2012-01-26, 20:23
Citat:
Man försvarar inte handlingen, det har du helt rätt i. Däremot så försöker man ge någon anledning till att Brevik begick sitt dåd. Man skyller ifrån sig på att det är invandringens fel etc. Även du måste erkänna att Breiviks tankar och idéer går att finna hos Sverigedemokraterna. Jag säger inte att någon ur SD skulle begå terrorbrott, men samma idéer finns. Det är ju bara att lyssna på Kent Ekeroth så får man det bekräftat.
Ursprungligen postat av Galen-extremist
Man försvarar inte handlingen, det har du helt rätt i. Däremot så försöker man ge någon anledning till att Brevik begick sitt dåd. Man skyller ifrån sig på att det är invandringens fel etc. Även du måste erkänna att Breiviks tankar och idéer går att finna hos Sverigedemokraterna. Jag säger inte att någon ur SD skulle begå terrorbrott, men samma idéer finns. Det är ju bara att lyssna på Kent Ekeroth så får man det bekräftat.
I Avpixlat-artikeln om Breivik så försöker de ge en anledning till vad han gjorde. Tja, jag skulle kalla det att de försöker beskriva sammanhanget. Hur som helst så är det ju vad alla som skriver om det försöker göra. En del spekulerar om psykisk sjukdom, en del om att det är den där fjordman osv. Jag tycker att det är svårt att se några tydliga orsaksamband här och att hänvisa till något särskilt. I min bok är han ansvarig för sina handlingar hur man än försöker förstå det i efterhand. Det hindrar ju dock inte att man kan spekulera i hur han kunnat göra något så galet.
Men vad tyckte du om deras analys - jag tycker ändå att det kan ligga något i det. När andra fokuserar på att han kan ha tagit intryck av idéer om ett islamiseringshot och därför agerat på det, så lyfte Avpixlat-artikeln fram detta utifrån vinkeln att det kan även ha funnits en del verkliga händelser som antyder viss förändring av samhället samt (och här är det intressantaste i min mening) i kombination med att det var tabu att prata om sånt. Det ligger väl något i att det är ganska svårt att diskutera problem med invandring utan att bli avfärdad som en rasist?
Jag tycker den analysen förtjänar att diskuteras minst lika mycket som de andra.
Angående om Breiviks tankar finns hos Sd eller inte så har jag inte läst hans manifest. Jag har dock sneglat på Sd:s sida om deras åsikter. De vill tydligen minska invandringen och argumenterar för det genom att säga att den är högre än någonsin och kostar mycket samt att de inte tycker mångkulturprylen har fallit så väl ut, vilket de också argumenterar för. De vill också prioritera äldre och att bekämpa kriminalitet. De har en slags "nationalromantisk" konservativ syn på Sverige. Det framstår knappast som särskilt radikalt.
Nu har jag aldrig lyssnat på Kent Ekeroth men eftersom du nämnde honom så kollade jag på vad han skriver på sin blogg angående islamisering. Det verkar som att han avser alla små vardagliga förändringar av svenska samhället och "traditioner" till syfte att anpassa det för hur en del muslimer vill ha det (med hänvisning till sin religion/samhällsmodell). Jag har, utan vidare fördjupning i Kent E:s resonemang, svårt att se något särskilt radikalt där - snarare är jag böjd att hålla med om att man bör vara försiktig med att anpassa ett sekulariserat samhälle utifrån religiösa principer. Om det är vad han menar. Det var i alla fall vad som stod skrivet.
Innan jag kollade in SD:s åsikter så hade jag förväntat mig att de skulle vara obehagliga. Där hade jag fel. Har också hört Jan Guillou komma fram till något liknande. (Han är knappast partisk i alla fall, inte menat som auktoritetsargument).
Jan G. på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=tB9E9E-KPg0