2011-10-03, 19:53
Medlem
Finns en Mathias Gebreab som är medlem i Evil Crew MC, man kan ju alltid hoppas att han är bror till BO och har nog starka kontakter för att skipa rättvisa.
Citera
2011-10-03, 19:54
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Elpistol hade troligen lett till att offret eller de som kom för att rädda henne fått smaka på den också. Lösningen är inte bärande av vapen för personalen, lösningen är smartare bedömningar av intagna genom att personalen arbetar närmare de och intar en mer förstående attityd. Hårdare tag leder till både hårdare brottslingar, mer våld och sämre säkerhetsbedömningar av de intagna.

Det finns inget skäl för en flicka på 50-60 kilo att bära något vapen alls. Lösningen är bättre säkerhetsbedömningar, mer personal och närmare samarbete med rättspsykiatrin.

Om du någonsin sett en vuxen man veva med en stålbatong omkring sig så bör du förstå att det är få män (och inga kvinnor) som skulle ge sig in obeväpnat och brottas med någon sådan.
Tröttsamt flummande, ingen normal person eller Kriminellt slödder överfaller en vårdare och slår denne till döds.
Att börja gurgla om att hårdare tag utlöst överfallet är enbart korkat.
Orsaken är snarare att psykården numer har minimalt med slutna platser där gränsfall kan hållas på obestämd tid.
Citera
2011-10-03, 19:54
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorrojder
ja brunnsäng

Satt häktad för detta.

https://www.flashback.org/t1614565
Citera
2011-10-03, 19:55
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Om etnicitet i det här fallet har betydelse vet vi inte. Det är inte omöjligt, men finns ännu inget som talar i den riktningen.

Och nej, en hårdare kriminalvård, där plitarna har tillgång till vapen, är inte rätt väg att gå. Tvärtom riskerar det ytterligare våldsamheter i form av exempelvis upplopp.
Tyvärr måste jag hålla med kommunisten ovan.

De som ropar efter mer vapen har inte förstått problematiken. Lösningarna är snarare bättre riskbedömningar, mer kontakt med rättspsykiatrin, mer kontakt med de intagna, mer personal vid den här typen av farliga individer, rätt behandling av sådana (ex handfängsel till och från promenadgård).

Hade inte kriminalvårdarna i det här fallet burit vapen hade troligen flickan varit i livet idag.
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Tröttsamt flummande, ingen normal person eller Kriminellt slödder överfaller en vårdare och slår denne till döds.
Att börja gurgla om att hårdare tag utlöst överfallet är enbart korkat.
Orsaken är snarare att psykården numer har minimalt med slutna platser där gränsfall kan hållas på obestämd tid.
Det är inget flum utan fakta. Jag håller med om att yrkeskriminella inte begår sådana här dåd, ofta är de mer av affärstypen och undviker konflikter med personal så långt som möjligt.

Desto mer kontakt personalen har med de intagna desto mer bryts de intagnas isolering vilket leder till bättre psykisk hälsa och bättre riskbedömningar av de intagna.

Lösningen är dock inte att personalen ska bära flera olika sorters vapen. Införande av bärande av stålbatonger bland vanlig personal på vissa häkten och anstalter är ju just det som lett till att den här flickan slogs ihjäl. Utan den där batongen kan hon mycket väl ha levt idag.
Senast redigerad av LakritstroIIet 2011-10-03 kl. 19:59.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tkb-4life
Kommer han från Södertälje?

Ja han är uppväxt i Södertälje han är helt galen.
Kände på mig det var den snubben när jag hörde om det.
Citera
Medlem
Såg tidigare idag en undersökning om att SEKO-medlemmarna (i detta fall Kriminalvårdare) var missnöjda pga hot om våld/våld på sin arbetsplats. Tror jag såg det på svts webbaserade text-tv, men hittar inte artikeln nu (den kanske anses opassande efter det här dådet).
Det har ju varit en del nedskärningar inom den sektorn de senaste decennierna, vad jag förstår. Sånt ger ju resultat till slut. Sen är det ju inte bra att en en ensam (? Har inte läst så mycket mer än rubriker och ingresser i detta fall) kvinna ska hålla koll på en tydligt våldsam person. Det finns ett och annat att fundera på här för Kriminalvården. Sen är det såklart så att "en gång är ingen gång i statistiken", men jag misstänker att såna här saker skulle kunna hända betydligt oftare, men att man gör nedskärningar och hoppas på det bästa? Samma sak med att man troligtvis har för många kvinnor i tjänst, vilket rimmar väl med epitetet vårdare. Men eftersom vårdarna också ska fungera som vakter blir det lätt problem? Jag kanske har fel, nån som har koll på verksamheten inifrån kanske kan förklara läget?
Citera
2011-10-03, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorrojder
ja brunnsäng
Ok, då vet jag.Satt med honom 07 på M-fred n då gav han ett väldigt lugnt å sansat intryck.. Ibland har man fel......
Citera
Medlem
RetroPixels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Folk verkar ha en lite sned uppfattning om vad kriminalvård handlar om. Att det här skulle inledas en diskussion (eller snarare komma spridda one liners som bottnar i värderingar från en svunnen tid) om att kvinnor minsann inte har i kriminalvården att göra känns typiskt.

Att det skulle vara nödvändigt att vara stor, stark, en riktig karlakarl, är extremt ovanligt. Snarare handlar det om att ha en i grunden human livsåskådning. Det innebär förstås inte att man gjort en korrekt riskbedömning vad gäller den här intagne, och kanske borde fler eller andra personer än den nu ihjälslagna ha hanterat honom.

Men din uppfattning är automatiskt korrekt då eller?
Din FI uppfattning känns ju inte helt objektiv den heller!
Citera
Avslutad
Kan jag få en sammanfattning? :P
Slipper jag läsa igenom alla 640 som skrivit..
Vem var kvinnan som dog? Och vem var personen som gjorde detta????
Citera
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Ingen mer än jag som får vibbar att GM är en klassiskt misslyckad vit man som just därför röstar på SD??.....

Nej, jag tror knappast GM är speciellt engagerad i samhällsproblem, och hur dessa ska lösas.
Tror du ?
Citera
2011-10-03, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Painfree
Ja han är uppväxt i Södertälje han är helt galen.
Kände på mig det var den snubben när jag hörde om det.
Vad vet du om honom? Är han en känd figur i staden? Jobbar? Rör sig i utelivet? Annan kriminalitet än vad som nämts här? (mordförsök x flera)
Citera
2011-10-03, 19:59
Medlem
C20ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragtime
Är det denna herre månne? http://www.facebook.com/profile.php?id=100001066535092

När spärrades han in sist?
Verkar inte ha varit aktiv på Facebook sedan December 2010 och de tidigaste inläggen börjar i maj/juni 2010, dvs. runt den tid då "Erik Ljungström" ska ha släppts ut.

Nej, det är inte han.

Lite off-topic: Vilken combo att vara neger och heta "Erik Ljungström".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in