu i deras senaste artikel om honom. Varför har ni counterjihadister något slags behov av att försvara honom?
Vad olika man kan uppfatta en artikel. Jag läste inte artikeln om Breivik som ett försvar för honom. Jag är övertygad om att alla som har med avpixlat att göra tycker att det han gjorde var utomordentligt fruktansvärt. Det jag uppfattade av artikeln var att hans brott sattes in i ett sammanhang. Det har redan andra nyhetsredaktioner gjort, t.ex. Aftonbladet. Många har försökt skriva historien om Breivik som att det han gjorde beror på att det finns forum där man diskuterar problem med islamisering och dylikt. Många har till och med försökt få det till att det är sverigedemokraternas politik som indirekt orsakade hans handlingar. Det senare är uppenbart löjligt och syftar antagligen till att smutskasta ett parti som man inte håller med.
I artikeln på Avpixlat så målades ett annat sammanhang upp, ett alternativ till det ovan nämnda. I princip uppfattade jag det som att man gissade att Breivik såg problem med islamisering (det kanske finns) i kombination med att de inte diskuterades öppet. Lägg därtill en lång process där han blir mer och mer övertygad att han "är tvungen" (ja - här börjar galenskapen) att göra vad han gjorde. Om de frågor om islamisering som det hela (kanske) startade med, hade diskuterats öppet hade han möjligen känt sig mindre trängd och inte behövt låsa in sig i sin egen lilla föreställningsvärld. Alternativt hade han kanske blivit övertygad om att det inte finns såna problem (om de faktiskt inte finns).
Jag bemödar mig med att skriva detta för att jag tyckte att den analysen var bra. Jag vet inte om den är sann och det kommer vi aldrig någonsin veta, men den var intressant.
Oavsett hur man analyserar sammanhanget bakom Breiviks handlingar så är det knappast någon som försvarar honom. Han är uppenbart skyldig till ett hemskt brott.
Angående counterjihadisternas syn så skrivs faktiskt i klartext i Avpixlats artikel:
Citat:
Hittills har ingen inom counterjihad-rörelsen uttryckt något stöd för Behring Breiviks terror. Däremot tror jag att många inom counterjihad-rörelsen efter hans terror-attacker känner en djup oro för vad som kan komma att ske i våra länder.