2011-10-03, 21:08
  #781
Medlem
Herregud, folk som uttalar sig om sådant här har nog fan aldrig jobbat med människor. Hur jävla svårt är det att räkna ut att män oftast är provocerade för en intagen, medan en kvinna har en lugnande effekt.

Arbetat inom rättspsykiatrin i flera år. Jag stiger åt sidan när det blir våld, men det är jag som är i fronten när en situation måste hanteras genom att prata. Som någon annan skrev, det blir lugnare och mindre testosteron när de intagna är med kvinnor.


Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Varför ska man envisas att ha kvinnofolk inom vissa yrken, där kraft är till stor fördel?!... Brandmannayrket är en annat yrke, bl.a...

På häkten och anstalter så borde det vara hårdbarkade manliga vårdare av modell större, som gör att intagna tänker efter en gång innan dom försöker ge sig på en vårdare...
Citera
2011-10-03, 21:08
  #782
Medlem
charkovs avatar
Finns ingen annan dom än sluten psykvård i resten av sitt liv för en sån idiot till mördare.

Skall ALDRIG i helsike få lov att vistas ut som en fri människa igen.
Citera
2011-10-03, 21:09
  #783
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spartak
Vad ska en gammal kärring göra åt situationen? Han hade förmodligen slått ihjäl henne också.

Problemet är att man kallt räknar med att detta inte ska hända eftersom det inte finns någon mening med det.


Det jag vill veta, är hon en gammal kärring? 60-taggare som tar flera minuter på sig att kalla på hjälp.
Om jag inte är helt ute och cyklar så bär plitar överfallsknapp (tror de heter så) på sig.
Precis man räknar inte med det, men man lär ju ändå vara förberedd...
Citera
2011-10-03, 21:10
  #784
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarknessNightmare
För att vara lite efterklok varför hade inte GM handfängslen på sig?för han var ju en känd våldsman
Eftersom det inte är lämpligt i ett upplyst samhälle som Sverige.

(sarkasm)
Citera
2011-10-03, 21:10
  #785
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrettyBoyMAFFIA
Men WOW som om det var värsta grejjen, detta händer ofta i andra länder, sen så fort det kommer till Sverige blir det världens liv, typiskt Sverige som ska vara så jantelag hela tiden. Allt här verkar vara onormalt.

Men i andra länder är man åtminstone inte så naiv att man låter en kvinna göra ett mansgöra. Måste ha varit hur lätt som helst för mördaren att knycka batongen och påbörja dödsmisshandlen.
Citera
2011-10-03, 21:11
  #786
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tack för tröjan
Ok det där låter som ett troligt scenario. Sen kan man tycka vad man vill om att en späd 24-årig flicka ska hålla stora mördare och kriminella på +100 kilo i schack.

Kan man inte göra som i USA?
Att de intagna sträcker ut händerna genom en lucka i celldörren, förses med handfängsel och eskorteras till rastgården.
När fången väl är inne i sin "tårtbit" så får fången återigen sticka ut sina händer genom ett hål i stängslet/grinden för att få handbojorna avlägsnade och kan röka och röra sig fritt i sin rastgård.

Det är inte tidskrävande. Kanske tar max 30 sekunder extra och är en kostnadsfri livförsäkring som förmodligen hade räddat livet på Karen.
De intagna som trilskas och inte vill ha handbojor under transport mellan cell och rastgård får vackert sitta i sin cell tills han/hon går med på säkerhetsrutinerna.
Så fungerar det inte överallt i staterna utan bara där det anses finnas en risk för överfall. Så är det i Sverige också, om det finns risk för överfall så arbetar man så också. Dock är det inte rutin i Sverige som det är på många ställen i USA.
Citera
2011-10-03, 21:11
  #787
Medlem
[quote=Tack för tröjan]Ok det där låter som ett troligt scenario. Sen kan man tycka vad man vill om att en späd 24-årig flicka ska hålla stora mördare och kriminella på +100 kilo i schack.

Det var så det gick till.
Citera
2011-10-03, 21:12
  #788
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskberget
Herregud, folk som uttalar sig om sådant här har nog fan aldrig jobbat med människor. Hur jävla svårt är det att räkna ut att män oftast är provocerade för en intagen, medan en kvinna har en lugnande effekt.

Arbetat inom rättspsykiatrin i flera år. Jag stiger åt sidan när det blir våld, men det är jag som är i fronten när en situation måste hanteras genom att prata. Som någon annan skrev, det blir lugnare och mindre testosteron när de intagna är med kvinnor.
Det gäller uppenbarligen inte när den intagne är skogstokig, och det visste man att GM var.
Solklart fel med 2 kvinnor då.
Citera
2011-10-03, 21:12
  #789
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Det verkar som de tungt kriminella verkar noga med att rösta iaf.
Det tyder ju på att de har ett socialt engagemang i sånt fall.


haha, det tvivlar jag på, men jag förstod inte poängen att börja rabbla inrikespolitik och försöka koppla ihop det med politiska partier. Om det är något parti som har mer ansvar än något annat så är det ju M och S som ändå styr och har styrt landet.
Citera
2011-10-03, 21:13
  #790
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
En bra redogörelse för hur det går till vid promenaderna!
Jag skrev i ett tidigare inlägg att detta är den mest sårbara punkten på ett häkte.
Incidenter har hänt där och lik förbannat får en ensam vårdare stå och ta emot!

Detta är inte bara en redogörelse hur det går till utan vad som faktiskt hände i just detta fall och det är anmärkningsvärt hur dåligt skydd och säkerhet som de anställda har i denna arbetsmiljö.

Bristerna i detta fall går förstås ända från toppen ned till de ansvariga på marknivå som visste att just denna intagne var en högriskfånge som tidigare hade försökt att strypa en manlig polisman, men just denna man rådde på att övermanna honom. Det gjorde inte denna kvinna och inte ens med den backup hon hade skulle de rått på honom, med eller utan batong.

Brottet i sig är vidrigt som ett mord är, men i detta fall anser jag att det är ledningens och de säkerhetsansvarigas, som satt och lismade på pressträffen, fel att detta överhuvudtaget kunde inträffa.

Mannen som utger sig för att vara häktets säkerhetsansvarig påstår att de inte kunde förutsäga riskerna då det aldrig hänt tidigare. Det påstående hade inte gått hem på någon arbetsplats och det duger inte heller som ett försvar för denna händelse.

Självklart ska rutiner ses över och det krävs uppenbart förändringar och den tidigare lismanden ledningen som hade noll koll eller förståelse för att detta kunde inträffa ska omgående entledigas från sina jobb och även utredas för i detta fall finns det goda skäl att belägga någon med ansvaret för hennes död, utöver gärningsmannen.
Citera
2011-10-03, 21:13
  #791
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarknessNightmare
För att vara lite efterklok varför hade inte GM handfängslen på sig?för han var ju en känd våldsman
För att vi bor i sverige. Här tror man inte på såna inhumana metoder.
Citera
2011-10-03, 21:16
  #792
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Så fungerar det inte överallt i staterna utan bara där det anses finnas en risk för överfall. Så är det i Sverige också, om det finns risk för överfall så arbetar man så också. Dock är det inte rutin i Sverige som det är på många ställen i USA.
Men varför då inte i detta fallet, då han klassas som galen av rättspsyk och dom inte kan ta hand om han, och han tidigare i höst varit nära strypa en plit..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in